Kelan asumistuen takaisinperintä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lara--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lara--

Aktiivinen jäsen
21.11.2009
2 349
20
38
Onko kukaan joutunut palauttamaan asumistukea? Meiltä peritään 1200 € asumistukea takaisin, koska ollaan miehen kanssa tehty molemmat osa-aikatöitä... Ilmoitimme Kelaan näistä tehdyistä töistä ja vietiin jokaikinen palkkanauha sinne ja käsittely kesti silti vaikka ja kuinka kauan... Molemmilla on ns. nollasoppari eli työnantaja ei lupaa ainuttakaan tuntia, joten palkan määrää on mahdoton arvioida... Nyt kuitenkin he laskivat asumistuen VUODEKSI eteenpäin näiden väliaikaisten tulojen perusteella vaikka tarkoituksena oli lakkauttaa asumistuki kesäkuusta alkaen, sillä mies sai vakituisen paikan ja tunnit toisesta työpaikasta...

Onko kukaan saanut pienennettyä takaisinmaksun määrää tai onko takaisinperinnästä luovuttu? Kelan sivuilla lukee, että se on mahdollista, mutta en kyllä ole kuullut, että kukaan olisi sellaista silti saanut...

Tämä tuntuu niin epäreilulta, kun reilusti ilmoitimme uudet muutuneet tulot Kelaan ihan niinkun pitääkin ja silti systeemi kusee nilkoille.... :kieh:

Onko kukaan joutunut palauttamaan asumistukea? Meiltä peritään 1200 € asumistukea takaisin, koska ollaan miehen kanssa tehty molemmat osa-aikatöitä... Ilmoitimme Kelaan näistä tehdyistä töistä ja vietiin jokaikinen palkkanauha sinne ja käsittely kesti silti vaikka ja kuinka kauan... Molemmilla on ns. nollasoppari eli työnantaja ei lupaa ainuttakaan tuntia, joten palkan määrää on mahdoton arvioida... Nyt kuitenkin he laskivat asumistuen VUODEKSI eteenpäin näiden väliaikaisten tulojen perusteella vaikka tarkoituksena oli lakkauttaa asumistuki kesäkuusta alkaen, sillä mies sai vakituisen paikan ja tunnit toisesta työpaikasta...

Onko kukaan saanut pienennettyä takaisinmaksun määrää tai onko takaisinperinnästä luovuttu? Kelan sivuilla lukee, että se on mahdollista, mutta en kyllä ole kuullut, että kukaan olisi sellaista silti saanut...

Tämä tuntuu niin epäreilulta, kun reilusti ilmoitimme uudet muutuneet tulot Kelaan ihan niinkun pitääkin ja silti systeemi kusee nilkoille.... :kieh:

Minulla pienennettiin hieman summaa takaisinper. summaa.. Kelan maksoi as.tuen, vaikka olin ajoissa ilmoittanut muutoksesta. Olin silloin hyvin pienituloinen, joten vähentelivät sitten seuraavista as.tukieristä. Maksoivat minulle sitten pitkän aikaa vain 0,40e/kk as.tukea :D Jouduin sitten hakemaan sossusta toimeentulotukea.. ei mitään järkeä Kelan touhuissa!

Joo.

Opiskelin aikuiskoulutuksessa ja sain työmarkkinatukea. Toimitin asumistukihakemuksen ja ilmoitin sen työmarkkinatuen tulokseni. Siinä vaiheessa koulussa oli vielä sellainen tutustumisjakso jonka jälkeen sai valita jatkaako vai keskeyttääkö. Ilmoitin kelalle että aion jatkaa koulutusta joten tuloni jatkossakin ovat sen työmarkkinatuen verran.
Sain asumistukea, elelin vuoden työmarkkinatuella ja asumistuella tyytyväisenä. Sitten tuloni muuttuivat ja ilmoitin ne kelalle jolloin kela laski asumistuen uudelleen.

Tuli paluupostissa kirje jossa sanottiin että minulle on maksettu lähes tonni liikaa asumistukea ja se peritään takaisin. Menin kelaan ja pyysin selitystä.
He olivat laskeneet koko vuoden tuloikseni _YHDEN_ kuukauden työmarkkinatuen. Sanoivat etteivät tienneet että minulle maksetaan työmarkkinatukea.
Minä kirjoitin pitkän selvityksen ja vaadin takaisinmaksun alentamista koska olin ilmoittanut kaikki tiedot oikein, ja miten voi olla mahdollista ettei kela tiedä työmarkkinatuestani, jos sen lisäksi että olen sen kirjallisesti niille ilmoittanut, KELA ITSE MAKSOI MINULLE SITÄ.

Ei mennyt läpi. Asumistuki peritään minulta täysimääräisenä takaisin.

v*tuttaa kuin pientä oravaa. Yritän ajatella sitä opintolainana, mutta voitte kuvitella miten ärsyttää kun en ole tätä velkaantumistani mitenkään voinut estää tai ennakoida, ja silti kelan mielestä liikamaksu ei ole heidänkään vika.

Sellainen laitos tuo kela.

Samoin kävi meille aikoinaan.

Mentiin lakkauttamaan asumistuki. Muutaman päivän päästä meille tuli tieto, että meille on maksettu liikaa asumistukea ja perittävä summa oli silloin noin 10 000 mk. Ja me oltiin kiikutettu sinne Kelalle joka ikinen "lippu ja lappu", kun muutoksia tuli. Oltiin siis rehellisiä.
Emme suostuneet takaisinperintään ja tehtiin vakuutusoikeuteen? valitus. Paperit pyöri siellä noin vuoden ja päätös ei muuttunut. Summa oli maksettava.
Menimme paikallisen Kelan johtajan luokse kasvotusten asiasta keskustelemaan ja saatiin takaisinperitttävä määrä puolitettua. Ja olisi pitänyt olla nauhuri mukana: KOSKA LIIKAA MAKSETTU TUKI JOHTUI KELAN VIRKAILIJAN VIRHEESTÄ JA JOHTAJA MYÖNSI TÄMÄN!!! Mutta samaan hengenvetoon totesi, että kelan on saatava jotain takaisin. Ei auttanut kuin lainalla maksaa takaisin.
Että sellainen laitos se kela on.

Liiasta rehellisyydestä rokotetaan näköjään.

no käytittekö ne jo maksetut tuet, kun takaisin peritään ja miksi???

Tottakai käytettiin, vuokraanhan ne meni! Ei meillä ole mistä säästellä, kun tulot on epävakaat juuri noiden 0 soppareiden takia... Mies tuli alkuvuodesta armeijasta ja ei ollut tarjolla, kun osa-aikaista ja minkäkin menin osa-aikatyöhön vaikka olen äitiyslomalla... Eli ainoat vakituiset tulos äitiyspvrahan lisäksi tuo asumistuki ja lapsilisä, työtulot millon mitäkin!! Tulot siis oikeasti aivan tajuttoman minimaaliset ja nyt vasta alkaa helpottaa, kun tunteja tulee olemaan miehellä riittävästi ja nyt täytyisi repiä jostain 1200€....

Minä maksoin n. 470€ asumistuen 50€/kk takaisin, sain juuri 2kk sitten maksettua sen \o/ Sitä pudotettiin alunpitäen parikymppiä kun lähettelin sinne jonkunmoisen selvityksen. Johtui siitä, että mieheni lopetti opiskelun, jolloin olimme taas avoliitossa = myös virallisesti yhteinen talous, enkä ollut ilmoittanut siitä tarpeeksi ajoissa.

Miehellä perittiin 1500€ opintotukia kun ei ollut opiskellut tarpeeksi. Sitä sai 40€/kk erissä maksaa.

Niin ja ap kannattaa tehdä kokoajan niitä asumistuen muutoshakemuksia jos teidän tulot lähtee tippumaan tai jos tiedätte, että esim. elokuussa tippuu huomattavasti ja sitä ennen vähän niin teette elokuussa niin ne laskee muutaman kuukauden takaperin siinä samalla ja laittaa teille takautuvasti maksamattomat asumistuet jos olisi kuulunut olla isompi. Mä teen varmaan 3-4krt vuodessa niitä muutoksia kun meillä vaihtelee tilanne kokoajan :D Parhaimmillaan oon saanu takautuvaa kerralla melkeen tonnin, muuten muutamia satasia..

Opintotukea olen joutunut takaisin makseleen, viimeksi he yrittivät periä koko vuoden tuet takaisin vaikka olivat maksaneet vain kahdesta kuukaudesta, selvitykset kelaan ja uus päätös postissa. Kelallehan ei tarvi kaikkea kerralla maksaa ja jos tulee jotain tukia niin voipi sopia, että ottavat siittä suoraan esim. 50€/kk.

On palautettu asumistukea. Kaiketi ihan aiheellisesti.. Hiukan tosin ihmettelen, että asumistukien määräkin vaihtelee todennäköisesti sen mukaan kuka päätöstä on missäkin vaiheessa tekemässä.

Meiltä peritään asumistukea (yhteensä 800€) takaisin siltä ajalta kun olin itse kotihoidontuella ja mies töissä.
Kun aloitin itse työt ja mies jäi ansiosidonnaiselle, lakkautin asumistuen muutosilmoituksella: saimmekin yllärinä päätöksen, että meille on maksettu liian vähän asumistukea. Eli kun tulomme nousivat n.1000€/kk olimmekin oikeutettuja 100€/kk suurempaan asumistukeen kuin pienemmillä (kotihoidontuesta + miehen palkasta koostuvilla) tuloilla.

Jossain kohti on siis tapahtunut melkoinen laskuvirhe tai sitten asumistuen suuruus tosiaan riippuu siitä kuka päätökset kulloinkin käsittelee...

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23806972:
Niin ja ap kannattaa tehdä kokoajan niitä asumistuen muutoshakemuksia jos teidän tulot lähtee tippumaan tai jos tiedätte, että esim. elokuussa tippuu huomattavasti ja sitä ennen vähän niin teette elokuussa niin ne laskee muutaman kuukauden takaperin siinä samalla ja laittaa teille takautuvasti maksamattomat asumistuet jos olisi kuulunut olla isompi. Mä teen varmaan 3-4krt vuodessa niitä muutoksia kun meillä vaihtelee tilanne kokoajan :D Parhaimmillaan oon saanu takautuvaa kerralla melkeen tonnin, muuten muutamia satasia..

Edellisen kerran oli tehty tarkitus helmikuussa... Mutta olin ilmoittanut muutoksista jo tammikussa ja hakemuksella kesti jostain ihme syystä.. Sitten solmin työsuhteen 21.2., mutta en tietenkään tiennyt kuinka paljon teen työtä, kun sopimuksessa lukee 0 tuntia... Uusi päätös oli tehty 23.2. ja nyt minä muka olen jättänyt ilmoittamatta, vaikka ilmotin maaliskuussa tilanteen muutoksesta... Ja helmikuussa en edes ansainnut yli 300€ mikä on rajana ilmoitukselle... Tuki laskettiin siis uudestaan helmikuulta asti loppuvuodeksi ja ollaan muka saatu liikaa rahaa... Että sen siitä saa, kun on rehellinen -.- Nyt lakkautin ausmistuen, koska mies aloitti uuden työn ja en halua taas tarkistusta ja palauttaa yhtään enempää tukia... Haen tästälähin takautuvasti!!

Joo.

Opiskelin aikuiskoulutuksessa ja sain työmarkkinatukea. Toimitin asumistukihakemuksen ja ilmoitin sen työmarkkinatuen tulokseni. Siinä vaiheessa koulussa oli vielä sellainen tutustumisjakso jonka jälkeen sai valita jatkaako vai keskeyttääkö. Ilmoitin kelalle että aion jatkaa koulutusta joten tuloni jatkossakin ovat sen työmarkkinatuen verran.
Sain asumistukea, elelin vuoden työmarkkinatuella ja asumistuella tyytyväisenä. Sitten tuloni muuttuivat ja ilmoitin ne kelalle jolloin kela laski asumistuen uudelleen.

Tuli paluupostissa kirje jossa sanottiin että minulle on maksettu lähes tonni liikaa asumistukea ja se peritään takaisin. Menin kelaan ja pyysin selitystä.
He olivat laskeneet koko vuoden tuloikseni _YHDEN_ kuukauden työmarkkinatuen. Sanoivat etteivät tienneet että minulle maksetaan työmarkkinatukea.
Minä kirjoitin pitkän selvityksen ja vaadin takaisinmaksun alentamista koska olin ilmoittanut kaikki tiedot oikein, ja miten voi olla mahdollista ettei kela tiedä työmarkkinatuestani, jos sen lisäksi että olen sen kirjallisesti niille ilmoittanut, KELA ITSE MAKSOI MINULLE SITÄ.

v*tuttaa kuin pientä oravaa. Yritän ajatella sitä opintolainana, mutta voitte kuvitella miten ärsyttää kun en ole tätä velkaantumistani mitenkään voinut estää tai ennakoida, ja silti kelan mielestä liikamaksu ei ole heidänkään vika.

Sinun kuuluu lukea päätös läpi. Jos tuloiksesi on otettu yhden kuukauden työmarkkinatuki ja iloisesti nostat työmarkkinatukea vuoden ajan ja otat asumistuen vastaan... niin kyllä se ihan oma vikasi on. Niin kauan kun Suomessa ei ole käytössä ihan oikeaa perustuloa /vrt. Sveitsi), on sinun velvollisuutesi lukea päätöksesi läpi ja varmistaa, että tulotietosi ovat ajan tasalla.

Ei itkeä täällä, kun et ole lukenut päätöstäsi.

Kyllä olisit velkaantumisen voinut estää ihan itse. :D

Kyllähän se niin on että kela on yksi perkele ja laittaa ilomielin takaisin saatavat ulosottoon vaikka niitä takaisin maksaa aivan sovitusti, saattaa vain mukamas yksi lasku hävitä matkalla ja ulosotto ole hyvä! (y) kela tykkää antaa rahaa, mutta osaa myös rankaista eli tehdään yksi hyvä työ ja sitte miljoona pahaa niin kaikki on hyvin, koska on yksi hyvä työ tehty! :)

Joo.

Kela on Suomen Pohjois-Korea-diktatuuri. Kuole tai kuole kiduttamalla T. Kela.

Kelan puuhastelu on naurettavaa pelleilyä. Ensin maksetaan asumistukea 6 vuotta ja sitten tämä "laina" 3400€ peritään takaisin. Ompa kiva maksaa pienestä eläkkeestä. Mä oon vain tositarinan kertoja. Toivottavasti mun ei tarvitse koskaan ikinä "lainaa" kelalta euroakaan. Kela kusettaa aina🖕🏼

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kelan puuhastelu on naurettavaa pelleilyä. Ensin maksetaan asumistukea 6 vuotta ja sitten tämä "laina" 3400€ peritään takaisin. Ompa kiva maksaa pienestä eläkkeestä. Mä oon vain tositarinan kertoja. Toivottavasti mun ei tarvitse koskaan ikinä "lainaa" kelalta euroakaan. Kela kusettaa aina🖕🏼
Liisa Hyssälä meni SITRA:oon töihin vielä eläkkeellä😉

Yhteistyössä