Kela ulosotto ja asuntolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tittamaritittanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tittamaritittanen

Vieras
kertokaapas fiksummat ja ehkä kokemusta omaavat: jos ja kun Kela ulosmittaa veronpalautukseni joulukuussa vaikka olen tehnyt maksusopimuksen ja noudattanut sitä sentilleen, niin siitä tulee merkintä ulosottorekisteriin, mutta ei luottotietoihin. miten pankki suhtautuu tällaiseen merkintään, kun tarkoitus olisi ehkä asuntolainaa lähteä hakemaan seuraavan vuoden alusta. mitään merkintöjä ei muuten ole luottotiedoissa.

Siis kuka ulosmittaa ja mitä? Öö.. Jos sulla on luottotiedot kunnossa niin lainansaanti on ihan samalla viivalla kuin kenellä tahansa muulla. Vaikuttaa siis lähinnä tulot, omat säästöt ja vakuudet.

Siis oletko saanut hiljattain tuon kelan takaisinperinnän opintotuista? Aikaisempiahan kela ei saa ulosmitata veronpalautuksista. Ainakin näin käsitin että ulosmittaus koskee vain vuonna 2011 liikaa maksettuja opintotukia.

Minäkin ymmärsin, että nyt vuonna 2013 laadittuihin maksusuunnitelmiin sisällytetään mahdollisuus ulosmitata veronpalautukset. Jos maksusuunnitelma on laadittu jo aiemmin, ei kai pitäisi olla hätää. Jos aiot muuttaa maksusunnitelmaa niin sitten kai se katsotaan uudeksi..

Kiitos vastauksista.

Joo siis tosiaan viime vuonna, kun olin äitiyslomalla, niin vuoden ajaksi oli tehty maksusuunnitelma 50 euron osalta ja nyt tälle vuodelle tein uuden suunnitelman isommalla kk-maksulla ja sitten tuossa on se maininta siitä, että Kela ulosmittaa mahdollisen veronpalautuksen. Toivon oikeastaan, että saisin mätkyjä, niin välttyisin tuolta merkinnältä. Toisaalta jos sillä ei ole merkitystä, niin sittenhän tuo vaan lyhenee sen verran.

Toivottavasti tosiaan tuo merkintä ei mitään haittaa, koska olen kuitenkin lyhentänyt tätä sovitusti, luottotiedoissa ei ole mitään merkintöjä eikä yksikään maksu ole Kelalle koskaan jäänyt rästiin.

Ja siis kyse on liikaa maksettujen opintotukien takaisinperinnästä, joista on tehty maksusopimus. Summa vaan on sellainen n. 4000 euroa, joten sitä ei tässä hoitovapaalla saa maksettua mitenkään ennen paluuta töihin. Mutta en stressaa asiasta, jos tuo merkintä ei tosiaan mitenkään vaikuta sitten siinä lainaneuvottelutilanteessa. Tosin ärsyttää Kelan toiminta, koska käsittääkseni ulosottopäätös on kai seurausta jonkin maksun totaalisesta laiminlyönnistä ja tämän olen hoitanut asianmukaisesti ja sovitusti.