keinohedelmöitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamiksi

Vieras
Olisiko tällä palstalla ketään,jolla olisi tietoa keinohedelmöityksestä?Kuinka rankkoja hormonihoidot ovat?Kuinka kauan hormonihoito kestää/kerta?Sattuuko munasolujen keräys?Maksaako jos alkion haluaa pakastaa?

Minä odotan toista hoitojen avulla.Lapsettomuus hoitojen hinnat näkee.hoitavan klinikan sivuilta.Rankinta minusta on henkinen puoli, kun onnistuminen ei ole varmaa ja mahdollisesti joutuu käymään ne monta kertaa läpi.Me käytiin yksityisellä ja kallista oli mutta jostain se raha kuitenkin löytyi.Eikun onnea matkaan ja jalat tiukasti maahan, ettei pettymys olisi niin kova jos ei onnistu.

Meillä on jo 2 lasta,mutta toinen lapsi on sairas...sairastan perinnöllistä sairautta joten jos haluamme kolmannen terveen lapsen joudumme tekemään sen seulotuilla alkioilla..

Puhutko siis inseminaatiosta=keinohedelmöitys vai koeputkihedelmöityksestä=ivf? Ne on kaksi eri asiaa. Jos käyt kunnallisella niin jokainen käynti maksaa 22euroa, mutta yksityisellä on toki kalliimmat hinnat(katso klinikoiden sivuilta). Punktio ei satu juurikaan, mutta sekin on yksilöllistä. Ei se toki kivaltakaan tunnu..Alkioiden pakastus ei maksa kunnallisella puolella.

Minulle tehtiin keväällä ivf-hoito (=koeputkihedelmöitys) yksityisellä puolella ja nyt odottelen vauvaa rv 35+. Ensimmäinen hoito siis onnistui, tosin ns tuoreiirto epäonnistui ja käytimme omia pakastettuja alkioita. Syytä lapsettomuuteen ei löytynyt, mutta halusimme silti heti ottaa käyttöön tehokkaimman hoitomuodon, useinhan liikkeelle lähdetään kevyemmillä hoidoilla, esim ivi:llä.

Netistä tosiaankin löytyy paljon faktaa hoidoista, mutta tässä muutama asia omien kokemusten valossa:
- Hormonihoito (pistokset)kesti parisen viikkoa kun aloitettiin ns luonnolliseen kiertoon. Tässä on ymmärtääkseni kaksikin vaihtoehtoa, "lyhyt hoito" ja "pitkä", meidän lääkäri käytti lyhyttä ja se sopi minulle hyvin.
- Koko prosessin ajan munarakkuloiden kasvua seurattiin ultralla ja
- kyllin suureksi kasvaneet munarakkulat kerättiin vajaa 2 pv viimeisen hormonipistoksen jälkeen. Tämä keräys oli minulle oikeastaan ainoa pientä kipua tuottanut kohta, tosin siihenkin annettiin tehokas kipulääkitys.
- Munasolujen keräyspäivänä mieheltä otettiin siemennestenäyte, puhdistettiin ja ja munarakkulat hedelmöitettiin.
- osa hedelmöitetyistä alkioista siirrettiin punktiosta kahden päivän kuluttua, loput laitettiin pakkaseen. Mitään erillistä maksua emme pakastamisesta joutuneet maksamaan, kuului hoidon kokonaishintaan.
- kun alkiot oli siiretty, alkoi vielä tukihoito, hormonilaastarit ja emättimeen laitettava lääkekapseli.

Minulle jäi hoidosta ihan positiivinen kuva, olin luullut sen olevan rankempaakin fyysisesti, mutta pientä epämukavuutta lukuunottamatta kaikki meni hyvin. Toki yksilöllisiä eroja hormonien siedettävyydessä varmastikin on. Yksityisellä maksoimme koko prosessista lääkkeineen kaikkineen reilut 3000e, matkakulut toiselle paikkakunnalle tuli vielä siihen päälle. Mutta se oli koko rahan arvoista!

Postiivisesta kokemuksesta huolimatta en suosittele hyppäämään hoitorumbaan ilman, että sitä on hyvin pohtinut. Henkisesti prosessi on rankka, toivon ja epätoivon vaihtelu voi olla kovaa. Tiedän kohtalotovereita, jotka ovat aivan puhki aina uuden hoidona alkaessa, mielessä kuitenkin ajatus, että "jos se tällä kerralla onnistuu". Me teimme jo aloittaessa ratkaisun, että tarvttaessa käymme kaksi ivf-hoitoa ja sitten katsomme tilanteen uudelleen. Monethan haluavat "säästää" tehokkaammat hoidot viimeiseksi oljenkorreksi ja aloittavat kevyemmin.

Olemme mieheni kanssa muutaman kerran todenneet, että teimme fiksun ratkaisun kun menimme suoraan yksityiselle puolelle apua hakemaan. Julkisen puolen hoitojonot ovat ainakin meidän suunnalla pitkät ja luultavasti olisimme vieläkin jonossa. Ja yksityisellä puolella saimme myös todella mieluisan ja aidosti asiantuntevan lääkärin, hänellä oli oikeasti aikaa vastailla typeriinkin kysymyksiin ja klinikalle sai aina soittaa kun joku asia askarrutti. Myös alkuraskauden hankaluuksissa saimme heti ja opean avun. Suosittelen siis, jos raha antaa myöten.

Toivottavasti tästä on pientä apua hoitoja miettiessä, toivon sinulle (ja muille samassa veneessä oleville) voimia ryhtyä toimeen ja onnistumisia!

Hei!

henkiseti ja fyysisesti oli rankka käydä läpi ivf. Rankinta oli kyllä kivut, piikitykset, ja labrat. Liian herkkä kipukynnys.
Itse sain punktioon nukutuksen, pelkoni/kipujeni takia. Lääkäri itsekkin halusi kohdalleni sen. On kuulema harvinaista että joudutaan nukuttamaan punktio päivänä.
Punktiossa saa puudutuksen. kuulema se vain hieman nipistelee, tuntuu.
Kunnallisella maksaa 22e kerta käynti, punktio päivänä taisi maksaa 77e.
Jolllen väärin muista niin oiskohan mennyt lääkkeisiin, lääkärissä käynteihin joku 500-700e. Pakastus sisältyy toimenpide hintaan.
Yksityisellä maksaa ivf suurinpiirtein 2000e, kela korvaa osan.
Yksityisellä maksat kaikesta,kuten ultrastakin.

en muista tarkkaan

Niin haluan kojata vieheeni,siis kysymyksessä oli koeputkihedelmöitys.Rupeamme pohtimaan miehen kanssa asiaa,uuden vauvan aika ei ole ihan vielä esikoinen on vasta 2v ja kuopus 10kk.Kiitos vastauksistanne :flower:

Hei,

ainakin vauva-lehden wwww.vauva-lehti.fi lapstetomuus-keskustelupalstalla on ollut muitakin joilla sinun tilanteesi, eli. silloin tehdään ilmeisesti 'pitempi viljely' eli siirrettävässä alkiossa on enemmän jakautuneita soluja kuin tavallisessa koeputkihedelmöityksessä.

Yhteistyössä