Kelan toiminta on epäreilua, ainakin mun mielestä!

janna
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
minäkin AINA toimitan suoraan KELAAN hakemuksen, kysyn että onhan varmasti kaikki kohdat oikein täytetty ja kaikki liput ja laput mitä tarvii ja kas kummaa, silti on monesti saanut toimittaa jonku lapun perästä..
johtuu siitä, että ne asiakastiskin takana olevat ihmiset eivät ole päätöksentekijöitä vaan sellaisia, joilla ei siihen valtuuksia ole. Seuraavalla kerralla vaadit, että asiakaspalvelija soittaa päätöksentekijälle ja kysyy onko tarpeelliset liitteet joita juuri hän tarvitsee käsittelyyn. Osa käsittelijöistä eivät nimittäin vaadi kaikkia niitä liitteitä joita mainitaan edes hakemuksessa.

ehdotus
Kun täällä on niin kaikentietäviä, ymmärtäviä ja osaavia ystävällisiä äitejä työtä vailla, menkääpä vaikka Kelaan työharjoitteluun niin näette sen toisen puolen asiasta! :kieh:

janna
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Mähä nyt kyseenalaistaisin tuon että Kelan toimintaa ei voisi tehostaa ilman että se maksaisi lisää. Ei ole aina kysymys siitä että verovaroja kuluu ja just sun pussista jos jokin asia pitäisi saada toimivaksi. Kyllähän tuollaisen palvelun tulisi ensisijaisesti olla niitä varten, joita varten se on kehitetty. En usko että käsittelyaikojen lyhentyminen haittaisi ketään.

Kelan tuet ovat tarkoitettu kaikille niihin oikeutetuille, ei tässä mistään köyhäinavusta ole kyse. Esim äityis ja isyyspäiväraha. Laskutoimitukset on todella yksinkertaisia ja silti laskemiseen menee viikkotolkulla aikaa. Samoin kotihoidontuki (jos ei anota hoitolisää) on ihan todella yksinkertainen (lasten lukumäärästä suoraan tulee summa) ja päätös kestää silti yli kuukauden. Mikähän on ongelma?
no ne jonot tietenkin! 8h työpäivä, ei siinä päivässä ehdi montaa sataa hakemusta käsittelemään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Tatti:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ehkäpä kerta pari hännille tippumista opettaa laittamaan tarvittavat liitteet mukaan ekalla kerralla
Samaa mieltä. Ne tarvittavat liitteet kun on kuitenkin mainittu, ja jos ei silti jaksa niitä mukaan laittaa, niin ansaitseekin tippua hännille - ehkä sitten seuraavalla kerralla arvostaa niiden kelan tätien työtä vähän enemmän, että toimittaa kerralla kaiken tarvittavan. Lisätyötähän tuo niille vain tuottaa.
Kyse oli nyt miehen papereista joita en jaksa alkaa selittää. Mut en oikeesti tienny et sellasia papereita on olemassakaan. Moneen kertaan tarkistin hakemuksen ja liitteet. Arvostan kyllä kelan tätien hommaa.
Pakko vähän puolustaa ja todeta, että eipä ne Kelan täditkään aina kaikkea tiedä. Mua on neuvottu laittamaan liitteitä, jotka on olleet vääriä/turhia.

m
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
minäkin AINA toimitan suoraan KELAAN hakemuksen, kysyn että onhan varmasti kaikki kohdat oikein täytetty ja kaikki liput ja laput mitä tarvii ja kas kummaa, silti on monesti saanut toimittaa jonku lapun perästä..
sama tääl
Kaikilla ei myöskään ole kelaa lähellä, että ei tarvitse viilata sitä pilkkua!

janna
plääh no tilanne ollu sama jo pitkään. Luulis että voisi tasoittaa tilannetta lisäämällä työntekijöitä tai käsittelemällä hakemuksia jotenkin muuten kuin paikallistasolla.
niitä käsitellään nykyäänkin muutenkin kuin vain paikallistasolla. Minun hakemuksia on käsitelty kolmen eri kaupungin kelassa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kelaan kyllästynyt:
Kelan toiminta ON epäreilua! Kela ei katso tosiasioita, vaan ainaa viilataan pilkkua ja lähtökohtana niillä näyttää olevan, että nilltä huijataan rahaa.
Se vasta olisi epäreilua, että jotkut saisivat rahaa puutteellisin dokumentein ja eri perusteilla. Siksihän sitä pikkua viilataanm, että toiminta a olisi kaikille reilua, sääntöjenmukaista ja tasa-arvoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Mitä on sellaiset liitteet, joiden olemasta olosta ei tiedä. Aika selvät ohjeet on noista liitteistä.
Esimerkiksi sellaiset liitteet, joita ei ole vielä olemassakaan.

Viimeksi kun hain äitiyspäivärahaa, luin ohjeista, että toimita hakemus liitteineen x päivään mennessä, jotta saat rahasi ajoissa.

Minä tietysti hakemusta viemään, suoraan luukulle. Juuri siksi, että tarkistetaan onko ne liitteenä olevat palkkakuitit nyt ok.
On, on, sanoo virkailija.

25. marraskuuta saan sitten Kelalta kirjeen, että ei tipu mitään jos et toimita vielä marraskuun palkkakuittia. Palkkakuitti on oltava Kelassa 28.11.
Siis WTF? Missä firmassa jaellaan palkkakuitteja, ennenkuin siihen kuittiin liittyvät työpäivät on edes tehty??

Jos ohjeissa pyydetään viimeisintä palkkakuittia, niin mä lasken viimeisimmäksi sen, minkä olen viimeisimpänä saanut siihen mennessä, kun hakemus pitää toimittaa. En suinkaan sitä, mikä tulee vasta hakemuksen deadlinen jälkeen.

Tämäkö tekee minusta nyt sitten simppelin/laiskan yms.?

poikia3
On muuten hassua, että kun olin nuori, kelasta sai esim. lääkärikäynnin kelakorvauksen suoraan tiskiltä. Nyt kaikkea joutuu odottamaan ja odottamaan.

Mulla on kelan papereita toimittaessani sellainen tyyli, että vien ne suoraan tiskille, pyydän virkailijaa tarkistamaan onko tässä kaikki tarpeellinen. Ja silti on käynyt niin, että esim. äippärahapäätöstä ei ole tullut äitiyslomaan mennessä - kun soitin perään, niin hakemus makasi virkailijan pöydällä, koska siinä oli tuloissani myös tulospalkkio, jonka suhteen ei tiennyt miten menetellä. Ei osannut soittaa, ei mitään hakemus vaan sitten lojui pari kuukautta hänen pöydällään!

toukokuusta asti ollaan asumistukea haettu ja minun sairausloma on kk pätkissä ja vaimon äp raha käsittely on kesken... eivät voi tehdä päätöksi ennenkuin tietävät aina seuraavan kuukauden olenko sairaslomalla.. sanoin käsittelijälle että sen päätöksen saanti menee sitten varmaan ensi vuoden puolelle...vaikka on heattu toukokuusta asti asumistukea...

?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kelan toiminta ON epäreilua! Kela ei katso tosiasioita, vaan ainaa viilataan pilkkua ja lähtökohtana niillä näyttää olevan, että nilltä huijataan rahaa.
Se vasta olisi epäreilua, että jotkut saisivat rahaa puutteellisin dokumentein ja eri perusteilla. Siksihän sitä pikkua viilataanm, että toiminta a olisi kaikille reilua, sääntöjenmukaista ja tasa-arvoista.
Jaaha. Itse oon jäänyt viiden lapsen kanssa yksinhuoltajaksi 8/2007. Mulla oli dokumentteina poliisin ja käräjäoikeuden paperit ja todistukset, päätös lähestymiskiellosta ja sosiaaliviraston lausunto tilanteesta. Mutta kela ei maksanut asumistukea eikä yh-korotusta lapsilisiin, koska mies vittuili mulle kostaakseen jättämällä muuttoilmoituksen tekemättä. Kelan mukaan siis en ollutkaan yksinhuoltaja. Tämäkö on jonkun mielestä reilua!?

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mitä on sellaiset liitteet, joiden olemasta olosta ei tiedä. Aika selvät ohjeet on noista liitteistä.

Viimeksi kun hain äitiyspäivärahaa, luin ohjeista, että toimita hakemus liitteineen x päivään mennessä, jotta saat rahasi ajoissa.

Minä tietysti hakemusta viemään, suoraan luukulle. Juuri siksi, että tarkistetaan onko ne liitteenä olevat palkkakuitit nyt ok.

25. marraskuuta saan sitten Kelalta kirjeen, että ei tipu mitään jos et toimita vielä marraskuun palkkakuittia. Palkkakuitti on oltava Kelassa 28.11.
Siis WTF? Missä firmassa jaellaan palkkakuitteja, ennenkuin siihen kuittiin liittyvät työpäivät on edes tehty??

Jos ohjeissa pyydetään viimeisintä palkkakuittia, niin mä lasken viimeisimmäksi sen, minkä olen viimeisimpänä saanut siihen mennessä, kun hakemus pitää toimittaa. En suinkaan sitä, mikä tulee vasta hakemuksen deadlinen jälkeen.

Vastaavassa tilanteessa olen itse soittanut KELAan, koska heillä luki jossain, että oltava palkkakuitti ajalta 1.-15.1. ja palkkakuitin olisin saanut vasta viimeinen päivä ko. kuuta, kun palautuspäivä oli jotain 25.1. Ei siinä mitään, he siirsivät koneellaan palautuspäivää ja lähetin palkkakuitin, kun sen sain. Ei sen ihmeempi asia.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
sama tääl
Kaikilla ei myöskään ole kelaa lähellä, että ei tarvitse viilata sitä pilkkua!

:LOL: miten ihmeen pilkun viilaamista tuokin on? :headwall:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Jaaha. Itse oon jäänyt viiden lapsen kanssa yksinhuoltajaksi 8/2007. Mulla oli dokumentteina poliisin ja käräjäoikeuden paperit ja todistukset, päätös lähestymiskiellosta ja sosiaaliviraston lausunto tilanteesta. Mutta kela ei maksanut asumistukea eikä yh-korotusta lapsilisiin, koska mies vittuili mulle kostaakseen jättämällä muuttoilmoituksen tekemättä. Kelan mukaan siis en ollutkaan yksinhuoltaja. Tämäkö on jonkun mielestä reilua!?
Voi taivas. Ja vika oli Kelan. Ei tässä tilanteessa ole mistään reiluudesta kysymys. Ne toimivat lain puitteissa eivätkä voi aina toimia niinkuin ihmiset haluavat. Hankala tilanne, mutta toisinpäin, kuvaamaasi tapausta voitaisiin käyttää hyväksi myös huijaustarkoituksessa.

no ei tietenkään ole reilua, mutta ymmärrät varmaan, että Kela saa tiedot maistraatilta. Ota sinne yhteyttä, että saat exän pois luotasi kirjoilta.

?
Voi taivas. Ja vika oli Kelan. Ei tässä tilanteessa ole mistään reiluudesta kysymys. Ne toimivat lain puitteissa eivätkä voi aina toimia niinkuin ihmiset haluavat. Hankala tilanne, mutta toisinpäin, kuvaamaasi tapausta voitaisiin käyttää hyväksi myös huijaustarkoituksessa.
No kyllä vois olla pikkusen hankalaa saada noi kaikki paperit huijattua! Ensin huijaisit pollisia ja sitten ukkos sais merkinnät rikosrekisteriin ja sitten käräjäoikeudessa puhuisit paskaa ja pokkana marssisit sossuun näiden huijaamiesi dokumenttien kanssa ja vielä hakkaisit päätäs seinään että saisit vammat ja sen lähestymiskiellon....

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Varmistan aina virkailijalta, että kaikki tarvittavat liitteet on varmasti mukana, mutta siltikin niitä joutuu välillä jälkikäteen toimittamaan lisää.
tää on ihan totta. ja mua ainakin vit**taa se, että useemmin kuin kerran, mun hakemuksen käsittely on keskeytetty kelan virkailijan virheen vuoksi.

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja janna:
johtuu siitä, että ne asiakastiskin takana olevat ihmiset eivät ole päätöksentekijöitä vaan sellaisia, joilla ei siihen valtuuksia ole. Seuraavalla kerralla vaadit, että asiakaspalvelija soittaa päätöksentekijälle ja kysyy onko tarpeelliset liitteet joita juuri hän tarvitsee käsittelyyn. Osa käsittelijöistä eivät nimittäin vaadi kaikkia niitä liitteitä joita mainitaan edes hakemuksessa.
no ne asiakastiskin takana olevat ovat joka tapauksessa siellä töissä, joten ihan kohtuullista olisi olettaa saadun informaation olevan totuudenmukaista, eikös?! vai onko kauhea tikki sille aspalle myöntää, että "hetkinen, en tiedäkään, mutta voin tarkistaa asian.". :)

anika harmaana
plääh no tilanne ollu sama jo pitkään. Luulis että voisi tasoittaa tilannetta lisäämällä työntekijöitä tai käsittelemällä hakemuksia jotenkin muuten kuin paikallistasolla.
Nimenomaan näinhän Kelassa toimitaankin. Päätös voi tulla mistä Kelasta vaan.

Lisäksi osa etuuksista on keskitetty (esim. opintotukikeskus).

Ongelma on tietysti mm. se, että kukaan siellä ei mitenkään voi osata niitä kaikkia etuuksia. Eli kuka tahansa ei voi tehdä mitä tahansa.

Juu kela toimii niissä puitteissa jotka laissa on määritelty, mutta mitään joustoa ei tule esim. sellaisissa tilanteissa, joissa itse hukkaavat papereita, hakemuksia jne.

Samaten eivät osaa päivittää tietojaan. Multa opiskeluaikana evättiin asumistuki sen perusteella että en asunut Suomessa. Olin muuttanut takas Suomeen 4v aikasemmin ja sillon ilmoittanut maistraattiin ja KELAan soittamalla, sähköpostilla, kirjallisesti ja käymällä henk.koht. toimistossa. Silti eivät uskoneet että olen palannut maahan ja osoite on muuttunut :headwall: mitä muuta tuossa enää voi tehdä :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Vastaavassa tilanteessa olen itse soittanut KELAan, koska heillä luki jossain, että oltava palkkakuitti ajalta 1.-15.1. ja palkkakuitin olisin saanut vasta viimeinen päivä ko. kuuta, kun palautuspäivä oli jotain 25.1. Ei siinä mitään, he siirsivät koneellaan palautuspäivää ja lähetin palkkakuitin, kun sen sain. Ei sen ihmeempi asia.
Hyvä, jos olet saanut noinkin asiallista asiakaspalvelua.
Mulle vastaus kyseisessä tilanteessa oli jotakuinkin: "Voi voi ja kättä housuun. Ei voi mitään. Palautat kun palautat, mutta voi olla että olet kuukauden tai pari ilman rahojasi sitten."

Eikä se edes ollut vastaukseni pointti.
Vastasin vain Toivoliinin kysymykseen siitä, mitkä on ne liitteet joiden olemassaolosta ei tiedä.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että ne voi olla esim. niitä liitteitä, joita ei ole olemassakaan silloin, kun niitä pyydetään.

Ja olen myös sitä mieltä, että niiden "selkeiden ohjeiden" noudattaminen liitteitä koskien ei auta mitään, jos asiakkaalla ja Kelalla on eri käsitys esimerkiksi siitä, mitä tarkoittaa "viimeisin".

kela on joskus epäreilu..
mä olin lähettäny kaikki liitteet kyllä. palkkakuitit oli sillon tullu intranettiin ja tulostamalla ne niitä tuli aikamonta. jokatapuksessa laitoin ne kelaan. kesti 4kk ja sata puhelua kun ei päätöstä kuulunu. sitten sain viimeisenä ihmisen kiinni joka oikeesti teki jotain. sanoi että ei me jakseta kattoa näin monesta palkkakuitista ja laskea yhteen :eek:
ja nimenomaan siellä sanottiin että palkkakuitit ajalta se ja se. eli vuodelta.
onneks tää henkilö kumminkin otti asian hoitaakseen ja seuraavanapäivänä oli rahat tilillä.
jos vaan oisin tienny miksi ne ei päätöstä tee niin oisin voinu laskee sen niiden puolesta sitten. kummakyllä koska viimeisessä otteessahan on selvästi kokovuoden tulot..
oli kiva koittaa pärjätä 4kk muutamalla hassulla satasella.

tääkin on kelakohtaista koska samoilla palkkakuiteilla olen saanut toisella paikkakunnalla asumistuen. pöh.

Yhteistyössä