Kelan vammaistuki lapselle/hakemuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piia"

Vieras
Hei, osaako joku jeesiä, että mitä Kelan vammaistukihakemuksen kustannus-kohtaan voi kirjata? Siis esim. matkakustannuksia terapiaan, mitens kertaluontoiset arjen apuvälineet, erityiset vaatehankinnat??!! Onko kellään tietoa?

terapia- ja lääkärikäyntien matkakustannukset voi siellä listata, lääkärimaksut yms myös, jos sellaisia on. Muita voi laitella sinne, eihän siitä mitään varsinaisesti takaisin maksella, mutta se voi osoittaa taloudelllista rasitetta. Kannattaa perustella, miksi se tuo ylimääräistä hintaa verrattuna normaaleihin hankintoihin. Mutta muu rasite (aika, vaiva) on kuitenkin se, mikä tuntuu eniten merkkaavan päätöstä tehdessä. Ja se miten paljon se tuo ylimääräistä rasitetta verrattuna normaaliin samanikäiseen lapseen verrattuna.

[QUOTE="vieras";27188587]terapia- ja lääkärikäyntien matkakustannukset voi siellä listata, lääkärimaksut yms myös, jos sellaisia on. Muita voi laitella sinne, eihän siitä mitään varsinaisesti takaisin maksella, mutta se voi osoittaa taloudelllista rasitetta. Kannattaa perustella, miksi se tuo ylimääräistä hintaa verrattuna normaaleihin hankintoihin. Mutta muu rasite (aika, vaiva) on kuitenkin se, mikä tuntuu eniten merkkaavan päätöstä tehdessä. Ja se miten paljon se tuo ylimääräistä rasitetta verrattuna normaaliin samanikäiseen lapseen verrattuna.[/QUOTE]

Kiitos tiedosta. Olenkin jo 3 sivua kirjaillut noita ylimääräisiä rasitteita...mutta täytyy noita kustannuksia vähän miettiä. Kyllähän sitä bensakuluja tulee kun kaksi krt viikossa pitää roudata kuntoutukseen.

Minä olen tehnyt hakemuksiin liitteeksi vapaamuotoisen A4:sen jolla olen selvitellyt. Matkakustannuksia, poissaoloaikojen palkkoja yms. en edes ole euroiksi laskenut lomakkeelle. Kun terapiakerrat ja kestot on ilmoitettu niin laskekoot siitä. Vaatehankinnoista kuiteista saat laskettua. Myös minun käsitys se on juuri tämä rasitteen suuruus ja esim terapioiden määrä jotka painavat paljon. Kerro vapaamuotoisesti miten teidän arki poikkeaa "normi" arjesta. Tämä on tärkeää!

[QUOTE="a p";27188630]Kiitos tiedosta. Olenkin jo 3 sivua kirjaillut noita ylimääräisiä rasitteita...mutta täytyy noita kustannuksia vähän miettiä. Kyllähän sitä bensakuluja tulee kun kaksi krt viikossa pitää roudata kuntoutukseen.[/QUOTE]

Oletko tietoinen, että kela korvaa myös noita matkakuluja? Heillä on tietty kilometrikorvaus. Usein ne yksittäiset matkat jäävät alle omavastuun, mutta ne kaikki kannattaa kirjata ylös ja laittaa ne puolen vuoden välein kelaan kerryttämään vuotuista omavastuuosuutta (n. 160€), jonka ylittävän summan sitten korvaavat.
Terapeutilta piti olla lappu käynneistä, nykyään voi olla helpompikin systeemi, itse en ole pariin vuoteen kuljetellut, terapia hoituu nykyään koululla ja yhdessä vaiheessa oli taksikuljetuksessa.

[QUOTE="vieras";27188719]Oletko tietoinen, että kela korvaa myös noita matkakuluja? Heillä on tietty kilometrikorvaus. Usein ne yksittäiset matkat jäävät alle omavastuun, mutta ne kaikki kannattaa kirjata ylös ja laittaa ne puolen vuoden välein kelaan kerryttämään vuotuista omavastuuosuutta (n. 160€), jonka ylittävän summan sitten korvaavat.
Terapeutilta piti olla lappu käynneistä, nykyään voi olla helpompikin systeemi, itse en ole pariin vuoteen kuljetellut, terapia hoituu nykyään koululla ja yhdessä vaiheessa oli taksikuljetuksessa.[/QUOTE]

Aha ok, kiitos tiedosta. Ekaa kertaa näitä asioita selvittelen, joten kaikki vinkit tulevat tarpeeseen.

Meillä tuo terapiamatka on kyllä melko lyhyt. mutta kyllä kait vuodessa omavastuun ylittää. Täytyy laskea.

[QUOTE="a p";27188742]Aha ok, kiitos tiedosta. Ekaa kertaa näitä asioita selvittelen, joten kaikki vinkit tulevat tarpeeseen.

Meillä tuo terapiamatka on kyllä melko lyhyt. mutta kyllä kait vuodessa omavastuun ylittää. Täytyy laskea.[/QUOTE]

Kela - Matkakorvaukset
löytyy tiedot noista matkakuluista ja hakemisesta

...ja vielä... kun kerrot siitä miten arkenne poikkeaa normiperheen arjesta: Minulle sanottiin, että se paperi pitäisi kirjoittaa silloin kun on väsynyt, raskasta aikaa ja yön pimeinä tunteina, kun kaikki ahdistaa ja mättää. Mitään positiivista ja hyvää siihen ei kannata kirjoittaa. Oletteko esim keskussairaalan kirjoilla, sosiaalihoitajalta voi silloin pyytää apuja hakemuksen täytössä.

[QUOTE="...";27188839]...ja vielä... kun kerrot siitä miten arkenne poikkeaa normiperheen arjesta: Minulle sanottiin, että se paperi pitäisi kirjoittaa silloin kun on väsynyt, raskasta aikaa ja yön pimeinä tunteina, kun kaikki ahdistaa ja mättää. Mitään positiivista ja hyvää siihen ei kannata kirjoittaa. Oletteko esim keskussairaalan kirjoilla, sosiaalihoitajalta voi silloin pyytää apuja hakemuksen täytössä.[/QUOTE]

Läheta sairaalaan vasta olemassa, toistaiseki ollaan olut terv.kesk.erikoissiaraanhoidossa.

Olen kyllä aika paljon lukenut tuosta hakemisen täyttämisestä ja ymmärtänyt, että kantsii kirjoitella todellakin huonona hetkenä. Meillä just parempi hetki ja tuntuu hurjalta kirjoittaa kaikkia asioita, mutta huonotkin hetket varmasti on vielä edessä...

Kun tukea myönnetään, niin myöntämiseen on tarkat kriteerit. Siksi on hyvä katsoa täälät, mitä tuen saaminen edellyttää, jotta varmasti muistaa kirjata tukeen vaikuttavat asiat hakemukseen. Esimerkiksi kielenkehityksen ongelmissa on tärkeää mainita kuvien, viittomien tai muiden apujen käyttö.

Matkakulut eivät varmaan merkitse paljoa, koska kuluksi jää vain vuotuinen omavastuu (jotain 150 euroa). Huomattavampaa tuen kannalta on terapiakäynteihin käytetty aika ja vaiva sekä kotona tehtävät harjoitteet.

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/300905212853ML/$File/2luku_2.pdf?openElement

Siihen kannattaa tosiaan kirjoittaa kaikki asiat, mitä joskus aina rupeaa pännimään. Itse kirjoitin hakemusta yksi kerta, kun olimme taas kerran myöhästyneet bussista hakiessa lasta erityisryhmästä ja odottaneet seuraavaa 20 minuuttia, että pääsimme hakemaan toista lasta tavallisesta päiväkodista kodin vierestä. Tuli kerrottua kyllä kaikki ylimääräinen ajankulu, kun lähin erityisryhmä oli kaukana ja minulta matkoihin kului bussilla aina vähintään tunnin verran ja mieheltäkin yli puolen tunnin lisäkeikka töihin mennessä, silloin kun sattui sopimaan omiin työaikoihin, eikä sattunut olemaan reissupäivä.

[QUOTE="a p";27188918]Läheta sairaalaan vasta olemassa, toistaiseki ollaan olut terv.kesk.erikoissiaraanhoidossa.

Olen kyllä aika paljon lukenut tuosta hakemisen täyttämisestä ja ymmärtänyt, että kantsii kirjoitella todellakin huonona hetkenä. Meillä just parempi hetki ja tuntuu hurjalta kirjoittaa kaikkia asioita, mutta huonotkin hetket varmasti on vielä edessä...[/QUOTE]

Nämä on raskaita papereita täytellä ja sairaalan lausunnot samoin rankkaa luettavaa - kun kyseessä on kuitenkin se maailman ihanin oma lapsi! Mutta kaikki tämä on siksi, että lapsi saisi kaiken mahdollisen avun ja tuen jota hän tarvitsee ja johon on oikeutettu, mukaan lukien kaikki rahallinen tuki jota perheen on mahdollista saada.

Voimia ja aurinkoista syksyä sinulle ja perheellesi! Erikoisterkut erityiselle lapsellesi :)

T. erityistytsyn äiti

[QUOTE="a p";27188918]Läheta sairaalaan vasta olemassa, toistaiseki ollaan olut terv.kesk.erikoissiaraanhoidossa.

[/QUOTE]

Sieltäkin voi löytyä sosiaalityöntekijä avuksi. Meidän lapsi ei ole koskaan ollut sairaalassa vaan kaikki on hoitunut terveyskeskuksen lasten neurologisen poliklinikan kautta. Kuntoutustyöryhmässä on täällä aina mukana sosiaalityöntekijäkin, joka neuvoo kaikista noista etuuksista ja niiden hakemisista, etsinyt valmiiksi oman vammaispalvelu-työntekijän yhteystiedot ja soittoajat yms, ettei ole tarvinnut itse selvitellä niitä jonkin puhelinkeskuksen kautta.

[QUOTE="vieras";27189043]Sieltäkin voi löytyä sosiaalityöntekijä avuksi. Meidän lapsi ei ole koskaan ollut sairaalassa vaan kaikki on hoitunut terveyskeskuksen lasten neurologisen poliklinikan kautta. Kuntoutustyöryhmässä on täällä aina mukana sosiaalityöntekijäkin, joka neuvoo kaikista noista etuuksista ja niiden hakemisista, etsinyt valmiiksi oman vammaispalvelu-työntekijän yhteystiedot ja soittoajat yms, ettei ole tarvinnut itse selvitellä niitä jonkin puhelinkeskuksen kautta.[/QUOTE]

Joo, kyllähänm varmaan joku taho löytyisi ja löytyykin. En oo vaan saanut aikaiseksi soittaa (kiitos oman adhd:n :D ).

[QUOTE="...";27189013]Nämä on raskaita papereita täytellä ja sairaalan lausunnot samoin rankkaa luettavaa - kun kyseessä on kuitenkin se maailman ihanin oma lapsi! Mutta kaikki tämä on siksi, että lapsi saisi kaiken mahdollisen avun ja tuen jota hän tarvitsee ja johon on oikeutettu, mukaan lukien kaikki rahallinen tuki jota perheen on mahdollista saada.

Voimia ja aurinkoista syksyä sinulle ja perheellesi! Erikoisterkut erityiselle lapsellesi :)

T. erityistytsyn äiti[/QUOTE]

Kiitosta vaan. Ei tässä mitään. Jotenkin tää on ollut mulla niin tiedossa aina eikä mikään ole tullut yllätyksenä. Tuntuu vaan että kaikille muille on tullut, eikä mua edes uskota. Mut joo., Nyt vaan hoidetaan papruasiat kuntoon niin saadaan siltäkin osin asiat eteenpäin. Suunta on oikea.

Yhteistyössä