Keinot loppuu ton 5v kanssa...

Juon Kahvini Miten Sattuu

Aktiivinen jäsen
04.07.2004
1 294
0
36
Oulu
Tytöstä on kuoriutunut kesäloman aikana ihan hirveä ja en oikeasti tiedä mitä enää tehdä. Huutaa ja räyhää joka asiasta. Saa hillittömiä raivokohtauksia jos kaikki ei mene oman pillin mukaan, karjuu kurkku suorana, lyö, tulee kaikkea mahdollista tyhmästä mä vihaan sua huutoihin. Kaikenlaisia käskyjä on vaikea noudattaa. Oikeasti alkaa pelottaa että nuo on jo jonkinlaisen käytöshäiriön merkkejä. Nytkin raivoaa, huutaa, paiskoo ovia ja hakkaa seiniä kun en suostu "korjaamaan" tytön korua siten kuin hän haluaa (sitä ei voi korjata siten..).

Tästä huolimatta tyttö kuitenkin koko ajan roikkuu lahkeessa kiinni. Ei viihdy HETKEÄKÄÄN yksin. Kinuaa kaveriksi jokaiseen asiaan ja pakkohan mun on saada näitä kotihommiakin (maksan laskuja tässä samalla, tai yritän) tehtyä välillä. Mikään ei ole hyvin. Puistossa on tylsää, sisällä on tylsää, kylässä on tylsää. Riehuu aina ihmisten ilmoilla kuin heikkopäinen. Kaikki käytöstavat on unohtuneet ja oikeasti ei huvita enää yhdessä mihinkään mennä kun saa hävetä silmät päästään.

Mitä mää teen? |O |O |O

Vähän samoja juttuja on meidän 4v pojalla, tosin lievempinä mutta kuitenkin. Kai siinä jotain uhmaakin on, mutta meillä on selvät säännöt sen suhteen että ketään ei lyödä, ei potkita eikä haukuta, jos näin tehdään niin arestia rapsahtaa 4min, tai niin kauan, että on rauhoituttu ja osataan taas olla.
Mä en nimittäin kestä ollenkaan lapsen pomottamista! Samoin meillä ei käsketä, vaan pyydetään jos halutaan jotakin.

tuntuu että meilläkin noita samoja ongelmia aina välillä. kiltisti leikkii kyllä ilman mua mutta muuten vaan on tyytymätön uusin juttu on tää:

keskellä kauppaa jää kiukkuilee esim. leipäosastolla sit kun pyytää että siirtyy niin ei. sit sanoo uuddelleen ja vastaa ei. sit yritän ottaa kädestä kiinni niin huuto alkaa:

tyttö: AII! sattuu!
minä: miten niin?
tyttö: Kun sä lyöt mua!

ja siinä vaiheessa haluu vajota johonkin piiloon...mummot tuijottaa ja kun vihdoinkin pääsee kotiin niin pelkää että sossutädit seisoo pihalla oottamassa.

on ne kauppareissut sitten kivoj! =) :heart: |O

mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, muuta kuin itse pysyä rauhallisena. Meillä on nimittäin samanlainen raivareita saava 5-vuotias tyttö. Ja toistoa, toistoa, toistoa... Olen vaan yrittänyt pitää keskustelun rauhallisena vaikka tyttö huutaa vieressä.

Tsemppiä!

No ensinnäkin käske pois lahkeesta. Kyllä 5 veellä pitää olla mielikuvitusta keksiä omia leikkejä. Mitä riehumiseen tulee niin miten olisi jonkin sortin tarra/ tms palkinto kun toimii hyvin ja palkinnon menetys kun väärin.. (ihan kun eräät ohjelmat suosii..) se toimii ja lapsi oppii tekojensa seuraukset

Pidät linjas vaan. Tiukkana vaan olet rajoista ja sovituista jutuista. Sää oot turvallinen aikuinen, kun sulle uskaltaa raivota. Koita olla pikkasen sinnikkäämpi, ku lapsi. Meillä on vilkkaat lapset ja kyllä se välillä pinnaa kiristää...

meillä 5½v tyttö ja joo,o samoja piirteitä hyppii,pomppii,kiljuu,huutaa,räyhää,komentelee,heittelee tavaroita,määräilee,polkee tasajalkaa (eiku mikä se on kun toinen jalka hakkaa lattiaa) ym ym

siis ihan mahdoton. ei muuta kun jäähylle. sitkun aina huutaa että mä määrään tässä talossa ja mä määrään tän ja tän vaikka tämäkin on keskusteltu kuka tässä talossa määrää ja kuka ei.
tänään heitt ilego palikan pikkuveljeä päion ja nyt on huulessa jälki.sit maristaan mul on tylsää,ei mitään tekemistä,keksi mulle tekemistä mitä teen..ulkona kyllä viihtyy ehkä sit syksyllä helpompaa kun eskari alkaa

Ihana kuulla et on kohtalotovereita, edes vähän helpottaa se tietoisuus ettei ehkä koko vika ookkaan mun epäonnistuneessa äitiydessä...

Omaa pinnaa täytyy varmaan saada vielä petrattua kun tulee sitten itselläkin korotettua ääntä kun tyttö osaa tosiaan vedellä oikeista naruista. Kotona kyllä koenkin että saan sen tolkun siihen touhuun kun voi passittaa omaan huoneeseen tai arestipenkille mut muualla... Tuntuu että tyttö tajuaa sen liiankin hyvin että täälläpä et kehtaa alkaa karjumaan ja käyttää sitä sikana hyväkseen. Kaikkein eniten harmittaa just se että meillä oli jo opittu käyttäytymään nätisti esim. kaupassa, sanomaan kiitos, pyytämään nätisti jne. Ja nyt tuntuu et kaikki, ihan kaikki, on unohdettu. Täytyy kait vain vielä ottaa astetta tiukempi linja ja viettää "kurileiriä" sen aikaa et saadaan tää arki taas pyörimään...

Meneekö sulla nykyään aika vaan sen komentamiseen ja huutoon? *kyselee varovasti valkoista lippua heiluttaen*
Jospa annat huomaamattas enemmän sitä negatiivista palautetta ku positiivista? Koita olla enemmän sen kanssa auttasko.

Alkuperäinen kirjoittaja Candybar:
Meneekö sulla nykyään aika vaan sen komentamiseen ja huutoon? *kyselee varovasti valkoista lippua heiluttaen*
Jospa annat huomaamattas enemmän sitä negatiivista palautetta ku positiivista? Koita olla enemmän sen kanssa auttasko.

Voihan tossakin olla totuuden siemen, ei hirveesti jaksa olla leikkimässä kun tuntuu et koko ajan on hermo pinnassa tuon raivottaren takia
:ashamed: Ja kyllähän sekin veetuttaa et sitten kun yrittää tehdä jotakin kivaa esim. viedä puistoon tms. niin siitäkin seuraa vain marinaa. Mutta ainahan sitä voi yrittää itse aikuisena vähän enemmän...

Onko teillä käytössä jäähy- tai tuhmanurkka? Meillä viisivuotiaan kanssa on ollut todella hyvä apu. Siis ihan tuo TV-stäkin tuttu metodi. Itse olen huomannut meillä, että kun joku tyttöä pännii, niin mä keskeytän hommani ja istutaan sylikkäin sohvalle juttelemaan, että mikä harmittaa ja miten se ratkaistaisiin. Eli kuuntelen, mitä tytöllä on ihan oikeasti sydämellään. Meillä tuo toimii, kun tyttö on suht "rauhallinen" tapaus ja aika pienestä on saatu asiat puhumalla selvitettyä. En sitten tiedä, miten vilkkaamman tapauksen kanssa...

Yhteistyössä