kehutaanpas muuten välillä perhepäivähoitajia!

• Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti
pph
Aina kun astun johonkin keskusteluun perhepäivähoitajista, siellä ei milloinkaan puhuta heistä mitään hyvää. Aina joku löytää jotain valittamista jostain aiheista. Ymmärrän täysin ettei millään jokaisen hoitajan tavat ja toiminnat voi sopia kaikille vanhemmille, kaikki me olemme erilaisia. Mutta miksi ihmeessä täytyy takertua jokaiseen pikkuasiaan ja valittaa siitä kaikille (paitsi hoitajalle itselleen). Tottakai jokainen perhe, jokainen hoitaja toimii omalla tavallaan, eikä silti millään voi jokainen tapa sopia jokaiselle. Mutta eipä sitä mielestäni tapahdu sen enenpää päiväkodeissakaan. Ihan yhtälailla jokainen hoitaja toimii omalla tavallaan vaikka "samalla tavalla" toimitaankin.
Olkaa siis kilttejä ja koittakaa edes joku keksiä jotain hyvää sanottavaa meistä perhepäivähoitajista!!!

pph myös
Jopa tuli ankea ketju :(
Se on todella sääli että pph:t saa aina kakkaa niskaansa, tekevät asiat miten päin tahansa.
Pitäisi olla ohjattua toimintaa, askartelua, leipomista, kodinomainen ympäristö, monipuolinen ruoka, paljon kavereita, paljon ulkoilua jne.

Kaikkeen ei kuitenkaan yksi ihminen pysty. Perhepäivähoidossa tarkoitus onkin saada lapsille kodinomainen ympäristö eli lapset pääsevät osaksi ruoan laittoa, ehkä kaupassa käyntiäkin jossakin tapauksessa ja sellaista ei päiväkotilapsilla ole.
Päiväkotilapsilla sitten on enemmän ohjattua toimintaa kuten askarteluja mutta on heillä enemmän ohjaajiakin.

Pph:lta myös vaaditaan niin paljon erilaisia asioita että kaikkia vanhempia ei voi miellyttää. Yksi vanhempi ei tykkää että pph.n kotona on koira, toinen vanhempi taas kokee hyväksi asiaksi että lapsi pääsee tutustumaan eläimiin. Yksi äiti haluaa että lapsi tulee valoisaan hoitopaikkaan kun toinen taas tykkää että aamulla aikaisin herätetty lapsi voisi aloittaa hoitopäivän rauhassa hämärässä.
Yksi äiti haluaa raportin jokaisesta lapsensa liikkeestä, joku toinen taas pääpiirteittäin päiväntapahtumat eikä yhtään enempää työpäivänsä jälkeen.

Se on ihmisistä kiinni ja se että pph. toimii jonkun äidin mielestä väärin ei tarkoita sitä että pph. oikeasti tekisi jonkun virheen. Vaan pph toimii eri tavalla kuin äiti itse ;)
Eli ei narista turhasta. Eri asia sitten toki ne pph:t jotka oikeasti laiminlyö lapsia tms.

pph
No kertokaapas sitten niitä mielestänne huonoja puolia ja miten mielestänne niitä tulisi parantaa. Oletteko sanoneet mielipiteistänne suoraan hoitajalle tai päivähoidonohjaajalle, vai keskusteletteko vain vanhempien kesken keskenänne?

valitettavasti
Meidän alueen pph:t eivät anna mitenkään mairittelevaa kuvaa itsestään puistossa. siksi on vaikeaa uskoa että se homma mitenkään huimasti parempaa olisi siellä kotona.

No mun esikoiseni oli aikoinaan sillä ainoalla pph:lla joka siellä oli tarjolla ja mulla ei tosiaan ole hyvää sanottavaa:S Päiväkoti on mun mielestä parempi kaiken osalta. No ehkä jos tää pph viittii tehdä jotain lasten kanssa eikä ole nukkumassa kun lasta hekee hoidosta.

meillä oli maailman paras pph meillä kotona. Oli niinku taivaan lahja.
Mä oletan et mun lapset saa pph:ssa ollessa kodinomaista hoitoa. Ei mitään "päivät täyteen toimintaa" pakettia, vaan ihan normaali elämää.
Nykyinen hoitaja on todella hyvä ja mukava, mut en tykänny ku otti koiran, ilmottamatta siitä...poikasen papereissa lukee pojan allergiasta, joten nyt paikan vaihto edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja valitettavasti:
Meidän alueen pph:t eivät anna mitenkään mairittelevaa kuvaa itsestään puistossa. siksi on vaikeaa uskoa että se homma mitenkään huimasti parempaa olisi siellä kotona.
No mitä nyt oon pph:jia nähnyt puistossa kummatkin kohta jo eläkkeelle jäävät ni juoruilee tuolla puistossa ihan samalla lailla keskenään niinkuin kaveritkin kun puistossa ollaan.

Itsellä ei kokemusta pph:sta, mutta siskontyttö oli pp-hoitajalla joka oli kyllä aivan mielettömän hyvä.
Aina leikki lasten mukana, eikä vaan seistä töröttänyt puiston reunalla, usein tekivät luontoretkiä taloyhtiön metsikköön, yhdessä tekivät lasten kanssa eväät ja suunnittelivat minne menisivät syömään eväät, milloin oli edellisenä päivänä käynyt tekemässä metsään rasteja tms. ylläreitä.
Aina kertoi päivän kuulumiset, kovasti touhusivat kaikkea, leipoivat, askartelivat ja vaikka mitä.
Siinä kyllä nainen omassa ammatissaan :heart: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Itsellä ei kokemusta pph:sta, mutta siskontyttö oli pp-hoitajalla joka oli kyllä aivan mielettömän hyvä.
Aina leikki lasten mukana, eikä vaan seistä töröttänyt puiston reunalla, usein tekivät luontoretkiä taloyhtiön metsikköön, yhdessä tekivät lasten kanssa eväät ja suunnittelivat minne menisivät syömään eväät, milloin oli edellisenä päivänä käynyt tekemässä metsään rasteja tms. ylläreitä.
Aina kertoi päivän kuulumiset, kovasti touhusivat kaikkea, leipoivat, askartelivat ja vaikka mitä.
Siinä kyllä nainen omassa ammatissaan :heart: :heart:
Toi on siis ollut varmaankin niitä harvoja jotka tekee työtä ihan lasten hyväksi. Varmasti myös tykkää olla lasten kanssa ja ammattikin on varmasti oikea!

pph myös
Lisään vielä että asioista kannattaa myös mainita pph:lle itselleen eikä valittaa ja talloa pph:ta seläntakana. Kun usein kyse on kuitenkin mielipide-eroista eikä ammattitaidon puutteesta :)
Eli jos joku esim. ruokalistassa vaivaa mieltä niin ottaa vaan puheeksi eikä hauku pph:ta pataluhaksi muille vanhemmille sen takia ettei itse ole saanu aikaiseksi kysyä asiasta suoraan pph.lta itseltään :)
Reilumeininki molempiin suuntiin, asioista kun pystyy keskustelemaan :)

Minun kummitätini ruotsista on todella ihana pph!!!
Minä itse en luota täysin keneenkään hoitajaan, koska olen törmännyt ja kuullut niin monesta huonosta hoitajasta. Omaa lastanikin on kaltoinkohdeltu kahdessa eri tarhassa.
Valitettavasti jos hoitaja on epäpätevä OIKEASTI, niin mitä enemmän hoitopaikassa on hoitohenkilökuntaa sitä helpommin hän jää kiinni teoistaan.

Lisään nyt vielä että varmasti on hyviä perhepäivähoitajia mutta valitettavasti omalle kohdalle ei silloin semmoista osunut! Toivottavasti ei nykyään muillekkaan:) Se vaatii varmasti tältä hoitajaltakin paljon kun omasta kodistaan kautta työtä tekee!!!

Tuttu
Omalla lapsella on ihana pph, maalaisjärjellä varustettu 35-vuotias kolmen lapsen äiti. Tullaan hienosti juttuun.
Isommilla lapsilla on ollut myös mukavat hoitajat, samoin itselläni ja sisaruksillani. Mulla ei ole huonoa kokemusta perhepäivähoitajista.

valitettavasti
Valitettavasti vanhemmat ei koskaan nää miten heidän lapsiaan puistossa hoidetaan joten palautettakaan ei voi antaa. "Me kotiäidit" vaan sivusta tilannetta joudutaan seuraamaan ja siitähän se huono maine tänne palstallekin kantautuu..Ei mitään "virhettä" siinä varsinaisesti...mutta niin väliinpitämätöntä ja kypsyyntynyttä asennetta.Säälittää ne lapset vaan.

Yhteistyössä