Kelan kanssa takkuamista, työtön ja sairaslomalla. Apuja kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Tilanteeni on siis se, että puolisen vuotta sitten irtisanouduin työstäni, koska paniikkihäiriö teki asiakaspalvelutyöstä mahdotonta. En tajunnut heti mennä lääkäriin ja olin jo vuosia kärsinyt myös masennuksesta, joten kynnys mennä hoitoon oli vain noussut ja noussut.

Tästä seuraavan puolen vuoden aikana kävin kerran ilmoittautumassa työkkäriin työnhakijaksi, koska minulla ei ollut mitään tuloja ja jostain täytyy vuokraakin maksaa. En kuitenkaan pystynyt osallistumaan pakollisille "luennoille" paniikkioireiden takia ja minua palvellut nainenkin ehdotti silloin jo sairaslomaa. Työnhaku katkesi, eikä minulla ollut voimia rampata eri virastoissa ja jäin vain kotiin itkemään päiväkausiksi pahaa oloani pystymättä menemään edes kauppaan paniikkioireiden takia.

Muutama viikko sitten mieheni soitti lääkäriin ja pääsin hoidettavaksi. Diagnoosi oli vaikea paniikkihäiriö ja vaikea-asteinen masennus. Käyn myös psykologilla ja depressiohoitajalla. Kävin Kelassa henkilökohtaisesti kyselemässä, että mihin tukiin olen oikeutettu ja heidän mielestään A-lausunnolla kirjoitetusta (kuukauden mittainen) sairauslomasta pitäisi tulla myönteinen päätös. Parin päivän päästä sain kielteisen päätöksen, jossa pyydettiin B-todistusta. Lääkärini kirjoitti tämän seuraavalla käynnillä ja nyt se on toimitettu Kelaan, hain samalla uutta sairauspäivärahaa. Aikaisemmin olen hakenut yleistä asumistukea, koska ruokakuntamme (minä ja avomies) tulot eivät ole kummoiset ja olisimme siihen oikeutettuja, mutta Kela laskee automaattisesti työttömän tuloiksi työttömyyspäivärahan ja sen takia siitäkin tuli hylätty päätös.

Mitäköhän lienee siis jatkossa odotettavissa? Rahapula on kova ja mulla ei kohta enää ole voimia yhtään tähän byrokratiasirkukseen. Mahdankohan saada myönteisen päätöksen sairauspäivärahasta? En ole siis ollut edes ilmoittautuneena työttömäksi työnhakijaksi ennen, kuin sairaan paperit sain ja aloin hakea tukia. Miten sen tuen määrä lasketaan minun tilanteessani, jos sellaista myönnetään? Viime vuoden tuloista vai jostain muusta? Kelan laskureita olen kyllä kokeillut, mutta niistä ei saa muuta kuin päänsä kipeäksi ja enpä oikein usko, että sieltä olisi mitään 1700€ kuukaudessa tulossa kuten laskuri väittää. Olin n. 10€/h -palkkaisessa kolmivuorotyössä tuolloin.

Kiitos jos joku viitsii vastata, kauhea romaani tästä tuli.

kela on tiukentanut sairaspvrahan maksuja, ei ole helppo saada. Varaudu kielteiseenkin päätökseen. Itse olen ollut sairaslomalla 7kk ja nyt pitää toimittaa laaja-alainen b-lausunto sekä hoitosuunnitelma. Kela maksaa yleensä sairaspvrahaa maksimissaan 300pv, sen jälkeen eläkkeelle. Itselläni päivät täyttyvät syyskuun lopussa. En haluaisi eläkkeelle vaan kuntoutua takaisin työelämään, ei tämä kotona olo mitään mukavaa ole. Kaikkea hyvää sinulle

Lisään vielä että hitaasti käsittelevät hakemuksia, itse odotin 2kk kun olivat lähettäneet jollekkin eri lääkärille arvioitavaksi lausuntoni. pvrahasta menee aina 20% veroja, sairaslomani loppuu kuun lopussa mutta viikon päästä on kahdelle eri lääkärille onneksi ajat joita olen joutunut odottamaan 9kk

[QUOTE="Tintti";28470349]kela on tiukentanut sairaspvrahan maksuja, ei ole helppo saada. Varaudu kielteiseenkin päätökseen. Itse olen ollut sairaslomalla 7kk ja nyt pitää toimittaa laaja-alainen b-lausunto sekä hoitosuunnitelma. Kela maksaa yleensä sairaspvrahaa maksimissaan 300pv, sen jälkeen eläkkeelle. Itselläni päivät täyttyvät syyskuun lopussa. En haluaisi eläkkeelle vaan kuntoutua takaisin työelämään, ei tämä kotona olo mitään mukavaa ole. Kaikkea hyvää sinulle[/QUOTE]
kyllä yleensä tuon sairaspäivärahakauden jälkeen tulee vaihtelevia pituuksia kuntoutustuella ennen pysyvää eläkettä.
Varmaankin työkyvyn arvio ap:lla edessä, jos ei kela nyt hyväksy lausuntoa vielä?
Olen myös kuullut että jotkut roikkuvat työkkärin päivärahalla lääkärintodistuksella, kun kela ei myönnä mitään.

[QUOTE="Tintti";28470372]Vielä yksi muistutus! Olethan ilmoittanut työkkäriin sairaslomasta sillä et voi olla työnhakijana sairaslomalla[/QUOTE]

Voi olla. Miheni työkkärin kirjoilla vaikka saikku vielä vuoteen 2015 asti,mutta kun ei kela,vak.yhtiö eikä työeläkeyht. suostu maksamaan mitään,ei edes kuntoutusta niin on työkkärin kirjoilla.
Työkkäri pitää kirjoillaan,vaikka eivä voi mitään tarjota ja heidän mielestään vak.yhtiön on kuntoutettava mieheni.

[QUOTE="Tintti";28470372]Vielä yksi muistutus! Olethan ilmoittanut työkkäriin sairaslomasta sillä et voi olla työnhakijana sairaslomalla[/QUOTE]
En ole ollut siis ollenkaan työnhakijana ennen sairauslomaa, tai siis joskus muutama kuukausi sitten kävin ilmoittautumassa mutta haku katkesi enkä sen jälkeen ole kyseisessä virastossa asioinut. Kelan asiakaspalvelijan mielestä tämä on ongelma, en oikein ymmärtänyt että miksi. Ei tuntunut kyllä hänkään ymmärtävän, soitteli muutamaan eri paikkaan ja kävi kyselemässä muulta henkilökunnalta, että mitäköhän minun pitäisi tilanteessani tehdä.

Kiitos paljon vastauksista!

Minulla katkaistiin vuosien kuntoutusraha ja ohjeeksi sain mennä työkkäriin ilmoittautumaan "vajaakuntoisena työnhakijana". No joo, enpä ole koskaan saanut mentyä joten talous romahti pahasti. Kela kyykyttää kivasti heikompia, jotka jäävät sitten oman onnensa nojaan jos ei jaksa taistella :/ Jaksamisia sinulle ja toivottavasti saat asiat kuntoon!

No mulla ainakin oli että kun odottelin kuntoutustukipäätöstä kelalta ( jossa meni muistaakseni puoli vuotta ekalla kerralla ), niin siltä ajalta sain työmarkkinatukea ja yleistä asumistukea. Siis olin ollut tietenkin ennen tuota sairauslomalla sen maksimiajan.

Ja se ihan kelalta kerrottiin kun laitoin sen kuntoutustukihakemuksen ( määräaikainen eläke ), että kun niissä hakemuksissa kestää niin siltä ajalta sairas saa työmarkkinatukea joka tietysti peritään kyllä takaisin jos saa myönteisen päätöksen oli se nyt sitten sairauspäiväraha tai kuntoutustuki.

Ja tottakai siinä työmarkkinatuessakin menee aikansa ennen kuin se lähtee juoksemaan niin sitten pitää vaan ihan siihen alkuun hakea vielä toimeentulotukea.

Onhan se rasittavaa ja väsyttävää, en tiedä voisitko sanoa tästä siellä hoitajalla vaikka jos hän voisi tietää jonkun henkilön joka auttaa näiden hakemusten kanssa, siellä on monenlaisia työntekijöitä.

Sain tänään päätöksen, jonka mukaan 35 päivältä evättiin sairauspäiväraha juuri sen takia, että en ollut työssä tai ilmoittautunut työnhakijaksi ennen sitä. Seuraavanlaiset maksupäivät tuli:

"11.06.2013 - 17.06.2013 6 23,77 e 142,62 e 17.06.2013
18.06.2013 - 30.06.2013 10 23,77 e 237,70 e 28.06.2013"

Eipä noista paljon käteen jää, kun verojakin lähtee se 20%. Hurraa. Lisäksi nyt vaadittiin 1.7. lähtien psykiatrian erikoislääkärin B-lausunto. Mistä saan sen? Voiko julkiselta puolelta saada vai pitääkö tässä mennä yksityiselle? Rahat on kyllä niin vähissä että ei meinaa riittää edes noiden lausuntojen maksuun saatika lääkärikäynteihin. Ei vain jaksaisi tätä rumbaa enää :(

[QUOTE="vieras";28470547]
Onhan se rasittavaa ja väsyttävää, en tiedä voisitko sanoa tästä siellä hoitajalla vaikka jos hän voisi tietää jonkun henkilön joka auttaa näiden hakemusten kanssa, siellä on monenlaisia työntekijöitä.[/QUOTE]

Olenkin niillä lääkäri- ja psykologikäynneillä esitellyt näitä papereita, mitä on bumerangina tullut takaisin. Psykologi on päätynyt vain voivottelemaan ja kehottanut tekemään valituksia ja sinnikkäästi vaan uutta hakemusta hakemuksen perään. Lääkäri suhtautui suurin piirtein samoin ja silloin otti asian välittömästi hoitaakseen ja kirjoitti B-lausunnon. Nyt vaan on siis ongelmana tuo psykiatrian erikoislääkärin B-lausunnon saaminen. Mulla on parin viikon päästä kontrolliaika lääkärille (joka itseasiassa ei edes ole enää sama minua hoitanut, koska edellinen vaihtoi työpaikkaa), voiko hän laittaa jotain lähetettä jonnekin kunnalliselle tai hoitaa asiaa eteenpäin jotenkin? Vai pitääkö mun nyt olla yhteydessä johonkin terveysasemaan ja kysellä sen paperin perään? Tuntuu, että ei ole voimia enää mihinkään.

Julkiselta puolelta saat lähetteen psykiatrille. Usein näkee KELAn hylkäävän sairauspäivärahan myös sinun diagnooseillasi, jos hoidossa ei ole mukana psykiatria ja jos et käytä lääkitystä em sairauksiin. Käypä hoito -suosituksen mukaan vaikean masennuksen hoitoon kuuluu terapian lisäksi myös lääkehoito. KELA katsoo, että jos et käytä lääkehoitoa, et myöskään halua hoitaa itseäsi hyvin.

Julkiselta puolelta saat lähetteen psykiatrille. Usein näkee KELAn hylkäävän sairauspäivärahan myös sinun diagnooseillasi, jos hoidossa ei ole mukana psykiatria ja jos et käytä lääkitystä em sairauksiin. Käypä hoito -suosituksen mukaan vaikean masennuksen hoitoon kuuluu terapian lisäksi myös lääkehoito. KELA katsoo, että jos et käytä lääkehoitoa, et myöskään halua hoitaa itseäsi hyvin.

Ok, eli pyydän lähetettä sitten silloin parin viikon päästä kun se kontrolliaika on. Lääkitystä mulla tosiaankin on: SSRI, bentsodiatsepaamit ja nukahtamislääkkeet. Enkä niistä luopuisi missään nimenssä, vaikka olo onkin kuin lobotoidulla laamalla.

[QUOTE="vieras";28474275]Ok, eli pyydän lähetettä sitten silloin parin viikon päästä kun se kontrolliaika on. Lääkitystä mulla tosiaankin on: SSRI, bentsodiatsepaamit ja nukahtamislääkkeet. Enkä niistä luopuisi missään nimenssä, vaikka olo onkin kuin lobotoidulla laamalla.[/QUOTE]

Tuli väärällä nimimerkillä.

[QUOTE="Tintti";28470363]Lisään vielä että hitaasti käsittelevät hakemuksia, itse odotin 2kk kun olivat lähettäneet jollekkin eri lääkärille arvioitavaksi lausuntoni. pvrahasta menee aina 20% veroja, sairaslomani loppuu kuun lopussa mutta viikon päästä on kahdelle eri lääkärille onneksi ajat joita olen joutunut odottamaan 9kk[/QUOTE]

Tuo päivärahasta menee aina 20% veroa ei pidä paikkaansa, siitä menee veroa sen verran mitä verokortissa sanotaan, eli kannattaa hommata verokortti etuutta varten.

Tuo päivärahasta menee aina 20% veroa ei pidä paikkaansa, siitä menee veroa sen verran mitä verokortissa sanotaan, eli kannattaa hommata verokortti etuutta varten.

Ahaa. Lähetän sitten senkin Kelalle. Enpä ole tiennyt, kun aina noissa päätöksissä on ollut oletusarvoisena tuo 20% ja olen luullut sen olevan joku vakio, mitä ei voi muuttaa.

"Ennakonpidätys toimitetaan 20 prosentin mukaisesti, koska päiväraha on enintään 23,77 euroa päivää kohti."

Noin lukee päätöksessä. Mikä perustelu tuo jälkimmäinen lause muka on tuolle veroprosentille?

[QUOTE="vieras";28474275]Ok, eli pyydän lähetettä sitten silloin parin viikon päästä kun se kontrolliaika on. Lääkitystä mulla tosiaankin on: SSRI, bentsodiatsepaamit ja nukahtamislääkkeet. Enkä niistä luopuisi missään nimenssä, vaikka olo onkin kuin lobotoidulla laamalla.[/QUOTE]

Ok, hienoa :) Toivotan sinulle tsemppiä ja jaksamista. Välillä itsekin psykiatrina ihmettelen, kuinka paljon voimia oletetaan sairastuneella ihmisellä olevan, kun pitää taistella byrokratian rattaissa ja pompotetaan luukulta toiselle.

[QUOTE="vieras";28474317]Ahaa. Lähetän sitten senkin Kelalle. Enpä ole tiennyt, kun aina noissa päätöksissä on ollut oletusarvoisena tuo 20% ja olen luullut sen olevan joku vakio, mitä ei voi muuttaa.

"Ennakonpidätys toimitetaan 20 prosentin mukaisesti, koska päiväraha on enintään 23,77 euroa päivää kohti."

Noin lukee päätöksessä. Mikä perustelu tuo jälkimmäinen lause muka on tuolle veroprosentille?[/QUOTE]

Perustelua en osaa sanoa mutta jos toimitat etuutta varten lasketun verokortin niin menee sen mukaan...

Yhteistyössä