keittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullojen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pullojen

Vieras
Moi!

Vauvelimme nyt 4kk ja ollaan siirrytty pelkältä tisulta osittaisimetkseen. Pulloja olen nyt pari viikkoa keitellyt joka päivä ja jokaiselle syötölle ollut keitetty pullo. Tarvitseeko näin tiheään keitellä vai riittääkö pesuaineella pesu + n. joka toinen pvä keittäminen? Kuinka te muut teette? Entäs, kun vauva juo pullon tyhjäksi, mutta vielä jää nälkä, niin otatteko uuden pullon käyttöön vai lisäättekö maidon siihen, josta juuri juotu? Paljonko teidän 4kk (nyt painoa kuutisen kiloa) ikäiset juo vuorokaudessa maitoa? Pullottelun ihmeellinen maailma vielä hakusessa... :o)

Samalla ruokailulla voi lisätä maitoa vaan samaan pulloon ja jatkaa syöttämistä. Me tosin tehtiin joskus niin, että huuhdeltiin pullo hyvin ja annettiin seuraavallakin syötöllä maito siitä samasta pullosta. Ei ollut ongelmia.

Keittämistä suositellaan siihen saakka, kun lapsi alkaa saada soseita. Olen nähnyt monia tapoja keitellä, toiset keittää päivittäin, toiset joka toinen päivä ja toiset kerran viikossa. Tässä varmaan voitte ihan kokeilla, mikä teille sopii ja jos ei vauvalle tule mitään ongelmia niin harvakseltaan keittelykin on ihan hyvä. Pullot voi pestä tiskikoneessa ja tutit käsin.

Tarkkoja maitomääriä en enää muista, meillä on jo vähän isommat lapset. Aikalailla tais mennä kokeilemalla, paljonko lapsi syö ja pysyykö se kaikki sisällä. Kokeilun kautta opittiin meidän lapsille sopivat määrät.

moi!
meillä ei keitelty pulloja ku eka käyttö kerralla. tiskikone hoiti pesun, sillä koneen pesu vesihän on todella kuumaa. ei oo tullu mitään ogelmia. pullon tutti osatkin laitoin koneeseen. meillä on nyt 7kk ikäinen tyttö.
hankala sanoa minkä verran lapsi syö sillä toiset lapset syö paljon ja toiset vähemmän. anna ruokaa sen verran ku lapsi syö, osaa kyllä ilmottaa ku vatsa on täys.

Meillä on alusta saakka tarvittu pulloja, joten ovat tulleet tutuksi. Keitän ne kerran viikossa, muulloin pestään ne astianpesuainevedessä käytön jälkeen. Pesua varten on erillinen pieni vati ja harja, koska tavallisessa lavuaarissa pestään perunoita yms. Huuhtelu kuumassa juoksevassa vedessä.

Tytär on 2,5 kk, painoa kuitenkin jo kuutisen kiloa, syntymäpainosta tullut nousua reilu kilo. Nannia menee 650-850 ml päivässä, kerta-annos 100-170 ml.

Ei tosiaankaan tarvi noin usein keittää.Kerran viikossa riittää ja kiinteiden alotuksen jälkeen voi pullon keittämiset lopettaa.
Mä en oo keitelly pulloja ees kerran viikossa,sillon tällön vaan.Ku pesee hyvin koneessa tai tiskaten,ni seki riittää.

Mamelille:

Ajattelin vielä tarkistaa

Eli 2,5kk ikäinen syö 170 ml kerralla. Hirmu isolta määrältä tuntuu, kun vertaa meidän vaaveliin. Meidän typy söi vasta noin ½ vuoden iässä 120ml.

Nähtävästi riippuu hirveästi vauvasta, paljonko syö kerralla. No meidän typy on edelleen pieniruokainen ja syö omasta mielestäni nytkin kyllä aika vähän..

Kyllä me keitetään kerran päivässä koko pullosatsi ja vauva on 3kk. Halutaan varmistaa, että taatusti saadaan pullot puhtaaksi, onhan se maito sellaista nestettä, että helposti happanee. Kyllähän näin yleisesti suositellaankin. Miksi kikkailla masun kanssa, kun keittäminen on ihan iisi homma.

Kyllä se 170 milliäkin voi upota kerralla, syntymäpaino oli tosin poikkeuksellisen suuri, 4800 g. Itse olen neuvolakortin mukaan ollut sen kokoinen 4 kk:n ikäisenä.

Kun takana on useampi tunti unta - yöllä 8h ja päivällä 4h ulkona vaunuissa niin silloin poikkeusetta on kovempi nälkäkin, muulloin annokset ovat pienempiä.

Yhteistyössä