Meillä tytär oli 13v (jossain olen sanonut että 14v, aika on kulunut niin nopsaan että tuntuu kuin siitä olisi vasta vuosi...) kun keliakia todettiin, ja hänelle ainakin tähystys tehtiin nukutuksessa. Ehkä raja on juuri tuo 16v jonka joku mainitsi.
Muille lapsille olen nyt saanut lähetteen verikokeeseen, on tosiaan suositeltu että myös muut testattaisiin. Aikoinaan reilut 20 v sitten kun siskollani todettiin keliakia, meillä silloin testattiin koko perhe siitä muutaman vuoden kuluttua. Silloin löytyi keliakia myös veljeltäni, hänellä se oli ollut täysin oireettomana. Eli testata kannattaa!
Toisessa ketjussa taidettiin kysellä leivontaohjeita. Itse olen hyvin usein soveltanut "tavallisia" ohjeita, korvannut vain jauhot toisilla jauhoilla. Hyvin on onnistunut, ja näin toimivat usein myös koulussa kotitaloustunneilla. Toki löytyy myös paljon gluteenittomia ohjeita, me ainakin saimme TAYSista tietopaketin mukana useita ohjevihkosia. Löytyy myös omia keittokirjoja gluteenittomaan leivontaan. Ja Semperiltä sai tutustumispaketin mukana pienen ohjevihkosen.