Keinoja, millä ahdistuksen saisi pois ilman lääkkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minua ahdistanut koko aikuisiän, pakko-oireinen häiriö, eli jatkuvasti minulla joku ahdistuksen aihe, mitä pyörittelen päässäni, kunnes se helpottaa ja tulee toinen ahdistuksen aihe. Raskasta. Pelot eivät ole rationaalisia, vaan ns. turhia(sairaudet, että tulee murhaaja sisälle, että joku puhuu minusta pahaa, kuvittelen koko ajan, mitä minusta puhutaan, kun en ole paikalla jne)

Pystyn kuitenkin hoitamaan työni hyvin(johtavassa asemassa vielä), ja se onkin hyvä "lääke", kun on jotain puuhasteltavaa. Normaali lapsuus ollut ja minulla muutenkin ns. hyvä elämä, kiltti mies ja ei rahahuolia jne.

Onko kohtalotovereita?

tuttua. yritin kauan ilman lääkkeitä. sit annoin periks. auttaa kummasti. en vieläkään normaali ole, mut helpompi elää ja olla. näkee muutakin kun ahistuksen.
ja onhan sitä terapioita.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
tuttua. yritin kauan ilman lääkkeitä. sit annoin periks. auttaa kummasti. en vieläkään normaali ole, mut helpompi elää ja olla. näkee muutakin kun ahistuksen.
ja onhan sitä terapioita.

Mitä lääkettä syöt? Onko sivuvaikutuksia?

syön sertraliinia, joka on serotoniini aineenvaihduntaan vaikuttava. ei oo sivuvaikutuksia, pelkkää plussaa vaan. ihan alus voi olla jotain.

Ok, kiitos sinulle. Kaipa minun on lääkäriin mentävä. Sekin jotenkin hävettää minua, koska sinne tulee tieto(papereihin) että ko. henkilöllä on ahdistuneisuushäiriö. Niinpä niin, taitaa tämäkin liittyä taudinkuvaan.

CBT kulkee ymmärtääkseni suomessa ihan kongitiivisen terapian nimellä. Psykologiliiton sivuilta voit etsiä terapeuttia.

Terapiassakin varmaan mietitään kysymyksiä, että "mitä helvetin välilä sillä on jos muut puhuvat sinusta pahaa?". Et voi vaikuttaa siihen joka tapauksessa. Joka tapauksessa terapiaa kannattaa kokeilla CBT keskittyy etsimään työkaluja nykyhetkessä selviämiseen. Analyyttisemmat suuntaukset ottavat huomioon koko elämän kirjon ja mietitään mistä nämä ovat lähteneet.

Onko sinulla lapsia? Meinaan, että monesti juuri työnteko ja kaikki muu puuhailu, arjen rytmissä pysyminen helpottaa elämää. Kaikilla on pelkoja jonkun verran, mutta jos ne hallitsevat elämää niin kannattaa hakea apua. Sitä on saatavilla.

Tsemppiä :wave:

mä tunnistan hyvin itteni sun jutuista. mua pelotti ja ahdisti aivan sairaasti mennä sinne lääkäriin mut sit kun ahdistus kasvoi niin ylivoimaseksi et halusin vaan apua huolimatta muusta. kyselin lääkäriltä kans et voiko esim. työterveyslääkäri saada tietää lääkityksestä ym..
mutta lääkäri sattui olemaan todella kiva ja ymmärtäväinen ja osasi auttaa.suhtauduin lääkitykseen todella negatiivisesti mutta suostuin onneksi kokeilemaan. tällainen ahdistuneisuushäiriö on todella yleistä. oon lukenu kauheesti siitä netistä. mut toivottavasti saat ja jaksat hakea apua. sitten se helpottaa.

Joka toisella on nykyään ahdistuneisuutta/masennusta/burn out tms, joten ei sitä "merkintää papereissa" kannata hävetä.

Mulle on neuvottu myös akupunktiota hoidoksi. En osaa vielä sanoa, onko apua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
syön sertraliinia, joka on serotoniini aineenvaihduntaan vaikuttava. ei oo sivuvaikutuksia, pelkkää plussaa vaan. ihan alus voi olla jotain.

Ok, kiitos sinulle. Kaipa minun on lääkäriin mentävä. Sekin jotenkin hävettää minua, koska sinne tulee tieto(papereihin) että ko. henkilöllä on ahdistuneisuushäiriö. Niinpä niin, taitaa tämäkin liittyä taudinkuvaan.

Jos on mahdollista niin mene yksityiselle. Kaikki sujuu nopeammin joka tapauksessa niin. Kela-korvaukseenhan tieto menee jos sen ottaa vastaan. Mutta ei jää siis terveyskeskuksen papereihin. Myös terapiapuolella suosittelen ykstyistä.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Joka toisella on nykyään ahdistuneisuutta/masennusta/burn out tms, joten ei sitä "merkintää papereissa" kannata hävetä.

Mulle on neuvottu myös akupunktiota hoidoksi. En osaa vielä sanoa, onko apua.

Akupunktiolla ei ole todistettavaa vaikutusta. Eli ihminen voi tuntea olonsa entistä paskemmaksi jos on työntänyt fyrkkaa johonkin huuhaahan. Ainahan voi kokeilla, mutta terveystutkimuksen ammattilaisena en suosittele kun tiedän mitä on "evidence based treatment".

Alkuperäinen kirjoittaja mk:

Jos on mahdollista niin mene yksityiselle. Kaikki sujuu nopeammin joka tapauksessa niin. Kela-korvaukseenhan tieto menee jos sen ottaa vastaan. Mutta ei jää siis terveyskeskuksen papereihin. Myös terapiapuolella suosittelen ykstyistä.

Siis julkinen puoli on varmastikkin asiansa osaava, mutta jos ehdottomasti et halua nimeäsi mihinkään. Mutta mullle on kyllä aivan sama mitä henkilökunta lukee mun papereista.

jos on rahaa..

Niin tai vakuutus. Mulla on sellainen sairasvakuutus, joka korvaa sairauden hoidon. On maksanut mulle terpaiaakin vuoden verran yksityisellä. Ymmärrän, että kaikilla ei ole mahista mennä yksärille, mutta ap sanoi kai olevansa johtavassa asemassa.

jos on rahaa..

Niin tai vakuutus. Mulla on sellainen sairasvakuutus, joka korvaa sairauden hoidon. On maksanut mulle terpaiaakin vuoden verran yksityisellä. Ymmärrän, että kaikilla ei ole mahista mennä yksärille, mutta ap sanoi kai olevansa johtavassa asemassa.

Juu, menen yksityiselle, ei ollut kyllä tarkoitus brassailla tuolla asialla, kai yritin tuoda ilmi, etten ole "hullu". Näissä mielenterveysasioissa saa niin helposti leiman :( (tai sitten sekin kuuluu minun pelkoihini :D )

jos on rahaa..

Juu, menen yksityiselle, ei ollut kyllä tarkoitus brassailla tuolla asialla, kai yritin tuoda ilmi, etten ole "hullu". Näissä mielenterveysasioissa saa niin helposti leiman :( (tai sitten sekin kuuluu minun pelkoihini :D )

No hätä. ei mulle ainakaan mitään braissailevaa asennetta välittynyt. Ymmärrän näkemyksesi tähän asiaan hyvin.

Mielenterveys on jatkumo. Ei olemassa absouuttisen tervettä ihmistä tai absoluuttisen sairasta. Olen jutellut erittäin sairaan laitostetun skitsofreenikon kanssa ihan järkeviä asioita, vaikka kaverin pönttö sillä hetkellä vihelsikin aika lujaa. Mutta siis jokatapauksessa...kaikilla meillä viiraa enemmän tai vähemmän.

ahdistuneisuushäiriö on yleensä lapsuudessa tai nuoruudessa alkanut häiriö, joka on hyvin kiusallinen ja kuluttava kantajallensa, joka ei ole järjellä hallittavissa. loputtomat yritykset lopettaa huolet ja olla olematta ahdistunut eivät johda mihinkään. pelko että tulee leimatuksi hulluksi, estää monia puhumasta tai hakemasta apua.
itse en lapsena ja nuorempana koskaan tiennyt mikä minua vaivasi, en osannut liittää tilaani sanaan ahdistus. yritin joskus kertoa läheisilleni oloistani, ja sain vain itseni kuulostaaa tyhmältä ja naurettavalta. mistä sä puhut- no en oikein tiedä - miks et vaan lopeta tollasta, oma syyshän se on..
mut sitten kerran löysin kuvauksia yleistynrrstä ahdistuneisuushäiriöstä ja olin tosi huojentunut: en ookkaan hullu, tällasta on oikeesti olemassa!ja tuli sanoja joilla kertoa mielentiloistani. ja pystyin miehellekin lukemaan:kuuntele, tätä mä oon aina tarkottanu!
p.s joku sanoi että aina tulee olee pelkoja ja ahdistuksia. se on totta, eikä haittaakaan.eikä siit ole kyse.mutta jos niitä on 24/7 elämää hallitsevana tekijänä, se on jo tuskaa ja vie muun elämän mennessään.

ahdistuneisuushäiriö on yleensä lapsuudessa tai nuoruudessa alkanut häiriö, joka on hyvin kiusallinen ja kuluttava kantajallensa, joka ei ole järjellä hallittavissa. loputtomat yritykset lopettaa huolet ja olla olematta ahdistunut eivät johda mihinkään. pelko että tulee leimatuksi hulluksi, estää monia puhumasta tai hakemasta apua.
itse en lapsena ja nuorempana koskaan tiennyt mikä minua vaivasi, en osannut liittää tilaani sanaan ahdistus. yritin joskus kertoa läheisilleni oloistani, ja sain vain itseni kuulostaaa tyhmältä ja naurettavalta. mistä sä puhut- no en oikein tiedä - miks et vaan lopeta tollasta, oma syyshän se on..
mut sitten kerran löysin kuvauksia yleistynrrstä ahdistuneisuushäiriöstä ja olin tosi huojentunut: en ookkaan hullu, tällasta on oikeesti olemassa!ja tuli sanoja joilla kertoa mielentiloistani. ja pystyin miehellekin lukemaan:kuuntele, tätä mä oon aina tarkottanu!
p.s joku sanoi että aina tulee olee pelkoja ja ahdistuksia. se on totta, eikä haittaakaan.eikä siit ole kyse.mutta jos niitä on 24/7 elämää hallitsevana tekijänä, se on jo tuskaa ja vie muun elämän mennessään.

Tämä on niin totta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tämä on niin totta!

Olin siis ap

Yhteistyössä