Keittiötyöntekijälle jää tonni käteen kuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierS

Vieras
Mun mies on kokki, ja sille jää käteen 1100 €/kk. Siis nettona, ennen kuin siitä on vähennetty asumiskulut. Ei tukia tietenkään minun vuoksi. Hän on toki tekee vain 6h päivässä, kun lisää tunteja EI SAA.

Että joo, pisti kyllä täälläkin vähän vituttamaan toi juttu kun luin otsikkoa pidemmälle.... Moni olis tyytyväinen tuohon kokopäivätyöhön ja 1900€;n nettoon tukineen.

Pakollisten menojen jälkeen käyttöraha 1100 euroa/kk on kyllä hyvin kahdelle henkilölle. Aivan uskomattomia uutisia lehteen laitetaankin. Jos kuukaudessa menee ruokaan 400euroa niin sitten on 700 euroa mällätä ja säästää. Häpeäisi tämä nainen ja myös Helsinkin sanomat -uutiset.

Minä tein jutun perusteella laskelmia ja jotenkin tuntuu, että loput rahat muija kantaa Kontulan ostarin pubeihin. 1100 euroa ruokaan ja muihin pakollisten jälkeen kahdelle hengelle on luksusta.

Mikähän lehti minusta raukasta jutun tekisi. Olen sairaanhoitaja ja bruttopalkkani on 2900 euroa, mutta ei mulla jää laskujen jälkeen kun 1000 euroa ruokaan ja vaatteisiin ja mulla on kolme lasta, nyyh :(

[QUOTE="Millainen";30352329]Mikä koulutus on ihmisellä, joka on keittiötyöntekijä?[/QUOTE]

Suurtalouskokki on ainakin yksi nimike nykyään, keittäjiä taisivat olla ennen vanhaan. Noihin hommiin pääsee kyllä ilmankin koulutusta varmaan... riippuen paikasta.

En kyllä ymmärrä. Eikö 1100 € vuokran ja laskujen jälkeen ole ihan OK summa??
Jos haluaisi tienata niin kuin koulutetut, niin ehkä ois kannattanut mennä kouluun eikä hankkia kersa toisensa perään ja vain valittaa?

Kun oli keittiössä, palkka netto 1350-1550e, riippuen lisistä.Plus LL., astuki, elarit, eli aika samoissa on lehden jutun kanssa tulot. Tosin menot n.900e. Tosin minulla oli aloittaessa 3 lasta, nyt 2 alaikäistä.

Joo, mutta keittiöalalla palkka on todella alakanttiin suhteessa työn vaativuuteen. Aika harva suurkeittiötyöntekijä pystyy olemaan terveenä töissä eläkeikään saakka.

Oikeasti tuo 1900 euron palkka on hyvä koulutukseen nähden. Esim. joku teollisuuspuuseppä tienaa 1600 euroa/kk ja työ raskasta puunkantoa ja vaarallista sirkkelöintiä, maalien ja lakkojen höyryjen hengittämistä, välillä kuuma, välillä kylmä...

Siten, että palkka on todella huono ja etenkin kun keittiötyöntekijöiden fyysinen rasittavuus aiheuttaa pitkiä sairauslomia ja ennenaikaista eläköitymistä. Onhan tuo palkka aika peestä.

Miten tuo esimerkkitapauksen palkkakin on peestä. Jos kahden hengen taloudessa rahaa jää 1100 euroa ruokaan ja vaatteisiin niin sehän on todella hyvä. Pitäisikö saada sitten vaikka 500 euroa enemmän ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa keittiötyöntekijällä on isompi palkka kuin opettajalla tai sairaanhoitajalla, joilla on vastuuta vähän muustakin kuin siitä, että potut on just sopivan kypsiä.

Miten tuo esimerkkitapauksen palkkakin on peestä. Jos kahden hengen taloudessa rahaa jää 1100 euroa ruokaan ja vaatteisiin niin sehän on todella hyvä. Pitäisikö saada sitten vaikka 500 euroa enemmän ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa keittiötyöntekijällä on isompi palkka kuin opettajalla tai sairaanhoitajalla, joilla on vastuuta vähän muustakin kuin siitä, että potut on just sopivan kypsiä.

Jeps. Hieno asenne.

Minä en hakeutui mainitsemistani syistä suurtalousalalle, mutta onneksi jotkut hakeutuvat.

Minustakin pitää tehdä juttu.
Saan bruttona 4300€, nettona 2800€
LAskujen jälkeen jään 200-600e
Keskiviikkona tuli palkka, nyt tililä alle 200€..
Varmaan joutuu luotolla elää tai pikavipillä.

Yhteistyössä