KELA saa joskus irvistämään, en tiedä onko se hyvä vai huono juttu.

neljäs_tulossa

Aktiivinen jäsen
22.11.2011
3 212
1
36
Sain eilen kaksi kirjettä: toisessa odotetun päätöksen äitiyspäivärahasta, joka toki on minimi (olen ollut opiskelija). Toinen kirje koski sitä, että tuloni nousevat (jopa 280e!) joten täytyy tehdä asumistuen välitarkistus siihen ja siihen päivään mennessä. Tulot eivät siis ole nousseet bruttona edes sitä 300e joka antaisi aiheen tarkistukseen - ja Kelan maksamia etuuksia molemmat, opintotuki ja äitiyspäiväraha. Voisiko joskus asiat tehdä vähän monimutkaisemmin? :D

No, nyt laitan sitten liitteeksi asumistukihakemukseen päätöksen vanhempainpäivärahasta. Elämme jänniä aikoja. Eikö tätä tukikäytäntöä voisi jotenkin uudistaa?

Jep.
Itse sain viime viikolla päätöksen Ruotsista, äidilleni (kuollut viime kesänä) myönnettiin eläke 5 kk:n ajaksi viime keväältä kuolemaan saakka (päätös tehtiin siisnyt tammikuussa).
Suomen Kelasta soitettiin seuraavana päivänä ( !), että koska äiti saa takautauvasti siltä ajalta eläkettä (Suomesta ei saanut), hän ei olekaan siltä ajalta oikeutettu siihen vammaistukeen jota sai, joten Kela perii sen takaisin. Mutta, koska hän sai eläkettä, olisi hän ollut oikeutettu eläkkeensaajan hoitotukeen, joten he tutkivat oikeuden sitten näiltä kuukausilta siihen. Mutta koska se on vähemmän kuin vammaistuki, niin joutuu perikunta joka tapauksessa maksamaan Kelalle takas jotain...
Joudun siis toimittamaan päätöksiä, perunkirjat jne jne. Kelalle tätä asiaa varten, ja tuo Ruotsista tuleva raha on jotain 1600e brutto ja siitä menee 60% vissiin veroa. Katsotaan siis meneekö +-0e, mutta pääasia että kela saa rahansa ja minä saan tehdä paperitöitä:mad:

[QUOTE="vieras";25562945]Muakin vähän jänskättää kun pitäisi laittaa hakemus vammaituesta pojan vaikeahkon adhd vuoksi, miten noin on menny läpi ja kauanko kestää?[/QUOTE]

Mulla kesti vammaistukihakemuksen käsittely n. 3kk.. Kannattaa varautua pitkään käsittelyaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;25562904:
Jep.
Itse sain viime viikolla päätöksen Ruotsista, äidilleni (kuollut viime kesänä) myönnettiin eläke 5 kk:n ajaksi viime keväältä kuolemaan saakka (päätös tehtiin siisnyt tammikuussa).
Suomen Kelasta soitettiin seuraavana päivänä ( !), että koska äiti saa takautauvasti siltä ajalta eläkettä (Suomesta ei saanut), hän ei olekaan siltä ajalta oikeutettu siihen vammaistukeen jota sai, joten Kela perii sen takaisin. Mutta, koska hän sai eläkettä, olisi hän ollut oikeutettu eläkkeensaajan hoitotukeen, joten he tutkivat oikeuden sitten näiltä kuukausilta siihen. Mutta koska se on vähemmän kuin vammaistuki, niin joutuu perikunta joka tapauksessa maksamaan Kelalle takas jotain...
Joudun siis toimittamaan päätöksiä, perunkirjat jne jne. Kelalle tätä asiaa varten, ja tuo Ruotsista tuleva raha on jotain 1600e brutto ja siitä menee 60% vissiin veroa. Katsotaan siis meneekö +-0e, mutta pääasia että kela saa rahansa ja minä saan tehdä paperitöitä:mad:

Ouh... en enää ollenkaan ihmettele, kun äitini valittelee, ettei kaksi korkeakoulututkintoa riitä KELA:n papereiden täyttämiseen, jota tekee hoitolaitoksessa olevien vanhempiensa puolesta...

Yhteistyössä