keliaakikot

Pikke
Meillä ainakin tutkimukset lähtivät käyntiin vatsakipujen takia. Ekalla kertaa veriarvot olivat ihan rajalla, mutta saimme kuitenkin lähetteen tähystykseen koska suvussa on keliakiaa. Silloin ei näkynyt vielä suolinukkavaurioita.
Puolen vuoden päästä oli kontrolli verikoe, nyt arvot olivat jo reippaasti "plussan puolella" joten uudestaan tähystykseen ja sitä kautta keliakia varmistui.
Keliakia on elinikäinen sairaus, ja ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio.

Jos kaipaat lisätietoja, täällä on parikin ketjua aiheesta otsikolla "Keliakia". Toinen syyskuulta 06 ja toinen jonkun verran tuoreempi, olisikohan joulukuulla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 14:07 mie kirjoitti:
Onko kukaan käyttänyt apteekin keliakiatestia, miten toimii? Miten tähystys tehdään pienelle, alle 2 vuotiaalle lapselle?
Pikatestiä emme ole käyttäneet vaan labrat otettiin ihan lääkärin määrääminä. Jatkotutkimuksina tehtiin siis gastroskopia silloin meidän 3.5 v tytölle ja se tehdään nukutuksessa, joten lapsi ei ole hereillä tutkimuksen aikana. Tähystys tehdään nukutuksessa alle 16 v lapsille (muistaakseni).

Hei!

Eli meillä todettiin 7-vuotiaalla pojallamme viime syyskuussa keliakia. Oireina oli vatsakipu. Veriarvot olivat hieman koholla. Lähete tuli gastroskopiaan jossa todettiin selvä keliakia.
Meillä ei löydy kummankaan suvusta keliakiaa, on ollut opettelua kaikille. poika onneksi itse suhtautuu hyvin ja on tarkka syömisistään.
Ensikuussa olisi kontrolli, nähdään miten on lähtenyt sujumaan.

Gastroskopiasta, se tehtiin nukutuksessa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 17:14 Lennu kirjoitti:
Hei!

Eli meillä todettiin 7-vuotiaalla pojallamme viime syyskuussa keliakia. Oireina oli vatsakipu. Veriarvot olivat hieman koholla. Lähete tuli gastroskopiaan jossa todettiin selvä keliakia.
Meillä ei löydy kummankaan suvusta keliakiaa, on ollut opettelua kaikille. poika onneksi itse suhtautuu hyvin ja on tarkka syömisistään.
Ensikuussa olisi kontrolli, nähdään miten on lähtenyt sujumaan.

Gastroskopiasta, se tehtiin nukutuksessa.
Mielenkiinnosta kysyn, että testattiinko teidän muu perhe pojan sairastumisen jälkeen? Meiltä löytyi sitä kautta myös muilta perheenjäseniltä ja lopulta myös muualta suvusta keliakiaa.

Pikke
Meillä tytär oli 13v (jossain olen sanonut että 14v, aika on kulunut niin nopsaan että tuntuu kuin siitä olisi vasta vuosi...) kun keliakia todettiin, ja hänelle ainakin tähystys tehtiin nukutuksessa. Ehkä raja on juuri tuo 16v jonka joku mainitsi.

Muille lapsille olen nyt saanut lähetteen verikokeeseen, on tosiaan suositeltu että myös muut testattaisiin. Aikoinaan reilut 20 v sitten kun siskollani todettiin keliakia, meillä silloin testattiin koko perhe siitä muutaman vuoden kuluttua. Silloin löytyi keliakia myös veljeltäni, hänellä se oli ollut täysin oireettomana. Eli testata kannattaa!

Toisessa ketjussa taidettiin kysellä leivontaohjeita. Itse olen hyvin usein soveltanut "tavallisia" ohjeita, korvannut vain jauhot toisilla jauhoilla. Hyvin on onnistunut, ja näin toimivat usein myös koulussa kotitaloustunneilla. Toki löytyy myös paljon gluteenittomia ohjeita, me ainakin saimme TAYSista tietopaketin mukana useita ohjevihkosia. Löytyy myös omia keittokirjoja gluteenittomaan leivontaan. Ja Semperiltä sai tutustumispaketin mukana pienen ohjevihkosen.

minulla on todettu keliakia vuonna -89. Silloin ei minulla ollut mitään oireita ihan rutiini labroissa (muun sairauden takia otettiin) oli arvot koholla. Sitten tehtiin gastroskopia ei nukutuksessa, se oli kamalaa, olin 9 v. Nykyään onneksi on niin et nukutetaan lapset.
Ja keliakia on elinikäinen sairaus joka siis paranee kun välttää gluteenia, eli suolistonukka palaa paksuunsuoleen, mutta silti dietti pitää pitää.
Onneksi sen kanssa oppii elämään. :)

Mielenkiinnosta kysyn, että testattiinko teidän muu perhe pojan sairastumisen jälkeen? Meiltä löytyi sitä kautta myös muilta perheenjäseniltä ja lopulta myös muualta suvusta keliakiaa.

Hei!

Ei ole testattu muita perheenjäseniä. Aioin kyllä heti vaatia jos oireita ilmenee. Eivätkä ne sairaalassakaan puhuneet muiden perheenjäsenten testauksesta. Että katsellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.<br><br>

Yhteistyössä