Kelan äitiys-ja vanhempainrahahakemus täyttöapuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jsl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jsl

Jäsen
27.10.2007
126
0
16
Laitoin tämän viestin jo tuonne monikkopuolelle, mutta kysynpä täälläkin.
Oon aivan onneton näiden Kelan lippujen ja lappujen kanssa =( Että jos joku osaa auttaa niin olisin erittäin kiitollinen.

Eli:
Miten tuo monikkoperheille tarkoitettu +60päivää (kaksoset siis tulossa) merkitään ja saako sen pitää kumpi vaan?
Tuossa on vaihtoehtoina laittaa rasti joko vanhempainraha koko kaudelta tai vanhempainraha ajalta x-x.
Jos laitan että koko kaudelta niin käsittääkö se myös tuon monikkopidennyksen? Ja isä on pitämässä isäkuukautta (kunhan sinne asti päästään) joten vähennetäänkö se -12 päivää vanhempainpäivärahakaudesta tuosta monikkopidennysajasta vai sitten siitä normaalista vanhempainpäivärahakaudesta? Vai pitääkö sitä vielä edes ilmoittaa? Työnantajalle kyllä pitää...

Toinen kinkkinen kohta on sitten tuo työstä poissaolokohta. Eli siinä on vaihtoehtoina ilmoittaa että on ollut poissatyössä kohdassa 5 (eli juuri tässä missä kysytään äitiysrahakausi ja vanh.vapaa-ajat), siihen kai laitetaan rasti!?
Ja toinen kohta on että olen ollut poissa työstä vuosiloman vuoksi ajalla x-x. Laitetaanko siihen nyt sitten kesän loma-ajat vai mitkä?

Entä täyttääkö palkanlaskija sitten tuon kohdan missä kysytään palkkaa työstä poisso-oloajalta mihin tulee päivämäärät miltä ajalta äitiysrahakaudella maksavat mulle palkan?

Sä haet ensin sen koko vanhempainrahakauden itselle, sisältäen tuon monikkopidennyksen. Sit sitä monikkopidennystä voi isä pitää sun vanhempainrahakauden aikana. Tekee vaan hakemuksen. Tuota 12pvä isäkuukautta varten haetaan siirrettäväksi sitten myöhemmin ja ei ne oikein kelassakaan tiennyt mistä se otetaan. Eikä siis selvinnyt mullekaan, enkä varma ole sainko nyt kaikki vapaani pidettyä. Mutta ainakin suurinpiirtein. Työnantajalle ja samoin kelan hakemus isäkuukaudesta pitää tehdä kaksi kuukautta ennen, kun alkaa se kaksi viimeistä vanhempainviikkoa.

Noihin muihin en enää muista vastausta. Muistathan hakea kolme kpl äitiysavustusta?? Meidän kelassa ne ei tiennyt siitäkään..

"tuplat": Sepä se kun ne ei Kelassakaan osaa neuvoa näitä asioita. Muistan että tää oli yhtä vaikeaa kolme vuotta sitten kun esikoisesta tätä lappua täytin.
Mut jos mun mies haluaa pitää noita monikkopidennyspäiviä samaan aikaan kun olen esim. vanhempainvapaalla niin vähentääkö Kela ne sitten multa automaattisesti?

Joo vähentää. Sulle tulee aina erikseen lappu, et vanhempainpäivärahasi on peruttu ajalta .....

Nyt muistelen, et kysyin vaan palkanlaskijalta sen ajan minkä maksavat ja panin sen siihen ite, siis muistaakseni.

Yhteistyössä