Kela tietäjät huomio! Äitiysrahasta olisi kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siiri

Vieras
Tässä mietin, että, kun työnantaja maksaa äitiyslomalaisen palkan ekalta 3:lta kuukaudelta, saako työnantaja silloin maksetusta palkasta saman korvauksen, kuin mitä äitiyslomalainen olisi saanut suoraan kelalta? Kysyn, koska tein pidempää päivää ennen äitiyslomaani ja se tietysti vaikutti korottavasti kuuden kuukauden palkkaani, jonka mukaan äitiyspäivärahani maksettiin... silti sain tämän 3 ekaa kuukautta äippälomaltani ihan normaalia palkkaa (eli vähemmän, mitä olin saanut ennen äippälomaa), että olisinko saanut suoraan Kelalta paremman rahan, kuin mitä saan nyt työnantajaltani??? Vai maksetaanko se jotenkin eri tavalla työnantajalle??

Ymmärsiköhän kukaan? =/

Katso sitä laskelmaa minkä saat Kelalta äitiyspäivärahan määrästä ja maksupäivistä (siitä se selviää). Jos 6 kk:n tulojen perusteella laskettu äitiyspäivärahasi on suurempi kuin ta:n maksama palkka 3 kk:n ajalta (usein peruspalkka), Kela maksaa sinulle sen erotuksen. Näin minulla myös: tein paljon ylitöitä edeltävän 6kk:n aikana ja siitä laskettiin äpr, joten äpr on isompi kuin se mitä ta maksaa ensimmäisen 3 kk:n palkkana, Kelalta tulee sitten reilut 100 e/kk vielä lisää :)

Kai sä oot sen äitiyspäivärahapäätöksen nähnyt? Eli tiedät mitä tulet saamaan sitten kun se palkallinen osuus päättyy... Siitähän sä voit laskea olisitko saanut enemmän. Mut luulen että joudut nyt tyytymän osaasi, työnantajan on pakko maksaa se palkka kuitenkin, ja silloin kela ei maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Kai sä oot sen äitiyspäivärahapäätöksen nähnyt? Eli tiedät mitä tulet saamaan sitten kun se palkallinen osuus päättyy... Siitähän sä voit laskea olisitko saanut enemmän. Mut luulen että joudut nyt tyytymän osaasi, työnantajan on pakko maksaa se palkka kuitenkin, ja silloin kela ei maksa.

Olet siis väärässä Liina. Kuten selitin, jos äpr on isompi kuin palkka, maksaa Kela työnantajalle sen täytenä ja asiakas saa erotuksen.

No on kai sen sitten pakko olla oikein, kun saan kelalta muutamaa euroa/pvä palkan lisäksi... tuntui vain niin huimalta summalta tuo, mitä työnanatajlle maksetaan, mutta onko ero sitten siinä, että mulle maksetusta kela napsii veron pois ja työnantajalle maksamastaan ei... Olex mä vähän tyhmä?

Työnantaja saa kelalta vain osuutensa sen maksaman palkan mukaan. Jos sun päiväraha on parempi, niin saat erotuksen itsellesi.

Eli minä saan äitiysloman ajalta peruspalkkaa. Äitiyspäiväraha on kuitenkin laskettu vuositulon mukaan, jossa mukana n. 30% vuorolisiä nostamassa sitä vuosituloa.

Näin ollen työnantaja saa vain sen maksamansa peruspalkan osuuden päivärahasta ja loppu maksetaan minulle. Eli 72 palkallisen päivän ajan saan työnantajan maksamaa peruspalkkaa + kelalta päivärahaa n. 250 euroa/kk. Eli mun päiväraha on lähes 10 euroa/pv parempi, kuin työnantajan maksama peruspalkka/pv.

Nämä laskelmat kyllä näkyvät siinä kelan päätöksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:
No on kai sen sitten pakko olla oikein, kun saan kelalta muutamaa euroa/pvä palkan lisäksi... tuntui vain niin huimalta summalta tuo, mitä työnanatajlle maksetaan, mutta onko ero sitten siinä, että mulle maksetusta kela napsii veron pois ja työnantajalle maksamastaan ei... Olex mä vähän tyhmä?

Et häviä tässä mitään. Verot on otettava joka tapauksessa.

Mutta saako työnantaja minkä mukaan sen korvauksen? Jos nyt mun BRUTTOpalkka on normisti 1960 e ja työnantaja on saanut korvausta tältä ajalta 2010 e... kai se sit on oikein... Mietin vaan, et miten se sitniinkusta lasketaan?

Yhteistyössä