Kelan yleinen asumistuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi tukilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi tukilainen

Vieras
haen nyt yleistä asumistukea. Käyn töissä ja palkka heittelee. Lasketaanko yleinen asumistuki siten, että palkka lasketaan hieman yläkanttiin? Entä onko tarkastus aina puolen vuoden vai vuoden välein?
Haen asumistukea maaliskuusta alkaen ja saan helmikuun palkan 15.2. Olen täyttänyt jo lomakkeet, mutta tuli mieleeni, että pitääkö kelaan viedä haettavaa kuukautta edeltävän kuukauden palkkakuitti. Pitääkö minun odottaa 15.2 päivään saakka, että saan vielä viimeisen palkkakuitin mukaan? Olen kopioinut koko viime vuoden palkkakuitit ja mukana on nyt tammikuunkin.
Taisin kirjoittaa sekavasti, mutta toivottavasti tästä saa tolkkua.

jos palkka vaihtele, se lasketan sen kuun mukaan missä saat eniten palkkaa. Näin ainkin meillä. Joka kuukausi eivät ala muutamaan. Trkastus normaalisti vuoden välein, muttta jos asumismenot nousevat vähintään 50e tai tulot nousevat tai laskevat 300e, pitää tehdä uusi asumistukihakemus
viet nyt olemassaolevat kuitit, pyytävät sitten erikseen jos trvitsevat helmikuun palkkakuitin

jos tulot vaihtelee lasketaan vuoden ansioista keskimääräinen palkka eli jos tienaisi vuodessa 12000 niin se jaetaan 12kk.
tarkistus on vuoden välein.
mikäli tienaat enemmän kuin arviolaskelma, sinun täytyy ilmoittaa siitä kelalle mikäli tulo ero on 300? euroa arviolaskelmaan

Alkuperäinen kirjoittaja Haukkuva Hiiri:
Ne laskee sieltä vuositulojen keskiarvion ja sitten sen mitä sä arvioit saavas tulevana vuotena. Tarkastus on vuosittain.

Iso kiitos sinulle ja mukavaa lauantai-iltaa. Kiva, kun joku jaksaa vastata :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
jos tulot vaihtelee lasketaan vuoden ansioista keskimääräinen palkka eli jos tienaisi vuodessa 12000 niin se jaetaan 12kk.
mikäli tienaat enemmän kuin arviolaskelma, sinun täytyy ilmoittaa siitä kelalle mikäli tulo ero on 300? euroa arviolaskelmaan

Kiitos sinullekin :) Hyvää illanjatkoa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Kiitos sinullekin :) Hyvää illanjatkoa!

eipä mitään kiva jos auttoi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
jos palkka vaihtele, se lasketan sen kuun mukaan missä saat eniten palkkaa. Näin ainkin meillä. Joka kuukausi eivät ala muutamaan. Trkastus normaalisti vuoden välein, muttta jos asumismenot nousevat vähintään 50e tai tulot nousevat tai laskevat 300e, pitää tehdä uusi asumistukihakemus
viet nyt olemassaolevat kuitit, pyytävät sitten erikseen jos trvitsevat helmikuun palkkakuitin

Kiitos sinullekin :) Mukavaa kun ihmiset oikeasti jaksavat neuvoa :)