Keittiönoidalle kyssäri tai muillekin filosofeille

• Viestiketjun aloittaja manna
  • Ensimmäinen viesti
manna
mitä tarkoittaa: sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella koti on? mä olen tehnyt päivän pihahommia ja vilkuillu syrjäsilmällä meidän kotikuusta. Ensin ajattelin kaataa sen, kun varjostaa pihaa, mutta. Mitähän tekis?

Keittiönoita
Jaa-a...heititpä pahan :D En ole koskaan perehtynyt ko sananlaskun merkitykseen. Ekana tuli mieleeni, että voisikohan liittyä jotenkin vanhaan uskomukseen, että puut - eirtyisesti pihapuut - ovat pyhiä? Tosin yleensä kai on ollut kyse pihlajasta, kun on pyhästä puusta ollut kyse.

Sinuna miettisin, merkitseekö se puu sinulle jotain ja jos ei, niin eiku moottorisahaa vaan peliin :)

jos pohjaan omaa vastaustani kiinalaiseen tai japanilaiseen uskomukseen ja sitä kautta feng shuihin niin sillon se tarkottais sitä, että se puu suojelee sitä taloa. eli suojelee myrskyiltä, tuulilta jne...

manna
tähän kun muutettiin, annoin sille jo tappotuomion. mut niin vaan vieläkin jököttää paikoillaan. on vähän hankalassa paikkaan, että pitäis tilata ammattilainen se kaatamaan. Ja sitten kun se on kuusi, niin alkoi pyöriä tuo sananlasku päässä. ei se mulle mitään kuiski kyllä.

wikisitaatit tiesi kertoa tämmöstä:

Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto.
merkitys: sen säännöillä pelaat, kenen talossa asut. Alun perin voinut tarkoittaa sitä, että oman pihan pyhää pihapuuta on pitänyt arvostaa.

kalevalainen sanonta on wikisitaattien mukaan (= puhuin lööperiä ).

http://fi.wikiquote.org/wiki/Suomalaisia_sananlaskuja

manna
Alkuperäinen kirjoittaja aktivisti:
minun mielestäni tarkoittaa yleisemmällä tasolla sitä, että pitää elää itseään lähellä olevan luonnon ehdoilla. :)
:D niinpä. itse olen niin konkreettinen ihminen, etten osannut noin laajasti asiaa ajatella. Ehkä kaadan, ehkä en. Jäähän tähän tontille muitakin puita.

vieras
Minä olen aina ymmärtänyt tuon, että siten ollaan, kenen määräysvallan alla ollaan eli kodin päämiehen ehdoilla asustellaan.

Jos sinä olet se päämies, etkä ole kenellekään tilivelvollinen, niin voit pistää sen kuusen nurin. Tosin kaupunkialueella asuessa joudut hakemaan sille kaadolle luvan.

nih
No kuusi ei ole ollut mikään pyhä puu ;) Kyllä tällä(kin) sanonnalla on vähän abstraktimpi merkitys.

Sitä kuusta kuuleminen = kuunteleminen eli sitä kuusta on kuunneltava, jonka juurella asunto on. Tämän voi varmaan ymmärtää sit useammalla tavalla: esim. ei kannata valittaa, jos asuntonsa on kuusen juurelle pykännyt, tyytyy osaansa. Sitä kautta on ymmärrettävissä myös "sen lauluja laulat..."

manna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen aina ymmärtänyt tuon, että siten ollaan, kenen määräysvallan alla ollaan eli kodin päämiehen ehdoilla asustellaan.

Jos sinä olet se päämies, etkä ole kenellekään tilivelvollinen, niin voit pistää sen kuusen nurin. Tosin kaupunkialueella asuessa joudut hakemaan sille kaadolle luvan.
jaa, taajamassa ollaan. Ihanko lupa pitää kysyä? meidän naapuri pisti pari isoa mäntyä klapeiksi pari vuotta sitten, eikä hän keneltäkään mitään kysellyt.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja manna:
jaa, taajamassa ollaan. Ihanko lupa pitää kysyä? meidän naapuri pisti pari isoa mäntyä klapeiksi pari vuotta sitten, eikä hän keneltäkään mitään kysellyt.
Yleensä se vaatii puunkaatoluvan
http://www.ouka.fi/rakennusvalvonta/luvat/puunkaatoluvat.htm

vierailija
Jaa-a...heititpä pahan :D En ole koskaan perehtynyt ko sananlaskun merkitykseen. Ekana tuli mieleeni, että voisikohan liittyä jotenkin vanhaan uskomukseen, että puut - eirtyisesti pihapuut - ovat pyhiä? Tosin yleensä kai on ollut kyse pihlajasta, kun on pyhästä puusta ollut kyse.

Sinuna miettisin, merkitseekö se puu sinulle jotain ja jos ei, niin eiku moottorisahaa vaan peliin :)
:alien:
rypsiöljy on kasvatettu (=viljelty) aikoinaan moottorisahojen teräketjujen voiteluöljyksi, eikä kukaan kuvitellut, et ihminen sitä IKINÄ nielisi:sick:

Heippa millä ihmeellä sä muistat 15vuotta vanhoi ketjui? Sulla on uskomattoman hyvä muisti. Tota hei tehäänkö niin et mä ilmotan sut tietovisaan ja pistetään pääpotti splittiin? Haluisikko vaik vuoden lukee kaikkii tietokirjoja ja sit kierretään kaikki tietovisat läpi ja sit juhlimme huvijahdilla miljoonista ja tv yhtiöt köyhtyy sit kierrämme kaikki maailman tietovisat läpi ja mainostetaan sua yhtiöille et sä oot kovin haaste joka voittaa ni pääset yrittämään😊 millanen laiva ostettaisi käyttöömme maailman tietovisa valloitus retkellämme? Ja tykkäätkö shamppanjasta? Mehän voitais sukelella meristä joissa vanhoja kaljuunoita ja juoda vuosisatoja vanhoja viinejä olisimme kuin aleksanteri suuri retkillään kun nauraisimme partaamme hyvän viinin lomassa. Mikä sun suosikki viini on?

Yhteistyössä