Kelan korvauskatto

Hei!

Voisiko joku selventää miten toi kelankorvauskatto oikein menee? Pitääkö kaikki kuitit säästää lääkeostoksista ja lähettää kelalle vai näkeekö ne jostain onko katto täyttynyt.

Itse en ole kuitteja säästänyt.....ja pahinta pelkään, että olisi pitänyt. Olen vain koko ajan olettanut että ne näkee summan jotenkin automaattisesti.

 
Katto täynnä
Hei,

Kela seuraa tilannetta ja kun tuo korvauskatto on ylittynyt, lähettävät lisäkorvaushakemuksen suurista lääkekustannuksista. Tuo omavastuuraja on vuonna 2007 627,47 euroa.

Hakemuksen liitteeksi pitää laittaa se kuitti, jonka yhteydessä katto ylittyi. Yleensä apteekit hoitavat tämän seurannan, ainakin jos liittyy niiden kanta-asiakkaaksi. Tekevät myös ylittymisen jälkeen laskelman Kelaa varten, jonka liitteenä siis tuo viimeisin kuitti.

Eli jos tietää, että katto saattaa ylittyä kannattaa asioida vain yhdessä apteekissa ja liittyä kanta-asiakkaaksi. Ikävä, ettei apteekissasi mainittu sinulle tästä!

Itselleni tuli juuri katto täyteen ja täyttymisen jälkeen meni noin 2 viikkoa kun lisäkorvaushakemus tuli. Jos siis viimeisestä ostoksestasi on viikkoja, voi olla ettei kattosi ole vielä ylittynyt - toivotaan näin.

Kun päätös tulee, viedään se apteekkiin ja jatkossa lääkkeet maksavat vain sen 1,50 euron omavastuun per lääke.

PS. Kelasta voisit kysellä tämän hetkistä tilannettasi
 
Kiitos sinulle tuhannesti....todella helpottavaa oli kuulla. Tosiaan pitäisi nyt ensi viikolla ostaa seuraavaan ivf-lääkkeet jolloin myös lääkekatto tulee täyteen.
Eli tämän ostoksen kuitit pitää olla tallella, koska tämän myötä lääkekatto ylittyy ja ne liitteeksi sitten hakemukseen.....ymmärsinkö oikein??!!

Tosiaan ei ole missään vaiheessa apteekissa mainittu asiasta. Kyllä näistäkään asioista ei tiedä sitten yhtään mitään itse, mutta ihanaa kun on ihmisiä jotka selventää asiaa.
 
Katto täynnä
"Eli tämän ostoksen kuitit pitää olla tallella, koska tämän myötä lääkekatto ylittyy ja ne liitteeksi sitten hakemukseen.....ymmärsinkö oikein??!!"
Juuri näin!

Ja tosiaan hakemus kannattaa laittaa pikaisesti postiin, koska päätöstäkin saa odotella jonkun viikon. Minun pitäisi myös mennä hiukan shoppailemaan, mutta olisi kiva saada tuo päätös ennen sitä ja maksaa vain 1,50 per lääke.

Kiva, että voi olla avuksi. Minulla tuo kato on ylittynyt useampana vuotena eli kokemusta jo löytyy. Muistissa on vielä ajat jolloin aloittelin näitä hoitoja ja sain silloin itse apua kokeneimmilta. Niin ja edelleen huomaa monessa asiassa kaipaavansa apua...
 
Ei maksa mitään liittyä apteekkien "kanta-asiakkaaksi". Varsinaisestihan useimmissa apteekeissa tehdään vain sopimus, jolla apteekki hakee valtakirjalla asiakkaan puolesta KELAlta korvaukset katon yli menevältä osalta eli asiakas maksaa apteekkiin vain omavastuun 1,50 e. Mitään etuja "kanta-asiakkuudesta" ei monessakaan paikassa ole, joissain ketju-apteekeissa saa pienen (2%-10%) alennuksen lääkkeistä, joista ei tule isompaa KELA-korvausta. Sopimuksen saa (ja kannattaa) tehdä vain yhteen apteekkiin, koska KELA seuraa tarkasti ostojasi katon täyttymisen jälkeen. Apteekissa hoitaavat sen seuraamisen puolestasi, ettei ikäviä jälkilaskuja pääse tulemaan, jos olet ostanut lääkettä enemmän tai useammin kuin olisi tarve.

Jos olet asioinut vain yhdessä apteekissa kalenterivuoden aikana, apteekissa nähdään reaaliaikaisesti katon ylittyminen, ja sopimuksen voi tehdä välittömästi asioinnin yhteydessä kun katto ylittyy. Muussa tilanteessa pitää odotella KELAn ilmoitusta (tulee noin 1 kk viiveellä), tai kysellä perään KELAsta. Sitten vaan KELAn ilmoituksen kanssa apteekkiin, niin apteekki hoitaa asiat siitä päivästä eteenpäin... Kattohan koskee siis vain korvattavia lääkkeitä, esim. luget eivät kuulu tämän katon piiriin :(
 
Urppis
Hei!
Kuitit pitäisi pitää kyllä olla tallessa, sillä minulta Kela pyysi viimevuoden lopussa (katto täyttyi marraskuun alussa) kaikki 15.10. jälkeen ostettujen tuotteiden kuitit.
Olin tehnyt apteekin kanssa sopimuksen, mutta he eivät katon täyttymistä seuraa/ regoi, ellei katto täyty kertaostoksella.
Kuiteissa pitäisi olla aina myös apteekista saatu tarralappu.

Kuittien lähettämisen jälkeen sain 900? takaisin.
Apteekissa käskivät nimenomaan säilyttää kuitit.

Tänä vuonna lakiin on tullut joitakin muutoksia...
Nyt kattoni täyttyi heti ekalla ostoksella, se korvattiin jo apteekissa (maksoin sen 600? jotakin ja loput korvattiin) Sen jälkeen en ole maksanut mitään. Kelalta tuli päätös kuukauden päästä ja toimitin sen apteekkiin.
 
Ainiin, se tuli vielä mieleen, että jos ne kuitit on nyt jäänyt säästämättä, mutta olet maksanut ostoksesi pankki/luottokortilla, niin tilanne on pelastettavissa. KELA hyväksyy maksutositteeksi myös tiliotteen/luottokorttilaskun, jossa näkyy maksettu summa ja paikka. Laskelman, joka olisi myös hyvä liittää KELAn hakemukseen, saa apteekista jälkikäteenkin. Laskelmassa näkyy ostetut lääkkeet ja niiden kustannukset.
 
Katto täynnä
Hei,

Siinnä kelan korvaushakemuskaavakkeessa on kerrottu minkä jälkeiseltä ajalta kuitin tarvitaan ja minulla on ollut tasan tarkkaan se päivä, jolloin katto ylittynyt. Tietysti jos ylityksen jälkeen on ehtinyt tehdä ostoja, myös nämä kuitit liitettävä.

Kelankin sivuilla sanotaan: "kuitit niistä ostoista, joista korvausta haetaan" ja sitähän haetaan vain ylimenneestä osasta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100801100348EH?openDocument

En tiedä voiko tässäkin asiassa eri paikkakuntien Keloissa olla eroja, apteekeissa ainakin tuntuu olevan: minulla seurattiin katon ylittymistä ja jouduin maksamaan ylimenevänkin osan ja hakemaan sitä jälkikäteen Kelasta. Myös päätös vaaditaan apteekkiin, ennen kuin antavat seuraavat 1,50 eurolla. Joku mainitsi näistä taasen toista... Eli ei kun omaa apteekkaria haastattelemaan.
 

Yhteistyössä