kelan toiminta

Hei

Onko kenelläkään tietoa asiasta seuraavasta: olen nyt kodinhoidontuella kotona poikani 11kk kanssa ja heinäkuussa on meille tulossa toinen. Saanko silti ensimmäisestä lapsesta kodinhoidontukea siltä ajalta kun olen äitiyslomalla, koska poika ei mene muualle hoitoon?

Kelan tädiltä kun kysyin, niin hän ei osannut sanoa oikein juuta eikä jaata, ja mulla paloi käämit suoraansanottuna.

 
saat toisesta lapsesta kodinhoidontuen sisaruskorotuksen, mutta ota huomioon että siitä menee sitten verotus lisäprosentin mukaan koska sinulla on muuta päätuloa. eli tulet saamaan kodinhoidontukea noin 80 euroa miinus verot.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2007 klo 16:18 terhi kirjoitti:
saat toisesta lapsesta kodinhoidontuen sisaruskorotuksen, mutta ota huomioon että siitä menee sitten verotus lisäprosentin mukaan koska sinulla on muuta päätuloa. eli tulet saamaan kodinhoidontukea noin 80 euroa miinus verot.
Et saa sisaruskorotusta äitiyslomalla. Sitä saan sitten kun jää hoitovapaalle. Voit saada kotihoidontuen hoitolisää, jos tulonne on pienet. Hoitolisä on max. 168e.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 22:41 kristiina-78 kirjoitti:
sisaruksista saa hoitolisää...ja on sellainen muistikuva että alle kolmevuotiaasta saa myös hoitorahaa...
Ei saa hoitorahaa. Mä saan huikeat 20e alle kolmivuotiaasta. Kuitenkin hoitolisä oli suurempi ollessani (n. 100e) kotihoidontuella :/ Muutosta oon hakenut, kun miehen tulot oli merkattu väärin. Ei oo kuulunut mitään muuta, kun että on jossain lautakunnalla käsittelyssä, pari kk:tta mennyt jo.. Tietty oma ä-rahakin vaikuttaa siihen, mutta enemmän pitäis tulla kuitenkin, kun tulotiedot merkattu ihan miten sattuu..
 
äitiyslomalla ollessani sain alle kouluikäisestä toisesta lapsesta kodin kotihoitotukea 87e ja risat. siihen vaikutti puolison tulot joten olis voinu olla enemmänkin. tästä on kuukausi aikaa ku äitiysloma loppui ja nyt saan siis kotihoitotukea, hoitolisän ja kuntalisän
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2007 klo 10:30 cisse kirjoitti:
äitiyslomalla ollessani sain alle kouluikäisestä toisesta lapsesta kodin kotihoitotukea 87e ja risat. siihen vaikutti puolison tulot joten olis voinu olla enemmänkin. tästä on kuukausi aikaa ku äitiysloma loppui ja nyt saan siis kotihoitotukea, hoitolisän ja kuntalisän
Olet saanut kotihoidontuen hoitolisää tuon 87e.
 
Liian vähän rahaa
KELAsta sen verran, että meillekin laskettiin tuo hoitolisä suurempien tulojen mukaan mitä todellisuudessa mieheni tulot olivat. Noin 350 euroa yläkanttiin kuukausituloissa :/ Laskivat kuulemma joitain lomarahoja jo siihen. Ja jos olisivat laskeneet ne lomarahat niin kun kuuluisi, olisimme saaneet täyden hoitolisän :headwall: Mutta se on sitä KELAn byrokratiaa...

Sama juttu kävi asumistuen kanssa! Ei senttiäkään tule.

Suomessa jotenkin tuntuu, että ei tueta lapsiperheitä, vaikka niin kovin väitetäänkin... Kotiin pitäisi jäädä lapsia hoitamaan, mutta noilla tuloilla hoidosta ei tule mitään, tälläkin hetkellä hoitotuki+lisä+kuntalisä ovat bruttona yhteensä 601 euroa ja siitä yli 20 prosenttia veroja pois niin jää huomat 470 ja risat. Emme maksa sillä edes vuokraa tällä hetkellä... Mies saa kuussa 1400 euroa käteen (bruttona 1600 ja risat todellisuudessa) ja KELAn laskemana yli 1900?/kk =) Et sillai...

Olen tässä hakenut töitä vielä ennen uudelle äitiyslomalle jäämistä, mutta hoitopaikan saanti on tällä hetkellä vähän kiven alla, yksityiseen ei niin ole varaakaan...
 

Yhteistyössä