keinoja saada 4-vuotias pysymään koko yö sängyssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin samanikäinen tulee viereen. En ole ajatellutkaan, että se voisi olla ongelma. Tuskin se siihen enää 15-vuotiaana kömpii. Lapsuus on lyhyt ja lapsi tarvitsee rakkautta ja turvaa.

Minut on opetettu olemaan 'itsenäinen' jo varhain, esim. vanhempien viereen ei saanut mennä. Piti olla muutenkin pieni aikuinen jo lapsena. Suhde vanhempiin tuntuu muistoissa kylmältä, vaikka perusasiat olivat kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en edes jakssais nousta yrittämään. Tulkoon viereen. Kun 2-vuotias herää yöllä ja huutelee, mä laitan valot päälle ja käsken viereen, ettei mun tarvi nousta :saint:

sama täällä ja useimpana yönä ne pikkukätöset äidin tai isin kaulaan kiepsahtaa ja siinä on hyvä olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joka yö, kolmen maissa tyttö kömpii viereen,miten ihmeessä mä saan sen pysymään omassa sängyssään?
viime yönäkin kamala huuto. kun jäin oven taa kuuntelee että nukahtiko,kuului vaan niiskaus:- äiti ei tykkää minusta vaan isästä vaan kun nukkuu aina sen vieressä.
onko tää jotain eroahdistusta vai mitä???

Minkäihmeen takia idiootti et ota lastasi viereen kun hän niin sinua kaipaa?

en viitsi edes vastata näin ala arvoiseen kirjoitus tyyliin.

minäkin mietin kehtaanko näin ala-arvoisen ihmisen juttuihin vastata mutta miten sinun sydämesi kykenee jättämään pienen surullisen lapsen yksin?

minun ei varmaan tarvii puolustella tekojani tai kertoa miksi haluan muksun nukkuvan sängyssään. pyysin neuvoja ja that's it.

minusta tuntuu, että saat niitä kaipaamiasi neuvoja peiliin katsomalla...

täähän ei nyt minulle kuulu mut... miksi ap pitäisi selitellä täällä miksi lapsi ei saa nukkua vieressä?ei varmaan kuulu kellekään meille se asia.
minun vinkkini ap.lle on että sitkeesti vaan viet lapsen omaan sänkyyn,niin mä teen. voithan jutella lapsen kans miksi pitää pysyä omassa sängyssä ja miksi ei pysy,pelottaako jokin. sitten ehdotat palkitsemista jokaisesta omassa sängyssä nukutusta östä.

En osaa auttaa kun en ymmärrä miksi lapsen on pakko olla omassa sängyssä,kyllä meillä saa muksut viereen tulla siis omiin sänkyihin käydään nukkumaan mutta jos yöllä viereen kömpii niin ei häntä pois ajeta.Ja olisi ollut mielenkiintoista kuulla miksi lapsi ei vieressäsi saa nukkua,mutta jos et halua kertoa niin ok.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En osaa auttaa kun en ymmärrä miksi lapsen on pakko olla omassa sängyssä,kyllä meillä saa muksut viereen tulla siis omiin sänkyihin käydään nukkumaan mutta jos yöllä viereen kömpii niin ei häntä pois ajeta.Ja olisi ollut mielenkiintoista kuulla miksi lapsi ei vieressäsi saa nukkua,mutta jos et halua kertoa niin ok.

se on vaan niin mahdotonta ymmärtää että mikä itselle sopii ei sovi toisille.

Meilläkin samanikäinen tulee viereen. En ole ajatellutkaan, että se voisi olla ongelma. Tuskin se siihen enää 15-vuotiaana kömpii. Lapsuus on lyhyt ja lapsi tarvitsee rakkautta ja turvaa.

Minut on opetettu olemaan 'itsenäinen' jo varhain, esim. vanhempien viereen ei saanut mennä. Piti olla muutenkin pieni aikuinen jo lapsena. Suhde vanhempiin tuntuu muistoissa kylmältä, vaikka perusasiat olivat kunnossa.

samaa mieltä olen meillä kaikki lapset 2, 7 ja 15 ovat nukkuneet vieressä niin kauan kuin haluavat ja todentotta tulee se aika (ihan liian pian) kun ne eivät sinne enää halua. mikä sen parempaa kuin omat lapset vieressä tuhisemassa! onneksi meillä myös iskä samaa mieltä.
Meillä kotona lapsena sama että saatiin nukkua aina kun haluttiin isän ja äidin keskessä ikinä ei käännytetty pois vaan aina oli turvallinen kainalopaikka auki.

Ei meilläkään onnistuisin jos jokainen halukas tulisi viereen nukkumaan halutessaan.
Tuskin saavat siitä elämän mittaisia traumoja kun eivät päässeet keskeen nukkumaan.

Lapsi vie siinä keskellä kaiken tilan ja potkiutuu ja pyörii unissaan ja vanhemmat nukkuu sitten sängyn reunoilla ja ottaa vastaan niitä unipotkuja ja sitten nukkuu huonosti ja herää ärripäänä seuraavana aamuna. Ehkä tässä on yksi syy miksi lapsen olisi parempi nukkua omassa sängyssään? Ja toinen syy, että ehkä jotkut vanhemmat haluavat nauttia toistensa seurasta illan/yön hämärässä..

Lapsi vie siinä keskellä kaiken tilan ja potkiutuu ja pyörii unissaan ja vanhemmat nukkuu sitten sängyn reunoilla ja ottaa vastaan niitä unipotkuja ja sitten nukkuu huonosti ja herää ärripäänä seuraavana aamuna. Ehkä tässä on yksi syy miksi lapsen olisi parempi nukkua omassa sängyssään? Ja toinen syy, että ehkä jotkut vanhemmat haluavat nauttia toistensa seurasta illan/yön hämärässä..

veit jalat suustani :) itse en yksinkertaisesti osaa nukkua jos lapset samassa sängyssä, tulee jalkaa ja kyynärpäätä joka suunnasta. ja parin tunnin "yöunien" jälkeen on aamuisin niin väsynyt ja töissäkin pitäis jaksaa käydä. toki lapset rakkaita on mutta kuitenkin haluaisin pyhittää oman sänkyni mulle ja miehelle ihan parisuhteen ja kunnon yöunien vuoksi :)

Niin totisinta totta.onhan se ihana siinä keskellä lämmin tuhiseva lapsi kunnes alkaa se tajuton futaaminen .
meillä suurin osa viikosta niin että miestä näkee vasta yöllä kun tulee töistä että tosiaankin sitä vällyä haluaa heilutella ihan sängyssä eikä vessassa monella mutkalla.

AP: Onko lapsi nukkunut miten kauan omassa sängyssä/huoneessa? Meillä tyttö laitettiin omaan huoneeseen ongelmitta 6kk iässä. Nyt 2v ja siirtynyt "tavalliseen" sänkyyn, eikä toistaiseksi ole koskaan tullut/halunnut tulla meidän sänkyyn. Ei vaikka nyt vauvan sänky meidän vieressä ja usein vauva aamulla meidän sängyssä aamuisen syötön jäljiltä. Kohta vauvankin siirto ajankohtaista. Kunhan nyt jättäs noi 3 syömistä pois...Mun mielipide näissä jutuissa on että mitä nopeammin ja harvemmilla välivaiheilla siirtyy haluttuun tapaan sen parempi.

AP: Onko lapsi nukkunut miten kauan omassa sängyssä/huoneessa? Meillä tyttö laitettiin omaan huoneeseen ongelmitta 6kk iässä. Nyt 2v ja siirtynyt "tavalliseen" sänkyyn, eikä toistaiseksi ole koskaan tullut/halunnut tulla meidän sänkyyn. Ei vaikka nyt vauvan sänky meidän vieressä ja usein vauva aamulla meidän sängyssä aamuisen syötön jäljiltä. Kohta vauvankin siirto ajankohtaista. Kunhan nyt jättäs noi 3 syömistä pois...Mun mielipide näissä jutuissa on että mitä nopeammin ja harvemmilla välivaiheilla siirtyy haluttuun tapaan sen parempi.

omassa huoneessa puolivuotiaasta ja uudessa sängyssä n.vuoden.että ei oo uusi juttu kumpikaan.

omassa huoneessa puolivuotiaasta ja uudessa sängyssä n.vuoden.että ei oo uusi juttu kumpikaan.
Ahaa. Kenties joku "VAIHE" taas menossa. Niitä kun tuppaa tulemaan ja menemään... Sitkeys kenties paras vaihtoehto. Ymmärrän sun "ongelman", mäkään en halua lasten nukkuvan vieressä vaikka rakkaita ovatkin. Ja kun sanotaan että nukkuuhan isä ja äitikin ja toisen vieressä niin mukavaa blaa blaa niin se on eri asia. Se nyt vaan on tietyistä syistä kätevämpää et nainen ja mies nukkuu vierekkäin. Itse VOISIN nukkua yhtä hyvin yksinkin. Mäkään en ole lapsena nukkunut vanhempien sängyssä ja hyvät ja läheiset välit vanhempiin silti.

Meillä poika on aina nukkunut omassa huoneessaan kunnes neljä täytettyään alkoi kömpiä meidän väliin. Selitti että näkee pahaa unta, illat pimeni juuri niihin aikoihin oli varmaan yks syy. Sai tulla meidän viereen ja sit aamulla juteltiin unista ja siitä ettei niissä ole mitään pelättävää, mutta jos pelottaa niin saa kyllä tulla meidän viereen. muutama kuukausi meni niin että tuli monta kertaa viereen sit pikku hiljaa kerrat harveni ja nykyään poika on viis vuotta ja erittäin harvoin kömpii väliin. Neljä vuotiaalla kehittyy mielikuvitus ja voi tulla hurjiakin unia meillä näki unta leijonista ja pimeästä. Kun asioista keskustellaan ja jutellaan on lapsen helpompi ymmärtää omia pelkojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vi8eras:
Meillä poika on aina nukkunut omassa huoneessaan kunnes neljä täytettyään alkoi kömpiä meidän väliin. Selitti että näkee pahaa unta, illat pimeni juuri niihin aikoihin oli varmaan yks syy. Sai tulla meidän viereen ja sit aamulla juteltiin unista ja siitä ettei niissä ole mitään pelättävää, mutta jos pelottaa niin saa kyllä tulla meidän viereen. muutama kuukausi meni niin että tuli monta kertaa viereen sit pikku hiljaa kerrat harveni ja nykyään poika on viis vuotta ja erittäin harvoin kömpii väliin. Neljä vuotiaalla kehittyy mielikuvitus ja voi tulla hurjiakin unia meillä näki unta leijonista ja pimeästä. Kun asioista keskustellaan ja jutellaan on lapsen helpompi ymmärtää omia pelkojaan.

muksu ei oo sanonu että häntä pelottais.itkee sitä vaan että äiti tykkää isästä enemmän ku hänestä. itkee sitä nykyään aika paljon muutenkin.vaikka kuinka tolkutan ettei niin ole vaan tykkään hänestä enemmänkin kun isästä.
ei haittaa jos sillon tällön tulee viereen yöllä kun ei vaan tulisi joka ikinen yö.
jospa tän sais nyt sujumaan,tuli aika hyviä vinkkejä täältä:)kiitos kaikille:)

Yhteistyössä