Keikkailu hoitovapaalla, mikä verokortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Käytänkö tuota sivutuloverokorttia vai tilaanko ihan uuden? Etuuksia varten on tietty nyt se omansa jo...

Ja tarviiko muka kelaan lähetellä palkkakuitteja, jos saa pelkkää kotihoidontuen perusosaa? :O luin näin jostain keskustelupalstalta... toki jos haen hoitolisää jonain kuuna niin sitten pitää, mutta eikai muuten.. En saa mitään muita kelan tukia siis, paitsi lapsilisän tietysti.

Monet keikkatyötä tekevät taitavat käyttää freelancer-korttia. En valitettavasti tiedä tuosta tarkemmin, mutta kannattaa selvittää esim. verottajan sivuilta.

Jos sulla on vaan yks työnantaja kelle teet keikkaa, niin sitten toimitat sen verokortin joka on palkkaa varten. Jos taas tekisit useammalle työnantajalle, kuten mulla tarkotus, niin sitten käytät sitä mikä on tarkotettu sivutuloille. Ei siis kuitenkaan se, missä on pelkkä lisäprosentti. Soitin ite tästä asiasta tällä viikolla verotoimistoon, ja näin mulle neuvottiin.

[QUOTE="bluebell";28481034]Jos sulla on vaan yks työnantaja kelle teet keikkaa, niin sitten toimitat sen verokortin joka on palkkaa varten. Jos taas tekisit useammalle työnantajalle, kuten mulla tarkotus, niin sitten käytät sitä mikä on tarkotettu sivutuloille. Ei siis kuitenkaan se, missä on pelkkä lisäprosentti. Soitin ite tästä asiasta tällä viikolla verotoimistoon, ja näin mulle neuvottiin.[/QUOTE]

Ok... täytyy varmaan soitella verotoimistoon sitten. Kaupungille teen hommia, eli sama työnantaja mutta eri yksiköitä voi olla ja siis palkanlaskijat erit.

En tosin ole hoitovapaalla, mutta teen oman työn lisäksi keikkaa... oon tehny jo vuosia ja mulla on freelance verokortti. Se pitää hakea verotoimistosta, tai en ainakaan itse osaa sitä netistä tulostaa :) pitää laskea suunnilleen (yläkanttiin) minkä verran keikkaa tekee vuodessa ja siis mitä sillä noin suunnilleen vuodessa tienaa. Sitte saa freelance kortin josta voi ottaa kopioita vaikka kuinka monelle työnantajalle, siis kopio kortista riittää. Jos sinulla on sama kaupunki johon teet keikkaa riittää yksi kortti vaikka palkanlaskijoita olisi useampi :)

[QUOTE="vieras";28481082]En tosin ole hoitovapaalla, mutta teen oman työn lisäksi keikkaa... oon tehny jo vuosia ja mulla on freelance verokortti. Se pitää hakea verotoimistosta, tai en ainakaan itse osaa sitä netistä tulostaa :) pitää laskea suunnilleen (yläkanttiin) minkä verran keikkaa tekee vuodessa ja siis mitä sillä noin suunnilleen vuodessa tienaa. Sitte saa freelance kortin josta voi ottaa kopioita vaikka kuinka monelle työnantajalle, siis kopio kortista riittää. Jos sinulla on sama kaupunki johon teet keikkaa riittää yksi kortti vaikka palkanlaskijoita olisi useampi :)[/QUOTE]

Okei, en olekkaan kuullut tuollaisesta! Mutta joo, nyt kun muistelen niin kyllä ne joskus aikaisemminkin tais sen kortin kiikuttaa palkanlaskijalta toiselle, kun vaihdoin yksiköstä toiseen, kaupungilla töissä ollessani.

[QUOTE="vieras";28481096]Okei, en olekkaan kuullut tuollaisesta! Mutta joo, nyt kun muistelen niin kyllä ne joskus aikaisemminkin tais sen kortin kiikuttaa palkanlaskijalta toiselle, kun vaihdoin yksiköstä toiseen, kaupungilla töissä ollessani.[/QUOTE]

Ok, teidän kunnassa on sitte hieman eritavalla kuin täällä. Itse olen tehnyt keikkaa terveys-sekä sosiaalipuolelle samassa kaupungissa, palkanlaskijat eri, mutta systeemi sama eli kunnan Taitoa-keskus mistä palkka tulee niin sinne systeemiin riittää yksi kortti.
Sun tapauksessa kannattavaa on varmaaki freelance-kortti :)

[QUOTE="vieras";28481126]Ok, teidän kunnassa on sitte hieman eritavalla kuin täällä. Itse olen tehnyt keikkaa terveys-sekä sosiaalipuolelle samassa kaupungissa, palkanlaskijat eri, mutta systeemi sama eli kunnan Taitoa-keskus mistä palkka tulee niin sinne systeemiin riittää yksi kortti.
Sun tapauksessa kannattavaa on varmaaki freelance-kortti :)[/QUOTE]

Joo, en tiedä onko meidän kunnan systeemit kehittynyt sitten viimekertasesta, siitä on jo pari vuotta aikaa kun oli noi aatamin aikaiset käytännöt.. mutta kiitos tiedoista, täytyy selvitellä :)

Yhteistyössä