Kela asiaa (isäkuukausi ja äitiysraha)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmyri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmyri

Vieras
Eli minulla loppuu äitiysloma huhtikuussa. Olemme hakeneet nyt isälle isäkuukautta joka alkaa 3.4.2010. Minulla olisi äitiysrahapäivä maanantaina mutta summaa ei vieläkään näy tuolla kelan nettipalvelussa. Tekevätkö he kokonaan uuden päätöksen ja eikö enää tuo alkuperäinen maksupäivä pidäkään paikkaansa vaikka maksuthan tulee aina jälkikäteen?
Toivottavasti joku tajusi. Kyse siis tämän kuun äitiysloman aikaisesta tuesta.

Me ollaan käyty kelalla täyttämässä paperit,mutta kysymys onkin nyt tästä tammikuusta että eikai sillä ole mitään tekemistä vielä sen kanssa (eli eihän se vielä tukeni määrään vaikuta) että huhtikuussa loppuu äitiysloma ja silloin alkaa isäkuukausi?

Ihan näin sivusta kommentoin vielä ennen sänkyyn menoa, että mua ärsyttää tuo isäkuukausi. Se vois olla sellanen, että sen voi käyttää vaikka sitten, kun lapsi on vuoden. Meillä on sen verran lapset vielä ollu tuossa vaiheessa rinnassa kiinni, että en mä olis pystyny olemaan töissä kaheksaa tuntia päivässä, enkä halunnukaan. Olis mukava, jos isä vois käyttää tuon kuukauden vaikka missä vaiheessa tahansa ennen kuin lapsi täyttää 2v tai jotain.

Ei vaikuta näihin maksuihin. Vaikuttaa vasta viimeiseen, huhtikuussa maksettavaan maksuerään -> jolloin raha aikaisemmin maksuun eli tuki tulee uudenvanhempainrahakauden viimeisenä pankkipäivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Ihan näin sivusta kommentoin vielä ennen sänkyyn menoa, että mua ärsyttää tuo isäkuukausi. Se vois olla sellanen, että sen voi käyttää vaikka sitten, kun lapsi on vuoden. Meillä on sen verran lapset vielä ollu tuossa vaiheessa rinnassa kiinni, että en mä olis pystyny olemaan töissä kaheksaa tuntia päivässä, enkä halunnukaan. Olis mukava, jos isä vois käyttää tuon kuukauden vaikka missä vaiheessa tahansa ennen kuin lapsi täyttää 2v tai jotain.

Minusta taas olis mahtavaa, jos tulis sellainen 6+6+6 malli. Eli pidennettäis ja annettais valita eli äiti vois pitää vaikka ensimmäiset kuus kuukautta, sitten kumpi tahansa vanhemmista ja lopuksi isä vois pitää 6 kk.

Hei tähän samaan asiaan.. Kun isä pitää isäkuukauden esimerkiksi Heinäkuussa. Äidin vanhempainrahakausi loppuu keväällä ja äiti jatkaa siitä hoitovapaalla. Miten sitten toi Heinäkuu? Äitihän ei saa mistään rahaa, mutta onko mahdollista olla esimerkiksi vuosilomalla tällöin? Kun niitä on jäänyt säästövapaiksi äitiyslomalle jäädessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Öhöm:
Kannattas ottaa selvää ennenkuin kirjoittaa, isäkuukausi on tosiaan mahdollista pitää puolen vuoden sisällä vr-kauden loppumisen jälkeen..

Niin mä oonkin ottanu selvää ja ymmärtäny niinku kirjotin tuossa. Täytyy vissiin sitten jutella vielä jonkun ihmisenkin kanssa Kelalla, kun en näköjään kela.fi tekstiä ymmärrä.

Toi 6+6+6 olis kans ihan ok. Eikös tuota joku kansanedustaja joskus suunnitellut vai olikos tuo jopa joku jostain toisesta maasta kopioitu juttu? Tuossa vuoden tienoilla olis ollukin ihan kiva käydä itellä puoli vuotta töissä, mikäli mies olis ollu kotona.

Nyt voimaan tullut pidennetty isäkuukausi on muuten tosi tyhmä juttu. Harvalla äidillä on niin paljoa vuosilomia, eli tavallaan yritetään pakottaa äidit palaamaan töihin kun lapsi on vasta 1,5-vuotias. Ja samaan aikaan ollaan sitä mieltä, että alle 3-vuotiasta ei pitäisi viedä kodin ulkopuoliseen hoitoon.

mulla ainaski on 5 vkoa vuosilomaa ja pidetään isäkuukausi silloin. eli 4 vkoa kesälomaa + 1 viikon talviloma. Siis jos se on nykyään se 6 vkoa, niin olen viikon ilman rahaa mutta so what? Mutta tietääkö kukaan, saako sen pidennetyn isäkuukauden, jos äitiysloma on alkanut vuoden 2009 puolella? Vai koskeeko tämä uudistus vain jos on aloittanut äitiyslomansa vuoden 2010 puolella? Kelan sivuilla lukee jotenkin hämärästi tämä asia, jäi vähän epäselväksi.

Kelan sivuilta:
Lapsen syntymän jälkeen pidetyn isyysvapaan lisäksi isä voi pitää kokonaisen isäkuukauden lapsensa kanssa. Kun käytät vanhempainrahakaudesta vähintään 12 viimeistä arkipäivää, saat 1-12 ylimääräistä arkipäivää vapaata. Tätä jaksoa kutsutaan isäkuukaudeksi.

Isäkuukausi on yhdenjaksoinen kausi, joka voi olla siis enintään 24 arkipäivää ja vähintään 13 arkipäivää. Arkipäiviin luetaan päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.

Vuonna 2010 isäkuukausi pitenee 13-36 arkipäivään niillä perheillä, joilla oikeus vanhempainpäivärahaan alkaa vuoden 2010 puolella. Vanhempainpäivärahoja ovat erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha. Ensimmäiset pidennetyt isäkuukaudet vietetään siis aikaisintaan syksyllä 2010.

Yhteistyössä