"Kela on kehottanut tänä vuonna tuhansia suomalaisia muuttamaan halvempaan asuntoon – jo 20 sentin ylitys voi olla liikaa"

vierailija
Mites nää asuntosijoittajat, tekeekö OrpoPurra niille jonkun uuden sosiaalituen, jos asunnot jäävät tyhjiksi??? Köyhien asumistukimenot asuntosijoittajien tuklemiseen!
Riippuu siitä miten PS ja KD tulkitsee Raamattua. Ylen sivulla on mielenkiintoinen juttu, jossa mm. tutkija Steward ottaa kantaa kyseisten puolueiden Palestiina-ulostuloihin.
 
vierailija
Eikös juuri tullut uutinen että 5 000 asuntoa on tyhjillään.
Viisas sijoittaja katsoo aina horisonttiin. Keskustelussa oli myös yhtenä puheenaiheena perintövero.
Minulle oli iso yllätys miten vähän suomalaiset perivät riihikuivaa rahaa. Keskiarvo on 2.000 €. Eniten minua kiinnosti Sanna Marin-keskustelu, jossa juttelivat kuunnelman päähenkilö ja ohjaaja. Minulle riittää henkilön live-tapaaminen. On huteraa perustaa mielipiteensä toisen käden tietoon.
Tänään tämä palsta on rauhallinen ja asiallinen.
Lehtipuhallinkin hiljeni sisäpihalla.
Löysin Yle aamun ansiosta kivan brittisarjan Yleltä. Sarjan 2. jaksossa mainitaan Trinity yliopisto. Googletin sen esittelyn. Jos tällä palstalla joku miettii mitä haluaa opiskella, ehkä kirjasta tai sarjasta on apua. Yritin löytää kirjan kirjastosta, mutta kaikki ovat lainassa.
Jälkikasvuni on lukenut kirjailijan tuotannon.
Tajunnanvirtani stoppaa tähän. Keitän kahvit ja käyn suihkussa. Pärjäillään.
Lehtipuhaltimet ovat maailman tyhmin keksintö.
 
vierailija
Ootko paljonkin joutunut tekemään niin?
En. Mä käyn normaali palkkatöissä, jolla maksan ihan itse omistusasuntoni kulut. En ole saanut koskaan mitään asumistukia omistusasuntoon, enkä kyllä vuokrakämppäänkään, kun opiskeluaikana. Kelalta ei tule mitään muitakaan tukia, muuta kun mahdolliset sairauspäivärahat, jos on kipee ja nekin menee työnantajalle. Harmittaako, kun ei vittuilu osunut, eikä uponnut?
 
vierailija
Miksi hmmetissä kukaan edes muuttaisi 20 sentin takia niinkuin jutussa on "vaikka kymmenen sentin muutos ei kaataisi taloutta, se voi ajaa muuttamaan kiireellä"? Tuollanen nyt on helppo nipistää menoista. Onko nämä niin lampaita että muuttavat vain koska Kela käskee?
Se kirje on muotoiltu niin että ensimmäinen reaktio on paniikki. Voin hyvin kuvitella että siinä on paniikissa jo irtisanottu asuntokin. Meillekin sellainen kirje tuli.
 
vierailija
Johonkinhan se raja on vedettävä. Useammat kuitenkin voivat sen 20 senttiä maksaa itse
Se vuokra kuitenkin nousee joka vuosi, seuraavana vuonna se on jo 50,20e yli rajan, sitten sitä seuraavana voi olla jo 150,20 yli rajan. Meillä on vuokra noussut neljässä vuodessa 300 euroa. Oli kyllä ihan kelan rajoissa kun tähän muutettiin. Useamman perheenjäsenen terveystilanne ja erityislapsen erityisryhmä tekee muuton erittäin haastavaksi.
 
vierailija
Ja vielä tälläkään vuosittaisella säästöllä ei saada aikaan jutussa mainittua vähintään 70 miljoonan säästöä vuoteen 2027 mennessä.
Eikä sitä saada muutenkaan.

Asumistukea leikattiin ja toimeentulotukiasiakkaat saavat sen saman summan sitten toimeentulotukena. Vuoden alusta osa omistusasujista siirtyy asumistuelta toimeentulotuelle ja siinäkin oletan että melkolailla sama summa maksetaan tulevaisuudessa toimeentulotukena mikä siihen saakka on maksettu asumistukena. Tähän lisänä vielä siten työttömyystukiin tehdyt leikkaukset. Säästöjä ei tullutkaan toimeentulotuesta enkä ihmetteli jos tulisi jopa lisämenoja. Yllättyneitä olivat Orpo, Purra&co.
 
vierailija
Se vuokra kuitenkin nousee joka vuosi, seuraavana vuonna se on jo 50,20e yli rajan, sitten sitä seuraavana voi olla jo 150,20 yli rajan. Meillä on vuokra noussut neljässä vuodessa 300 euroa. Oli kyllä ihan kelan rajoissa kun tähän muutettiin. Useamman perheenjäsenen terveystilanne ja erityislapsen erityisryhmä tekee muuton erittäin haastavaksi.
Täällä ei onneksi ole noussut tuollalailla mutta silti alkaa olla haastetta löytää asunto jonka Kela korvaisi kokonaan mitä nyt hintatasoa huvikseni katsoin. Harvassa kuitenkin lienee asunnot jotka nyt olisi 20 senttiä yli korvattavan ja pari vuoden päästä satasia yli sen.

Sitä just olen kyllä ihmetellyt että ne Kelan hyväksymät asumismenot ei ole tainneet nousseet vuosikausiin tai jopa kymmeniin vuosiin.
 
vierailija
En. Mä käyn normaali palkkatöissä, jolla maksan ihan itse omistusasuntoni kulut. En ole saanut koskaan mitään asumistukia omistusasuntoon, enkä kyllä vuokrakämppäänkään, kun opiskeluaikana. Kelalta ei tule mitään muitakaan tukia, muuta kun mahdolliset sairauspäivärahat, jos on kipee ja nekin menee työnantajalle. Harmittaako, kun ei vittuilu osunut, eikä uponnut?
Et ole koskaan vähentänyt asuntolainan korkoja verotuksesa?
 

Yhteistyössä