keittiön vesivahinko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Kuivurin vuokra on hintava + se nielee kohtalaisesti sähköä. Kuivausaika riippuu siitä, kuinka kauan tiskari on vuotanut ja kuinka perusteellisesti rakenteet ovat kastuneet. Siihen yleensä vielä tehdään kosteusmittausta varten poraukset yms. joilla todetaan se kuivauksen tarve. Meillä esim. kylppäriä kuivatettiin kaksi viikkoa ja meillä oli vain betonin pinnassa kosteutta. Kannattaa pyytää tarjouksia. Osa työstä tehtiin itse, mutta laatottajan tuntitaksa oli muistaakseni 33 euroa. Riippuu vähän tietysti paikkakunnastakin nuo hinnat. Teillä kyseessä keittiö, joten se vähän riippuu joutuuko uusimaan kalusteita ja tietty ainakin lattiamateriaalit menee uusiksi.

Kannattaa jatkossa hommata tiskarin alle semmoinen kaukalo, joita saa esim. rautakaupoista yms. Vakuutusyhtiötkin alkaavat kyselemään sen perään kuulemma.

Eihän se kaukalo autakaan, mutta yleensä siitä sitten herkemmin huomaa, jos vettä jostain vuotaa tihkuu. Mekin ollaan nuo koneen putket aseteltu niin, jotta jos niistä vuotaa, niin tulee siihen kaukaloon. Ei siinä muuten mitään, mutta vakuutusyhtiökin niiden kaukaloiden perään kyselee...tuli vaan puheeksi kerran vakuutusyhtiössä...Eikä sen hankkiminen kait maata kaada. Huom! En syyllistä tms. ap:tä tässä mitenkään!!
Meillä on ollu koko ajan se kaukalo, mutta kun putki vuoti kaappiin niin eipä paljon kaukalot siinä auttanu.
mutta i siitä kaukalosta ois ollut nyt mitään hyötyä, koska ne on ne putket vuotaneet jotka ovat keittön hanassa..siis kylmä ja kuumavesi putket..sillon kun siis normaalisti käyttää hanaa niin samalla vuotaneet. kun ne påutket on kuitenkin aika kaukana koko koneesta ja se itse pesukoneen liitos on kyllä näkyvillä ja se oiskin huomattu jos siitä ois valunut vettä..se ois tullut siihen roskiskaapin tasolle. nyt ne putke jotka vuoti niin on vesivalunut suoraan putkea alaa, lattialle, rroskiksen taakse

Pyydä vielä vakuutusyhtiön vahinkotarkastaja paikalle...tai ottakaa kuvia ja käykää vakuutusyhtiössä. Kunnan kuluttajaneuvojaltakin voi kysyä, jos meinaa riidaksi yltyä.

Kuivurin vuokra on hintava + se nielee kohtalaisesti sähköä. Kuivausaika riippuu siitä, kuinka kauan tiskari on vuotanut ja kuinka perusteellisesti rakenteet ovat kastuneet. Siihen yleensä vielä tehdään kosteusmittausta varten poraukset yms. joilla todetaan se kuivauksen tarve. Meillä esim. kylppäriä kuivatettiin kaksi viikkoa ja meillä oli vain betonin pinnassa kosteutta. Kannattaa pyytää tarjouksia. Osa työstä tehtiin itse, mutta laatottajan tuntitaksa oli muistaakseni 33 euroa. Riippuu vähän tietysti paikkakunnastakin nuo hinnat. Teillä kyseessä keittiö, joten se vähän riippuu joutuuko uusimaan kalusteita ja tietty ainakin lattiamateriaalit menee uusiksi.

Kannattaa jatkossa hommata tiskarin alle semmoinen kaukalo, joita saa esim. rautakaupoista yms. Vakuutusyhtiötkin alkaavat kyselemään sen perään kuulemma.

Eihän se kaukalo autakaan, mutta yleensä siitä sitten herkemmin huomaa, jos vettä jostain vuotaa tihkuu. Mekin ollaan nuo koneen putket aseteltu niin, jotta jos niistä vuotaa, niin tulee siihen kaukaloon. Ei siinä muuten mitään, mutta vakuutusyhtiökin niiden kaukaloiden perään kyselee...tuli vaan puheeksi kerran vakuutusyhtiössä...Eikä sen hankkiminen kait maata kaada. Huom! En syyllistä tms. ap:tä tässä mitenkään!!
Meillä on ollu koko ajan se kaukalo, mutta kun putki vuoti kaappiin niin eipä paljon kaukalot siinä auttanu.
mutta i siitä kaukalosta ois ollut nyt mitään hyötyä, koska ne on ne putket vuotaneet jotka ovat keittön hanassa..siis kylmä ja kuumavesi putket..sillon kun siis normaalisti käyttää hanaa niin samalla vuotaneet. kun ne påutket on kuitenkin aika kaukana koko koneesta ja se itse pesukoneen liitos on kyllä näkyvillä ja se oiskin huomattu jos siitä ois valunut vettä..se ois tullut siihen roskiskaapin tasolle. nyt ne putke jotka vuoti niin on vesivalunut suoraan putkea alaa, lattialle, rroskiksen taakse

Pyydä vielä vakuutusyhtiön vahinkotarkastaja paikalle...tai ottakaa kuvia ja käykää vakuutusyhtiössä. Kunnan kuluttajaneuvojaltakin voi kysyä, jos meinaa riidaksi yltyä.

kuvia pitää tosiaan ainakin ottaa.

Ööö... tuota meille kyl korvasi. Ja se mies, jolta me tämä talo on ostettu, niin se on itse laittanu kaikki lii
tokset kiinni... Ei vakuutusyhtiö nurissu ollenkaan.
korvasko? pitää sit yrittää jos sihen asti menee. tosin te ette olu ite asentanu..

Puoli vuotta sitten. heinäkuun lopussa löytyi tää vesivahinko.

kyllä meillä on kotivakuutus mutta se ei ilmeisesti korvaa mitään jos kone on on itse asennettu? mutta vahinko on tapahtunut silloin kun uudet putke on remontoijat laittaneet..niitä ei ole kiristetty kunnolla. ja me emme ole edes koskeneet niihin putkiin koneen laiton yhteydessä. urakoitijat sanoivat etteivät heidän putkimies jätä putkia löysille..ei tietenkään ei..:(

Meillä kyllä korvasi kun vanha kone valutti vedet alleen. Ja koneen alla ei ollut vuotokaukaloakaan. Remontti ois maksanu aika mukavasti ilman vakuutusta.
Niin ja todellakaan se kaukalo ei auta kuin pikkuvuodoissa. Meillä kävi niin, että ei poistanu vettä ja oven alta lenti kaarella lattialle. Siitä ehti valua lattian ja seinän väliin, kaappien alle jne. Vaikka oltiin kotona niin vahinkoa tuli. JOtta jättäkää vaan ne koneet päälle kun lähdette ulos...
Niin, meille piti ensin kutsua putkimies irrottamaan kone kun ei ollut sulkuja lainkaan entisissä putkissa. Sit vakuutukseen yhteys ja ne lähetti heti kosteusmittaajat jotka otti myös kuvat jne. Seuraavalla viikolla soittivat vakuutuksesta ja laittoivat rahat tilille. Siis ne maksoi ja sanoi että teettäkää remontti tai ette, he on osansa tehneet. Remontti tehtiin, mutta koskapa mies on kirvesmies, ei se maksanut kuin tavaroiden hinnan. Muutoin kustannukset olisi olleet moninkertaiset.

Meillä oli vesivahinko viime keväänä ok talossa.. astianpesukone vuotanut.. jouduttiin uusiin lattiat..keittiö,kodinhoitohuone ja takkahuone..keittiön alakaapit ja kodinhoitohuoneen ja keittiön välinen seinä purettiin.. Meillä tapiolan vakuutus korvasi kaiken.. kolmen viikonkuivatus,remppamiehet ja materiaalit..hintaa tuli reilu 9000 e..minä vain hyväksyin laskun tehdystä työstä ja tapiola maksoi.. Lisäksi saimme erillisen haittakorvauksen kun asuimme tässä silti kokoajan. et illeen meillä

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
Meillä oli vesivahinko viime keväänä ok talossa.. astianpesukone vuotanut.. jouduttiin uusiin lattiat..keittiö,kodinhoitohuone ja takkahuone..keittiön alakaapit ja kodinhoitohuoneen ja keittiön välinen seinä purettiin.. Meillä tapiolan vakuutus korvasi kaiken.. kolmen viikonkuivatus,remppamiehet ja materiaalit..hintaa tuli reilu 9000 e..minä vain hyväksyin laskun tehdystä työstä ja tapiola maksoi.. Lisäksi saimme erillisen haittakorvauksen kun asuimme tässä silti kokoajan. et illeen meillä

Olitteko itse asentanut astianpesukoneen?

Jos nyt siis oikein ymmärsin asutte kerrostalossa? Jokaiselle asukkaalla PITÄIS olla oma kotivakuutus, koska jos vahinko sattuu ei naapurin kotivakuutus korvaa mitään. Ei vaikka vahinko olis naapurin "aiheuttama".

Kaverilla kävi niin, et asuivat paritalossa ja heidän puolellaan tuli putkeen halkeama, jonka johdosta vesi meni naapurikämppäänkin. Naapurilla onneks oli oma vakuutus, koska kaverin vakuutus ei olis korvannu naapurille tapahtunutta vahinkoa. Lisäks tää naapuri oli vaihtanut koko kämppään laminaatin (kun muuten olis tullu niin eri näköstä) ja luuli tyhmyyksissään, et kaikki menee vakuutukseen, vaan kun ei mennyt... :)

Alkuperäinen kirjoittaja nuusku:
Jos nyt siis oikein ymmärsin asutte kerrostalossa? Jokaiselle asukkaalla PITÄIS olla oma kotivakuutus, koska jos vahinko sattuu ei naapurin kotivakuutus korvaa mitään. Ei vaikka vahinko olis naapurin "aiheuttama".

Kaverilla kävi niin, et asuivat paritalossa ja heidän puolellaan tuli putkeen halkeama, jonka johdosta vesi meni naapurikämppäänkin. Naapurilla onneks oli oma vakuutus, koska kaverin vakuutus ei olis korvannu naapurille tapahtunutta vahinkoa. Lisäks tää naapuri oli vaihtanut koko kämppään laminaatin (kun muuten olis tullu niin eri näköstä) ja luuli tyhmyyksissään, et kaikki menee vakuutukseen, vaan kun ei mennyt... :)

AP:han oli kirjoittanut että heillä on kotivakuutus, mutta että se ei ilmeisesti korvaa jos on asentanut astianpesukoneen itse..

niin onko näillä jotka kirjoittivat että kone aiheuttanut vahingon niin itse asennettu vai asentaja asentanut koneen? yritetään just saada vakuutusyhtiöönyhteyttä, mutta tuntuu olevan ruuhkaa

jos me joudutaan tämä nyt jostain syystä maksamaan mikä ei ole oikein..niin-no kuitenkin..harmittaa silloin ihan pirusti että ei mkaksettu 150euroa asentajlle tuon koneen kanssa:( tosin kun vika ei oo ees koneessa niin ei pysty käsittään että me tässä maksumiheksi jouduttais..

Alkuperäinen kirjoittaja avulias:
anopilla korjataan just vesivahinkoa, vakuutukseen menee. Tiskikoneen liitoksesta vuotanut

Onko tietoa, että onko anopille itse asennettu tiskari vai ammattimiehet tehneet sen?

muistaakseni ammattimies, pitää tarkistaa ku seuraavan kerran anopin näen

meillä astianpesukone teki temput ja lattiat kaikki uusiksi keittiössä. Meillä vanha rintamamise talo ja mies teki itse saattiin korvuksia 3100 euroa ja meillä meni 200 euroa. ei kuivatettu mitään vaam putsattiin purut , villat ja pistettiin uudet laudat ja koolingit. meillä oli itsellä edellisestä remontista tarvikkeita, lautaa, villaa, laminaattia. lattian lastulevyt ja jotain pientä haettiin läheisestä puu firmasta.

astianpesu kone oli itse asennettu ja ihan asian mukaisesti ja vakuutus yhtiöstä tuli mies katsomaan ja arvioimaan tilanteen. kaikki korvattiin, nippelit, nuppelit, sähköt, oma työ , tarvikkeet, jätteen kuljetus( joka meillä kuljettettiin tuohon omaan metsään... ne purut ja villat. )asumishaitastakin tuli korvaus. vakuutukset ifissä.

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
meillä astianpesukone teki temput ja lattiat kaikki uusiksi keittiössä. Meillä vanha rintamamise talo ja mies teki itse saattiin korvuksia 3100 euroa ja meillä meni 200 euroa. ei kuivatettu mitään vaam putsattiin purut , villat ja pistettiin uudet laudat ja koolingit. meillä oli itsellä edellisestä remontista tarvikkeita, lautaa, villaa, laminaattia. lattian lastulevyt ja jotain pientä haettiin läheisestä puu firmasta.

astianpesu kone oli itse asennettu ja ihan asian mukaisesti ja vakuutus yhtiöstä tuli mies katsomaan ja arvioimaan tilanteen. kaikki korvattiin, nippelit, nuppelit, sähköt, oma työ , tarvikkeet, jätteen kuljetus( joka meillä kuljettettiin tuohon omaan metsään... ne purut ja villat. )asumishaitastakin tuli korvaus. vakuutukset ifissä.

ai niin ja vielä meillä oli laaja kotivakuutus.

ai niin ja vielä meillä oli laaja kotivakuutus.

missä yhtiössä teillä vakuutus? meillä ifissä..laaja myös. mutta periaatteessa vika on urakoitsijassa..

Hyvää keskustelua ja tietojen vaihtoa aiheesta, joka on valitettavasti aika yleinen ja tulee monelle todella yllättäen, kuten meidänkin keittiöömme. Ei paljon auttanut, vaikka oli alle kolme vuotta sitten täysin remontoitu keittiö uusine kodinkoneineen. Kaikki asiantuntijaliikkeen työtä. Kun apk vuoti alleen, niin vesivahinko tuli lattiaan.

Tietoja on hankala saada. Vastaukset ovat vaihtelevia. Niin myös varmaan kysymykset. Olisi hyvä saada asiantuntijalta periaatteelliset linjavastaukset eräisiin kysymyksiin, kuten:
- tapaus ilman kotivakuutusta
- tapaus, jossa on kotivakuutus kunnossa
- tapaus, jossa asiantuntijaliike teki työt
- tapaus, jossa asennus tehtiin itse ilman pätevyyttä
- tapaus, jossa as-oy:n eli yhtiön vakuutus tulee korvaajaksi (esim. vuoto yhtiön kiinteästä vesiputkesta)
- jne.

Pesukoneet taitavat olla yleensä kaikilta osiltaan osakaan vastuulla, ellei niitä ole esim. hankittu kaikille samanlaisina ja päätetty hoitaa yhteisesti (oltava yhtiön virallisissa asiakirjoissa)?

kyllä meillä on kotivakuutus mutta se ei ilmeisesti korvaa mitään jos kone on on itse asennettu? mutta vahinko on tapahtunut silloin kun uudet putke on remontoijat laittaneet..niitä ei ole kiristetty kunnolla. ja me emme ole edes koskeneet niihin putkiin koneen laiton yhteydessä. urakoitijat sanoivat etteivät heidän putkimies jätä putkia löysille..ei tietenkään ei..:(

Juuri koettu samantapainen tapaus ja kaikki meni omaan piikkiin! Eli rivitalossa Puustellin rakentama keittiö 2008 ja LVI-asentajan tekemät putkityöt. Viime syksynä 2013 vesivahinko keittiössä eli viemäritukoksen vuoksi altaan alla oleva muoviputken liitos auennut ja asitanpesukone työnsi vedet lattialle. Vahinkoa ei korvannut LähiTapiolan Kotivakuutus eikä myöskään Pohjolan kiinteistövakuutus. Perustelu...altaan ja viemärin väliset putkitukset on rajattu kaikkien vakuutusten ulkopuolelle? Eli Puustellin asentaja ei ollut kertonut, että muoviputki liitoksia pitää tarkkailla ja kiristellä jatkuvasti, koska kuumavesi löysyttää liitoksia! Nyt on viimeinen taistelu käynnissä Pustelli/Laptekiä vastaan koska huolto-ohjeita vaikka ne olisi pitänyt antaa ei annettu ja sen on myöntänyt paikallinen Puustellin johtajakin? Olen kuullut juttuja ettei ohjeita anneta vieläkään? Tämä koskee muuten kaikkien asentamia muoviliitoksia eli niitä pitää kiristella ja tarkkailla.