kelan rahasta ja isyysrahasta,äitiysrahasta.. siis what???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintaa

Vieras

eli meidän ihanaakin ihanampi pallero syntyi =)
sain ekan äippärahan nyt ollaan mietitty isyysrahaa eli jos
isukki on ens viikon isyyslomalla ja saa kelalta isyysrahan niin mäkö en saa äitiysrahaa siltä ajalta ???
eli kesäkuulta mä saan äitiysrahaa 3 viikolta mies viikolta isyysrahansa

eli multa lopetetaan raha kun isukki haluaa olla kotona lapsen kanssa?

ja varmaan kela siis maksaa tuon isyysrahan?

oon koittanut noita lappusia ja esitteitä ja netistä lukee mutta en mä tajua
anoppi ja miehen sisko sanoivat että se on noin. jos isä saa rahaa mä en saa rahaa.. mitä järkee sen sit on olla pois töistä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Ei vaan saat ihan normaalisti...Isyysloma ja isäkuukausi (joka sitten syö äidin tuet ) on ihan eri asia.

eli mä saan omat äitiysrahat ihan normisti ja isukki oman rahansa viikolta??

Jep ja sen maksaa kela isälle siltä 3:lta viikolta takautuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Ei vaan saat ihan normaalisti...Isyysloma ja isäkuukausi (joka sitten syö äidin tuet ) on ihan eri asia.

Näin.

Isäkuukausi on silloin, jos mies pitää vanhempainvapaasta 2 viimeistä viikkoa. Siihen päälle saa sitten lisää isyyslomaa :) .

Mairaa mukaillen, tavallinen isyysloma eli isyysrahakausi ei sotke äitiyslomaa tai äitiysrahakautta. Eli mies pitää sen koska tykkää ja se ei vaikuta mitenkään sun rahoihis tai kotonaoloon, siinähän on just se idea että isä voi auttaa äitiä vauvan hoidossa ja pystyy muodostamaan paremmin suhdetta vauvaan kun ei tarvi sinä aikana olla töissä.

Vasta se myöhempi isäkuukausi (joka on osa vanhemapainpäivärahaa) edellyttää äidin työssäoloa (tai kotona tuetta oloa) isäkuukauden ajalta.

mä oon jo ihan sekasin..=(
kai se on pakko mennä kelaan ja ne saa rautalangasta vääntää mulle tämän.

mites onko siinä joku aika että koska pitää ilmottaa että se haluaa pitää sen isyysloman nyt
ja tosiaan aikoo pitää vaan sen 5pv eli saako niiltä päiviltä sitten takautuvasti rahan??

meillä siis se että mies on aloittanut toukokuussa työt mutta nyt ens viikko oli sellanen viikko että joutuu oleen pakko lomalla (ei saa rahaa) ja jatkaa sen jälkeen töitä taas normisti ainakin elokuun loppuun..ja aateltiin että jos siis tuon 5pv olis nyt virallisella isyyslomalla vaikka jokatapauksessa siis on kotona

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hän anoo Kelalta tuloihinsa perustuvaa korvausta jälkikäteen noilta 5 päivältä. Ei vaikuta sun rahoihin.

mites nuo tulot sit vaikuttaa tuohon isyysrahaan??
ja kelako sen maksaa vai tuo nykyinen pomo??

tosiaan mein esikoinen synty 2001 ja mies kun pyysi isyyslomaa sai työpaikasta potkut.
nyt kauhistuttaa että miten käy kun on kuitenkin just alottanut ja loppuukin muutenkin elokuussa.ja siks tuo pakkoloma nyt tulikin hyvään saumaan että voi vähän olla kotosalla ja tutustua vauvaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap miten nuo tulot vaikuttaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hän anoo Kelalta tuloihinsa perustuvaa korvausta jälkikäteen noilta 5 päivältä. Ei vaikuta sun rahoihin.

mites nuo tulot sit vaikuttaa tuohon isyysrahaan??
ja kelako sen maksaa vai tuo nykyinen pomo??

tosiaan mein esikoinen synty 2001 ja mies kun pyysi isyyslomaa sai työpaikasta potkut.
nyt kauhistuttaa että miten käy kun on kuitenkin just alottanut ja loppuukin muutenkin elokuussa.ja siks tuo pakkoloma nyt tulikin hyvään saumaan että voi vähän olla kotosalla ja tutustua vauvaan.

Isyysloma on kyllä ihan yhtä lakisääteisesti pakko antaa isälle kuin äitiysloma äidille. Ei sillä perusteella voi potkuja saada.

mites onko siinä joku aika että koska pitää ilmottaa että se haluaa pitää sen isyysloman nyt
ja tosiaan aikoo pitää vaan sen 5pv eli saako niiltä päiviltä sitten takautuvasti rahan??

meillä siis se että mies on aloittanut toukokuussa työt mutta nyt ens viikko oli sellanen viikko että joutuu oleen pakko lomalla (ei saa rahaa) ja jatkaa sen jälkeen töitä taas normisti ainakin elokuun loppuun..ja aateltiin että jos siis tuon 5pv olis nyt virallisella isyyslomalla vaikka jokatapauksessa siis on kotona

Sehän kannattaa pitää nyt sitten ensi viikko isyyslomaa. Silloinhan työnantajalla ei ole mitään sanomista ajankohdasta, koska hän ei olisi muutenkaan töissä. Onko muuten niin, että miehesi ei saisi palkkaa isyysvapaan ajalta eli on siis työpaikkakohtainen juttu? Jos siis palkatonta, niin toki kannattaa pitää ens viikolla se.
Ja muistaa ruksia lomakkeessa se kohta, ettei saa palkkaa ko. ajalta. Ja ilmoita koko viikko kelalle, ens viikon ma-su päivämäärät, koska kela maksaa ma-la sitä rahaa hälle.
Jos pitää myöhemmin ja siten, että ottaakin yhtäkkiä työviikon isyysvapaaksi, meillä merkkaa sitä, että asiasta pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen ajankohtaa.

Mä suosittelen tätä lämpimästi. Silloin ei mitään merkitä väärin, liitteitä ei jää puuttumaan ja itsellään on varmempi olo :) .

Yhteistyössä