Keittiöpsykologit: miksi miehen sisko puhuu & käyttäytyy näin..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja doralee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

doralee

Vieras
Välillämme ei ole koskaan ollut riitaa. Olen suhtautunut siskoon arvostavasti ja koittanut ystävystyäkin, mutta olen huomannut, että sisko ei halua kertoa itsestään oikein mitään "henk.koht", joten yhtävystyminen on jäänyt siihen. No koska sisko on kuitenkin lapsemme kummi, niin nähdään melko usein. Mua vaivaa tuon siskon puheet. Todella usein hän sanoo minulle kun veli ei ole läsnä esim., että veljensä on hänelle rakkain ihminen, hän on aina veljensä puolella tuli mitä tuli.. esim. fb:ssa mulla oli kuva miehestäni, niin siskonsa oli laittanut sydämen kommentiksi veljensä kuvaan mun kuva-albumiin. Sisko on perheetön, 35v.

Kerran sisko piti mulle puheen, kuinka mulla on melkein täydellinen mies jne.. Minusta tuo sisko ei ole sanonut mitään hyvää/kohteliasta.

Mistä tuo käytös voi johtua? Vai käyttäytyykö siskot yleensä näin veljensä vaimoa kohtaaN?

[QUOTE="vieras";24987921]Kuulostaa, että heillä on läheiset välit ja hän rakastaa veljeään, eiks se ole vain hyvä, mikä tuossa on ongelma.[/QUOTE]

No miksi hän jatkuvasti toistelee minulle noita juttuja (ei koskaan veljelleen)? Esimerkiksi tuo "olen aina veljeni puolella" - miten se pitäisi niin kuin ottaa? Miksi kukaan sanoo noin veljensä vaimolle?

Hyvähän se, että veljeään rakastaa ja yrittää ehkä sanoa sulle, että osaisit arvostaa ja kunnioittaa häntä miehenäsi. Ei ehkä kuulu asiaan, mutta mieleeni tuli kysymys, että millainen parisuhteenne on ja voiko miehen siskolla olla siitä jokin huoli?

Viimeksi muokattu:
Ihan normaalilta kuulostaa. Kokee veljensä läheiseksi (ja haluaa hänelle kaikkea hyvää), mutta sinua ei. Ja varmaan vielä enemmän sen vuoksi veli tärkeä, että on sulkeutuvaista tyyppiä, jolle suhteiden muodostaminen ei ole helppoa. Jatkaisin vaan samalla neutraalilla linjalla ja huolehtisin, etten vaikuttaisi mitenkään huonosti heidän väleihinsä. Ei teidän ole pakko olla parhaita ystäviä.

Me ollaan oltu 7 vuotta yhdessä joista 5 vuotta naimisissa, ja normaalia lapsiperhearkea eletään. Tavallisia arkisia kinoja on joskus, ei suurempia. Rakastetaan toisiamme, ei ongelmia. Siksi nuo jutut tuntuu oudolta. Ehkä olisi helpompi ymmärtää, jos vaikka haukkuisin miestäni tai jotain muuta.

tuskin siinä mitään kummempaa on. Sisko ei vaan ole samalla aallonpituudella sinun kanssasi ja kaikki eivät halua henkilökohtaisia asioitaan kaikille kertoa.

Todennäköisesti miehesi on hänelle läheisin ja rakkain sukulainen tällä hetkellä. Kuulostaa sille, ettei edes veljelle itselleen kehu tätä, kun kerran kehuu silloin kun miehesi ei ole kuuntelemassa.

Tää on kyllä niin johdateltu aloitus kun vaan voi. Eli tähän pitäisi vastata että se on sairaalloisen mustasukkainen veljestään. Mutta sun kertomasi perusteella ei kyllä voi lähteä kauheesti analyysia tekemään, puuttuu niin paljon merkitsevää tietoa.

[QUOTE="vieras";24987941]Ihan normaalilta kuulostaa. Kokee veljensä läheiseksi (ja haluaa hänelle kaikkea hyvää), mutta sinua ei. Ja varmaan vielä enemmän sen vuoksi veli tärkeä, että on sulkeutuvaista tyyppiä, jolle suhteiden muodostaminen ei ole helppoa. Jatkaisin vaan samalla neutraalilla linjalla ja huolehtisin, etten vaikuttaisi mitenkään huonosti heidän väleihinsä. Ei teidän ole pakko olla parhaita ystäviä.[/QUOTE]
Ja oman veljeni siskona sanoisin, että kyllä kaikki potentiaaliset kumppanit ja kumppanit ovat aina vähän epäilyttäviä, vaikken sitä ääneen sanokaan. Sellaista se on, vaikkei siinä sinänsä mitään järkeä olekaan muiden puolesta huolehtia.

Sisko rakastaa veljeään, sehän on ihan normaalia ja ihailtavaa. Sinua kohtaan saattaa sisko tuntea hieman mustasukkaisuutta ja ehkäpä hän hieman kokee, että olet ns. "vienyt" hänen veljensä. Siksi asiaa pitää sinulle koko ajan todistella.

Rasittavaa tuo saattaa olla, mutta vain mikäli annat hänen puheilleen merkityksen. Koska sisko ilmiselvästi pitää sinua jollain lailla oman asemansa uhkaajana, vahvista hänen asemaansa omilla puheillasi. Tai sitten jatka samalla neutraalilla linjalla. :)

Me ollaan oltu 7 vuotta yhdessä joista 5 vuotta naimisissa, ja normaalia lapsiperhearkea eletään. Tavallisia arkisia kinoja on joskus, ei suurempia. Rakastetaan toisiamme, ei ongelmia. Siksi nuo jutut tuntuu oudolta. Ehkä olisi helpompi ymmärtää, jos vaikka haukkuisin miestäni tai jotain muuta.
No anna mennä toisesta korvasta ulos. Ei kaikkeen tarvitse olla aina järkevää selitystä. Kuitenkin tulet riittävästi toimeen siskon kanssa.

[QUOTE="vempula";24987956]Tää on kyllä niin johdateltu aloitus kun vaan voi. Eli tähän pitäisi vastata että se on sairaalloisen mustasukkainen veljestään. Mutta sun kertomasi perusteella ei kyllä voi lähteä kauheesti analyysia tekemään, puuttuu niin paljon merkitsevää tietoa.[/QUOTE]

Johdateltu aloitus? Kerroin asiat, mitkä mielestäni ovat vähän kummallisia. Mieheni ei itse soittele tms. siskolleen eikä puhu hänestä samalla tavalla, ei ole koskaan puhunut. Mutta tää sisko toistelee näitä samoja juttuja säännöllisesti, enkä ymmärrä syytä.

Johdateltu aloitus? Kerroin asiat, mitkä mielestäni ovat vähän kummallisia. Mieheni ei itse soittele tms. siskolleen eikä puhu hänestä samalla tavalla, ei ole koskaan puhunut. Mutta tää sisko toistelee näitä samoja juttuja säännöllisesti, enkä ymmärrä syytä.
Niin se just on johdattelua kun sä kerroit vain ne asiat jotka tuntuvat kummallisilta. Ei saa kokonaisuudesta mitään kuvaa. Kaikilla/kaikessa on jotain kummallista...

miten mä nyt en saa mitään kummallista väännettyä tästä ap:n kertomuksesta... kyllä munkin sisko ja veli on mulle tärkeitä. joskus se vaan on helpompi sanoa tolleen epäsuorasti, kolmannelle osapuolelle, eikä niinkään hehkuttaa sille veljelle/siskolle itselleen suoraan. semmosia meistä jotkut nyt vaan on.

No mitä muuta pitäisi kertoa, ettei ole johdateltu aloitus? Sisko on lapsille kiva, mies suhtautuu siskoon niin kuin nyt "yleensä" suhtaudutaan, on mukava siskolleen kuten kuuluukin, mutta kovin henk.koht/syvällisellä tasolla ei ainakaan mun kuullen juttele. Mutta jostain syystä tällä siskolla on vimma puhua mulle veljestään tuon tyyppisiä juttuja usein, ja koen sen jotenkin kummaksi. Esimerkiksi miksi haluaa sanoa (monta kertaa), että on veljensä puolella? Mitä sillä haetaan? Me ollaan hänen veljensä kanssa naimisissa ja rakastetaan toisia, miksi hän mulle tuollaista sanoo?

Ihan outoja vastauksia muutenkin, että pidän riippakivenä siskoa? Siis justhan kirjoitin, että yritin hänen kanssa ystävystyä ja ollaan valittu hänet kuitenkin lapsemme kummiksi jne, ja aina hän on saanut tulla kylään jne.. .

Muuten, mulla itselläänkin on veli, ja en voisi kuvitella että puhuisin hänen vaimolleen tuollaista. Kokisin sen tosi omituisena.

Kyllähän se sisko voi tuntea mustasukkaisuutta. Ehkä hän ajattelee, että olet vienyt hänen tilanta tms suvusta. Tai olla kateellinen perheestä, joka teillä on.
Kysy joskus suoraan, että miksi tuollaista aina toistelet. Tai tuleeko sulle itselle mieleen jotain, millä tilanteesta voisi päästä eteenpäin?

Mun anoppi oli ainakin alkuvaiheessa selkeästi mustasukkainen pojastaan ja se meni muutenkin vähän sekaisin mutta on toipunut hyvin. :)

Millaset välit heillä on ollut ennen sinua? Jos veli on vaikkapa "unohtanut" siskonsa sinun tultua kuvioon, tai ovat vaikkapa vähemmän tekemisissä. Tai sitten tosiaan sisko jollain tapaa sinun kauttasi yrittää viestittää veljelleen tarvitsevansa häntä enemmän?

Onko taustalla mitään taloudellisia seikkoja? Ei tarvitse vastata, mutta nekin voivat olla syynä. Voisi ajatella, että tuollainen veljen puolella olon hokeminen liittyisi niihinkin.

No ei kyllä ole sellaisia taloudellisia juttuja, mikä voisi tuon aiheuttaa.. Meillä on miehen kanssa "täydellinen" avioehto ja molemmilla työpaikat jne...

Nuoruudessa kuulemma mieheni monesti "piti huolta" isommasta siskostaan ja auttoi monessa asiassa. Kun me tavattiin, on tämä vähentynyt tietenkin. Joskus alle parikymppisenä mieheni kuulemma aina "vahti" siskonsa poikaystäviä jne... tietysti kun mies sitten rakastui, mentiin naimisiin ja alettiin perhettä perustamaan, niin tuo on vähentynyt tuo kaikki, miestäni ei esim. juurikaan kiinnosta, millaisia miehiä siskonsa tapailee (lapsiperhearjessa on muutakin mietittävää....). Mutta kyllä mies silti siskolleen aina juttelee jne... joten siksi en ymmärrä noita juttuja. En minä ole koskaan asettunut heidän väliinsä tai vaatinut mitään.

Hmm... voisitkohan kysäistä häneltä jossain tilanteessa, kun hän sen seuraavan kerran sanoo, että olet miettinyt, että mitä hän sillä haluaa kertoa tai mitä sillä tarkoittaa?