keinoja millä saatte melkein 2v. rauhoittumaan päiväunille

otsikossa se sitten tulikin.
t. eilen 2h nukuttanut, tänään 1.5h
molemmilla kerroilla nukahti sitten vaunuihin sisävaatteet päällä.

vaunuissa ollaan nukuttu tähän asti ulkona mutta enää ei oikein mahduta toppavaatteet päällä.ulkona simahtaa viidessä minuutissa uneen.

meillä iltaisin nukahtaminen nykyään muutenkin kauheaa teatteria.
 
Vaikeaa on, useimmiten ei nukukaan päikkäreitä vapaapäivinään. Päiväkodissa kyllä nukkuu kiltisti. Tänään tyttö oli niin väsyneen oloinen ja kiukkuinen, että käärin hänet peittoon ja pidin kainalossani. Huusi n. 10 minuuttia ja sitten nukahti kesken huudon. Heräsi valitettavasti hikisenä (ja kai sen takia kiukkuisena), koska peiton sisällä tuli kuuma.

Isommat ovat jättäneet päikkärit parivuotiaina, mutta ovat olleet vielä kotihoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Jospa ei enää tarvitse päiväunia? Tai on siinä välivaiheesa että jätää ne pois?
Meillä tyttö nukkuu joskus, useimmiten ei. Mitä sitä väkisin nukuttamaan?
Hä? 2v eikä päiväunia?
Riipuu siitä onko hoidossa vai kotona. Mutta meillä on kaikki 3 jättänyt päikkärit pois vähän reilu 1veenä.(en nähnyt järkeä tapella päikkäreille menon kanssa, kun illalla nukahtivat reippaasti ja nukkuivat 11-12h putkeen.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiiuska:
just tänään olin lääkärillä räkäsen pojan kanssa ja lekuri sano että kyllä tuon ikänen vielä nukkuu 1-2h päivässä vielä pari vuotta...
Ja koska sillä luki lääkäri nimilapussa, te tekee hänestä lapsesi asiantuntijan. Yksilöinä pitäis katsoa, ei "tuon ikänen" tyyliin...
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Alkuperäinen kirjoittaja kiiuska:
just tänään olin lääkärillä räkäsen pojan kanssa ja lekuri sano että kyllä tuon ikänen vielä nukkuu 1-2h päivässä vielä pari vuotta...
Ja koska sillä luki lääkäri nimilapussa, te tekee hänestä lapsesi asiantuntijan. Yksilöinä pitäis katsoa, ei "tuon ikänen" tyyliin...
mä näen että mun lapsi tarvitsee päiväunet, vaikka ei malttaisi nukahtaa...
jos ei nuku niin on klo 17 niin väsy ja kiukku että mistään ei tule mitään.. aiemmin ei voi mennä nukkumaan kun sitten myös herätään aiemmin.. ja se nyt sitten sotkee viimeistään rytmit..
eli nukkuu jokapäivä päikkärit, kun nukahtaa niin nukkuu 1,5-2,5 tuntia ja ilta sujuu hyvin :)
 
useimmat
Usein tuo ikä on juuri se valtataisteluikä. Lapsi tarvitsee unta jaksaakseen iltaan, mutta uni ei ole tarpeeksi hollilla vielä päiväuniaikaan. Jos taas ei nuku, niin nukahtaa illalla kesken lastenohjelmien ja valvoo yön.
Koita jättää pois. Pötköilkää yhdessä vaikka sängyssä, lukekaa kirjaa ja olkaa hissuksiin. Se voi riittää päikkäreiksi, sit illalla aikasemmin nukkuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Alkuperäinen kirjoittaja kiiuska:
just tänään olin lääkärillä räkäsen pojan kanssa ja lekuri sano että kyllä tuon ikänen vielä nukkuu 1-2h päivässä vielä pari vuotta...
Ja koska sillä luki lääkäri nimilapussa, te tekee hänestä lapsesi asiantuntijan. Yksilöinä pitäis katsoa, ei "tuon ikänen" tyyliin...
mä näen että mun lapsi tarvitsee päiväunet, vaikka ei malttaisi nukahtaa...
jos ei nuku niin on klo 17 niin väsy ja kiukku että mistään ei tule mitään.. aiemmin ei voi mennä nukkumaan kun sitten myös herätään aiemmin.. ja se nyt sitten sotkee viimeistään rytmit..
eli nukkuu jokapäivä päikkärit, kun nukahtaa niin nukkuu 1,5-2,5 tuntia ja ilta sujuu hyvin :)
Hyvä homma. Tuo siis sopii sun lapsellesi =)
Mutta meneekö överiksi nukuttaa lasta päikkäreille 2h...
Ja sitten kun sen saa, jos saa, nukkumaan on päivästä mennyt pelliin päikkärihössötyksiin 3-4-5h...
 
riikkuli
Moikka kiiuska!!!!

Ootko ajatellut sisälle laittaa unille? Jospa nukahtais paremmin. mutta ymmärrän kyllä sua. Meillä unet (sekä yö että päiväunet) yhtä taistelua kotona, mutta päiväkodissa nukahtaa yksin nätisti ja nukkuu 1,5-2h, kotona ei toivoakaan...

Ja kyllä minä unia suosittelisin itsekin tuossa iässä vielä, mutta esikoinen tosiaan jätti päikkärit aikanaan 2-vuotiaana pois ja sen jälkeen nukkui satunnaisesti, jos autoon nukahti,. Päiväkodissa kyllä nukkui 3-vuotiaaksi asti pääsääntöisesti, mutta ei sen jälkeen. Juuri sain eskarilaisestani sellaisen palautteen tädeittä nauraen, että oli pitkä retkipäivä ja kaikki muut nukahti, mutta teidän tyttö se vaan valvoi sängyssä eikä nukkunut! Niin kaikki ne nähtävästi on yksilöitä. Jos susta tuntuu, ett tarttee vielä unta, niin nukkumaan vaan. mutta Kannattaa kokeilla jo sisällekin nukuttamista, vaikka se aluksi voi olla tuskien taival, niinkuin meillä oli tän pikku pippuri-kuopuksen kanssa ja on vähän vieläkin... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja useimmat:
Usein tuo ikä on juuri se valtataisteluikä. Lapsi tarvitsee unta jaksaakseen iltaan, mutta uni ei ole tarpeeksi hollilla vielä päiväuniaikaan. Jos taas ei nuku, niin nukahtaa illalla kesken lastenohjelmien ja valvoo yön.
Jos näin on, niin lapsi tarvitsee päiväunet. Mutta meilläkin jaksoivat iltaan ihan hyvin, kahdeksalta menivät sitten yöunille.
 
No jos katsoisit miten päivä sujuu ilman päikkäreitä? En menis väkisin nukuttamaan, siinähän itsekin hermostuu ja lapsi vaistoaa sen. Kiukuttelee sitten siitä syystä? Anna olla. Jos päivät ei suju ilman päikkäreitä niin sitten kokeilette uudestaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja useimmat:
Usein tuo ikä on juuri se valtataisteluikä. Lapsi tarvitsee unta jaksaakseen iltaan, mutta uni ei ole tarpeeksi hollilla vielä päiväuniaikaan. Jos taas ei nuku, niin nukahtaa illalla kesken lastenohjelmien ja valvoo yön.
Koita jättää pois. Pötköilkää yhdessä vaikka sängyssä, lukekaa kirjaa ja olkaa hissuksiin. Se voi riittää päikkäreiksi, sit illalla aikasemmin nukkuu.
jättäisin niin mielelläni pois mutku se ei onnistu! muuten nukahtaa syöttötuoliin joskus kuudelta nukkumaan tms. ja se siirtää sit nukkumaan menoa vielä myöhemmäksi. uni on pienellä miehellä mutta valtava ikävä äitiä. :) pitäisi maata vieressä tai pitää kädestä kiinni enkä jaksa pinnasängyn reunan yli roikkua tuntikausia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riikkuli:
Moikka kiiuska!!!!

Ootko ajatellut sisälle laittaa unille? Jospa nukahtais paremmin. mutta ymmärrän kyllä sua. Meillä unet (sekä yö että päiväunet) yhtä taistelua kotona, mutta päiväkodissa nukahtaa yksin nätisti ja nukkuu 1,5-2h, kotona ei toivoakaan...

Ja kyllä minä unia suosittelisin itsekin tuossa iässä vielä, mutta esikoinen tosiaan jätti päikkärit aikanaan 2-vuotiaana pois ja sen jälkeen nukkui satunnaisesti, jos autoon nukahti,. Päiväkodissa kyllä nukkui 3-vuotiaaksi asti pääsääntöisesti, mutta ei sen jälkeen. Juuri sain eskarilaisestani sellaisen palautteen tädeittä nauraen, että oli pitkä retkipäivä ja kaikki muut nukahti, mutta teidän tyttö se vaan valvoi sängyssä eikä nukkunut! Niin kaikki ne nähtävästi on yksilöitä. Jos susta tuntuu, ett tarttee vielä unta, niin nukkumaan vaan. mutta Kannattaa kokeilla jo sisällekin nukuttamista, vaikka se aluksi voi olla tuskien taival, niinkuin meillä oli tän pikku pippuri-kuopuksen kanssa ja on vähän vieläkin... :)
riikkuli moro :D :wave:

eikun ulos nimenomaan nukahtaa ihan hetkessä, joskus jo nukkuu ulkovaatteita pukiessa. sisälle nukuttaminen kaameeta. nyt on puoltoista tuntia nukkunut etiesessä vaunuissa.
 
Meillä 1v5kk poika ja rupes kk sitten takkuamaan unille laitto. Aikasemmin nukkui ulkona,mut sit kun saatto huutaa kuin kaulaa katkastais,oli pakko siirtyy sisälle yrittämään...tosin olin ajatellut sisälle siirtyä talven tullen muutenkin,kun en viiti isoo rohjaketta enää pukee ulos ;)

Otin sellasen toimintamallin käyttöön,että mennään yläkertaan meidän makuuhuoneeseen sängylle lukemaan ja pötköttämään...luen 2-3 kirjaa ja sit sanon et nyt nukutaan. Aluks poika ei malttanut olla hetkeekään aloillaan vaan rupes siinä sit möyrimään yms. Mut mulla on makkarin ovet kiinni,eikä pääse karkuun joten annan riehuu rauhassa ja leikin ite nukkuvaa...ts.en reagoi mihinkään.
Aikansa jakso kikkaloida,sit alko harmittaa kun ei oo tekemistä ja äippäkin nukkuu ;)
Sit tulee viereen nyhjäämään ja alkaa oleen silmät puolitangossa. Lopuiks koppasen syliin et rauhottuu uneen.

Nyt parina viimekertana on alkanut suoraan yrittämään unta mun viereen kun kirjat on luettu. On vaan aina ollut huono nukahtamaan joten pitää laulaa tai vähän sylissä avittaa.
Mulla on kello mukana,tasan tunnin päästä siitä kun ollaan yläkertaan tultu luovutan jos ei oo nukahtanut... harvemmin enää näitä päiviä on,mut jos on,nukkuu sit n.13h yöunta. Tosin melkein saman nukkuu nytkin,kun päikyt kestää alle tunnin.
Jos satutaan oleen liikenteessä niin nukahtaa sit autoon tai rattaisiin ja kannan siitä yläkertaan.
Oon ihan varma et meillä ei enää 2v päikkyjä nukuta ollenkaan :/
 
riikkuli
:)

Ymmärrän kyllä sua, ei se helppoo oo. Meillä meinaa alkoi nukkumaan päikkärit paljon huonommin ja yöunillekin täytyy nukahtaa niin, ett istun sängyn päädyssä, kun siirryttiin pinniksestä pois. mä varmaan tein virheen ja siirsin liian aikaisin pinniksestä pois, kun kuvittelin, ett auttais noihin meidän levottomiin öihin.

Kyl selvästi unta lapsonen tarttee, jos nukahtaa niin aikaisin, jos ei nuku päikkäreitä. Mut se on tuo ikä ja eroahdistus. Meillä oli tuo käsipito, perässä killumisefekti pari kuukautta sitten tosi voimakkaana, kun en pissallekaan saanut mennä ilman, ett neiti rymisteli kiljumaan oven taa. Piti sit vaan ottaa neiti vessaankin mukaan. Nyt se vaihe on jo vähän takanapäin ja leikit isosiskon kanssa on niin pop! Saan jopa olla täs koneella nyt ihan rauhassa, kun pari kuukautta sitten se ei tullut kuulonkaan! :)
 

Yhteistyössä