Kelan päiväraha/liiton raha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Teen osa-aika työtä (4h) päivässä ja haen "lopusta" kelalta työttömyystukea, kuulun myös liittoon. Niissä kelan lapuissa, mihin täytän sitä "työtön" "työssä" riviä, kysytään aina kuulunko liittoon.
Saan myös jotain osittaista hoitorahaa tai muuta vastaavaa (en muista nimeä)kun työmääräni on niin vähäinen.(lapset 3v ja 1v)

En tiedä moten muotoilisin kysymykseni, mutta siis voisinko hakea liitolta tätä samaa rahaa, vai saako kela sen jotenkin liitolta? Vai mistä kannattaa hakea?

Tällä hetkellä tosin minulla on karenssi aika kelalta, koska irtisanouduin itse työstä, oikeasti pätevällä syyllä, mutta tästä ei nyt tarvitse välittää :)
Liittoon liityin vasta 1.1. (YTK, eli siis yleinen työttömyyskassa)

YTK ei ole liitto, laitat siihen kohtaan että kuulut työttömyyskassaan. Työttömyyskassalla lienee samat vaatimukset kuin liitossakin, eli tietty aika pitää olla töissä ennenkuin saa ansiosidonnaista.

Juu olen laittanut siihen kohtaan,että kuulun työttömyyskassaan. Enkä ole siis tietenkään hakemassa molempia, sen tiedän siis, että ei saa.

Mutta millä perusteella haen Kelasta ja enkä YTK? Mistä ihmsiset yleensä tukea hakevat? En siis ymmärrä, miksi hae Kelasta enkä YTK?:D

Juu olen laittanut siihen kohtaan,että kuulun työttömyyskassaan. Enkä ole siis tietenkään hakemassa molempia, sen tiedän siis, että ei saa.

Mutta millä perusteella haen Kelasta ja enkä YTK? Mistä ihmsiset yleensä tukea hakevat? En siis ymmärrä, miksi hae Kelasta enkä YTK?:D

Kuvitteletko ihan tosissasi, että voit ryhtyä nauttimaan ansiosidonnaista vajaan kuukauden kassaan kuulumisen perusteella. Ei hyvää päivää.

saadaksesi ytk:sta rahaa sinun täytyy ensin olla yhtäjaksoisesti 6 kk töissä.

Ei tarvitse olla yhtäjaksoisesti, vaan 6kk töissä kahden vuoden aikana. Ota asioista selvää, ennen kuin ulostat tänne aivopierujasi.

Ansiopäivärahaoikeuden saamiseksi sinun tulee täyttää tiettyjä lakisääteisiä edellytyksiä. Perusedellytyksenä on se, että olet työttömyyskassan jäsen ja jäsenyytesi aikana olet täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon. Perustilanteessa tämä tarkoittaa sitä, että olet ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 26 viikon ajan, ja jäsenaikanasi olet työskennellyt vähintään 26 kalenteriviikkoa viimeisen 28 kuukauden aikana palkansaajan työssäoloehdon täyttävässä työssä (työaika vähintään 18 tuntia viikossa).

Siis voi jeesus, kuinka tyhmänä te oikein mua pidätte. Kyllä me sen nyt tiedän, että karenssi aikana ei saa rahaa :D

Kiitos järkevistä vastauksista, kysyin myös liitolta asiaa ja 1 täällä vastasi oikein.. Että niin :)

Yhteistyössä