Keittiönoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä käytän kasvispihveissä aina raastettua perunaa, koska olen havainnut sen erittäin hyväksi sidosaineeksi. Pihvit siis pysyvät kasassa samalla tavalla kuin jauhelihapihvitkin. Kasvikset raastan karkeaksi raasteeksi ja kuullotan hetken aikaa öljyssä pannulla, annan jäähtyä ja sen jälkeen käytän samalla tavalla kuin jos olisi jauheliha kyseessä. Eli korppujauhoja, kananmuna, mausteita ja se kasvisraaste. Eilen tein kasvispihvejä, joissa oli perunaa, porkkanaa, sipulia ja punaisia linssejä (linssit keitin kypsiksi ennen pihvitaikinan tekemistä).

Laittaisitko linssipihvien ohjeen? :whistle: Linsseihin hurahdin muutama viikko sitten. Nyt tosin joudun pois koneelta mutta siellähän tuo on sitten "omissa viesteissä" jos pistät. :)

Linssit on mulle ihan uusi tuttavuus :o Enköhän mä niitä osaa käyttää kunhan kaupasta löydän =) Olisitko ihana ja laittaisit tällä tulevalle kasvispihvikokille tuon pihviohjeen tarkemmat määrät :ashamed:

Tarkkoja ohjeita on vaikea laittaa, kun teen ruuan aina sormituntumalla, maustan ja maistan, sitten taas maustan ja maistan. Mutta olen kasannut mitaten tehtyjä ruokaohjeita kotisivuilleni ja sieltä löytyi nyt ainakin nämä

Porkkanapihvit

4 isoa porkkanaa
1 sipuli
1 dl korppujauhoja
1 kananmuna
1 tl paprikajauhetta
3 tl yrttisuolaa
0,5 tl valkopippuria
ruokaöljyä paistamiseen

Sekoita korppujauhot, kananmuna ja mausteet. Kuori porkkanat ja sipuli ja raasta ne. Lisää raaste korppujauhoseokseen ja anna maun vetäytyä huoneenlämmössä noin 10 minuuttia. Paista pihvejä molemmin puolin ensin noin minuutin ajan, vähennä lämpöä ja anna kypsä vielä noin 20 minuuttia.

Linssipihvit
2 dl punaisia linssejä
1 makea tai salaattisipuli
1 dl korppujauhoja
1 dl vettä
4 valkosipulinkynttä murskattuna
1 dl silputtua tuoretta persiljaa
suolaa ja mustapippuria

Keitä linssejä vedessä noin 15 minuuttia. Valuta keitinvesi pois ja huuhtele linssit kylmällä vedellä. Sekoita korppujauhot ja vesi kulhossa. Kuori ja raasta sipuli karkeaksi raasteeksi. Lisää linssit, sipuliraaste, valkosipuli ja persilja kulhoon ja sekoita. Lisää suolaa ja mustapippuria maun mukaan.

Muotoile taikinasta kylmällä vedellä kastelluin käsin pihvejä ja paista ne pannulla ruokaöljyssä kauniin kullanruskeiksi.

Kasvispihvit

200 g bataattia
1 iso peruna
1 sipuli
2 porkkanaa
1 yksikyntinen valkosipuli
1 kananmuna
1 dl korppujauhoja
2 tl paprikajauhetta
1 rkl silputtua tuoretta sitruunatimjamia
1 tl mustapippuria
suolaa
ruokaöljyä

Sekoita korppujauhot ja kananmuna kulhossa. Kuori ja raasta karkeaksi raasteeksi bataatti, porkkanat, peruna ja sipuli. Kuumenna tilkka ruokaöljyä pannulla ja kypsennä kasvisraastetta välillä sekoittaen noin 10 min. Kuori ja murskaa valkosipuli ja lisää korppujauho-munaseoksen joukkoon. Lisää sekaan paprikajauhe, sitruunatimjami sekä kasvisraaste. Sekoita hyvin. Tarkista maku ja lisää halutessasi suolaa.

Muotoile taikinasta kylmällä vedellä kostutetuin käsin 4 pihviä ja paista ne pannulla n. 5 minuuttia molemmin puolin

Linssit ovat erinomainen raudan lähde, niissä on rautaa 11 mg/100g (vertailun vuoksi: naudanlihassa on 2,5 mg/100 g). Vain veressä ja maksassa on enemmän rautaa kuin linsseissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Linssit ovat erinomainen raudan lähde, niissä on rautaa 11 mg/100g (vertailun vuoksi: naudanlihassa on 2,5 mg/100 g). Vain veressä ja maksassa on enemmän rautaa kuin linsseissä.

Mä en syö punaista lihaa, sen takia koska en pidä siitä, sen mausta siis.. En ole ikinä syönyt.. Papuja ja ituja syön kyllä mutta mitenhän nuo linssit on menny ihan ohi?

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Mä en syö punaista lihaa, sen takia koska en pidä siitä, sen mausta siis.. En ole ikinä syönyt.. Papuja ja ituja syön kyllä mutta mitenhän nuo linssit on menny ihan ohi?
Mun likan hemoglobiini nousi 110:stä 145:een, kun neiti ryhtyi kasvissyöjäksi =)

Mun likan hemoglobiini nousi 110:stä 145:een, kun neiti ryhtyi kasvissyöjäksi =)

No mulla on tuo hemoglobiini ollu aina huono enkä jaksas sitä rautatabuillakaan nostella aina :/ Pinaattia ja muita saa syödä ihan tautisia määriä että se auttaa.. Miks kukaan ei mulle oo edes maininnu noita linssejä ikinä =)

Meidän kakkonen pyysi minua ostamaan linssejä/papuja, hän kun ei välitä lihasta lainkaan. Syö kyllä joskus ja kana/kala menee hyvin alas.
Olikohan tuo pyyntö joku alitajunnan juttu tai elimistön oma tarve saada rautaa/proteiinia, koska liha ei uppoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Meidän kakkonen pyysi minua ostamaan linssejä/papuja, hän kun ei välitä lihasta lainkaan. Syö kyllä joskus ja kana/kala menee hyvin alas.
Olikohan tuo pyyntö joku alitajunnan juttu tai elimistön oma tarve saada rautaa/proteiinia, koska liha ei uppoa?
Saattoi hyvinkin olla =) Mä käytän paljon punaisia linssejä, niitä kun ei tarvitse liottaa, keittoaika on lyhyt ja niitä voi käyttää monella tavalla.

No mulla on tuo hemoglobiini ollu aina huono enkä jaksas sitä rautatabuillakaan nostella aina :/ Pinaattia ja muita saa syödä ihan tautisia määriä että se auttaa.. Miks kukaan ei mulle oo edes maininnu noita linssejä ikinä =)
No nyt mainitsi :D Mä käytän linssejä usein juuri pihveihin, murekkeisiin ja pyöryköihin, kun teen samaa tuolle lihansyöjälle jauhelihasta. Linssejä laitan myös pataruokiin ja keittoihin. Tacoille ja tortilloille saa rautaisen täytteen käyttämällä jauhelihan sijasta tai lisäksi linssejä.

Saattoi hyvinkin olla =) Mä käytän paljon punaisia linssejä, niitä kun ei tarvitse liottaa, keittoaika on lyhyt ja niitä voi käyttää monella tavalla.

Minäkin olen opetellut punaisia linssejä käyttämään paljonkin ja muutenkin lisäilen ruokiimme enempi kasviksia, kuin lihaa. :D
Ei ole kukaan ainakaan valitellut,, vielä. :D

Minäkin olen opetellut punaisia linssejä käyttämään paljonkin ja muutenkin lisäilen ruokiimme enempi kasviksia, kuin lihaa. :D
Ei ole kukaan ainakaan valitellut,, vielä. :D
Meillä luonnollisesti ruoka koostuu pääasiassa kasviksista, mutta junnu on saanut sen lihapläjäyksensäkin, kun on ollut sitä mieltä, että ruuassa pitää olla lihaa. Vaan eilenpä sitten valitsikin kasvispihvit lihan sijasta :D Helpottaisi kyllä hirveästä, jos junnu alkaisi syömään täysin samaa ruokaa kuin minäkin...ei tarvitsisi kaksia kokkailla.

Sä käytät siis linssejä siinä missä mä soijarouhetta =) Tuo rouhe tulee muuten jo korvista ulos, liika on liikaa :x Kiitos kun avarsit mun keittiötä, varsinkin jos noista rautaa saa niin :D Kerroppa vielä kun siinä kerta olet niin onko niitä linssejä montaakin eri laatua ja mikä käy mihin parhaiten? Etten mä pilaa jotain ruokaa jollain linssillä jos siihen joku toinen kävis paremmin.. Johan mä ryhdyin vaativaksi, sori :ashamed: :laugh:

Sä käytät siis linssejä siinä missä mä soijarouhetta =) Tuo rouhe tulee muuten jo korvista ulos, liika on liikaa :x Kiitos kun avarsit mun keittiötä, varsinkin jos noista rautaa saa niin :D Kerroppa vielä kun siinä kerta olet niin onko niitä linssejä montaakin eri laatua ja mikä käy mihin parhaiten? Etten mä pilaa jotain ruokaa jollain linssillä jos siihen joku toinen kävis paremmin.. Johan mä ryhdyin vaativaksi, sori :ashamed: :laugh:
Jeps, soijarouheen sijasta. Soijaankin kun kyllästyy, jos jatkuvasti käyttää. Linssejä on ainakin punaisia, keltaisia, vihreitä, ruskeita ja valkoisia. Suosin noita punaisia ihan siksi, että niissä on lyhin kypsennysaika. Muuten niillä ei ole juurikaan eroa.

Jeps, soijarouheen sijasta. Soijaankin kun kyllästyy, jos jatkuvasti käyttää. Linssejä on ainakin punaisia, keltaisia, vihreitä, ruskeita ja valkoisia. Suosin noita punaisia ihan siksi, että niissä on lyhin kypsennysaika. Muuten niillä ei ole juurikaan eroa.

Kiitos :hug: Minäpä otan nuo linssit asiakseni ja perehdyn niihin =) Ihana kun jaksoit neuvoa!

Yhteistyössä