Kehtaisitko sanoa äänen "äiti maksaa meidän loman" "äiti ostaa kaikki lahjat lapsille"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niina

Vieras
"äiti ostaa vaatteet meidän muksuille" "äiti maksaa meidän leikkimökin" "meidän äiti maksaa meidän laskut"

Kehtaisitko myöntää ettei teillä riitä rahat, vaan että äiti maksaa kaiken??

Onko tämä joku nykyajan juttu, että vanhemmat kustantaa aikaisen ihmisen elämää?? Miten tuollaiset pärjää sitten kun se kaiken kustantava äiti/isä menehtyy tai esim. joutuu varattomaksi tms. Perintöjä odotellessa vai?

Itse jo 10v siten vanhemmilleen sanonut, että tullaan toimeen omillaan, kiitos vaan. Eli kateudesta tms. ei ole kyse!! Ihmettelen vaan

En ikinä. Jos joskus jotain vähän joutunut lainaamaan, niin joka pennosen takaisin maksanut.

'lahjat ja "muuten vain antaminen" ovat asia erikseen, niitä jopa minäkin ottanut äidiltäni ja anopilta vastaan :)

Yksi lapsihan maksaa noin 500 euroa kk ja palkat on surkeita ja asumisen hinta kolminkertaistunut 10 vuodessa.
Joten tottakai suomalainen lapsiperhe näkee nälkää jos ei saa isovanhemmilta mitään. Ja lähes kaikki saavat haalaria ym. kallista lahjoiksi. Meillä ei saada mitään. Kaikki omasta selkänahasta pois.

(Lapsen kulut: harrastus esim. ratsastus/jääkiekko 150 kk
asuminen oma huone jossain vaiheessa, jonka vuokra 150-200 /kk
ruoka 100 /kk
polttoaine kuljetuksiin, pikkumenot, vaatteet, harrastusvälineet ym. 100kk)
Jokainen laskutaitoinen tajuaa, että lapset tulevat todella kalliiksi nykyään, ja palkat maailman huonoimmat. Tosi tiukkaa on. VAnhemmilla ikäluokilla on kaikki suomen omaisuus ja lisäksi isot tulot ja asunnot maksettu. Helppo on auttaa jos on halua. suurinta osaa autetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
En ikinä. Jos joskus jotain vähän joutunut lainaamaan, niin joka pennosen takaisin maksanut.

'lahjat ja "muuten vain antaminen" ovat asia erikseen, niitä jopa minäkin ottanut äidiltäni ja anopilta vastaan :)

mikä ero on lahjan ja noiden matkojen ja leikkimökkien välillä? Ehkä ne on juuri niiitä lahjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja tottakai:
Yksi lapsihan maksaa noin 500 euroa kk ja palkat on surkeita ja asumisen hinta kolminkertaistunut 10 vuodessa.
Joten tottakai suomalainen lapsiperhe näkee nälkää jos ei saa isovanhemmilta mitään. Ja lähes kaikki saavat haalaria ym. kallista lahjoiksi. Meillä ei saada mitään. Kaikki omasta selkänahasta pois.

ruoka 100 /kk
Jokainen laskutaitoinen tajuaa, että lapset tulevat todella kalliiksi nykyään, ja palkat maailman huonoimmat. Tosi tiukkaa on. VAnhemmilla ikäluokilla on kaikki suomen omaisuus ja lisäksi isot tulot ja asunnot maksettu. Helppo on auttaa jos on halua. suurinta osaa autetaan.

Muuten ihan hyvä, mutta kyseessä on monesti ihmiset jotka tienaavat reilusti enemmän kuin isovanhemmat.

Talolainaa ei ole, koska äiti on antanut talonsa lapselleen ja asuu itse vuokralla... Lapset ei harrasta koska äiti ei jaksa kuskata lapsia harrastuksiin, eli?

Ja sit taas jos toisen näkökannan ottaa, miksi niitä lapsi pitää tehdä jos niiden elättämiseen ei ole itsellä varaa?

Olisi aika noloa laittaa omat vanhemmat elättämään ensin minut, sitten minun perheen...

No siis no... Jos joku maksais meidän elämisen, niin voishan siitä mainita.
Ei sen takia, et on kauheen hienoa elää toisen siivellä vaan sen takia, et julkisesti voi myöntää omistavansa avuliaan äidin.

Mun äiti on muuten ostanu meidän lapsien lähes kaikki vaatteet :D

Alkuperäinen kirjoittaja Magister:

mikä ero on lahjan ja noiden matkojen ja leikkimökkien välillä? Ehkä ne on juuri niiitä lahjoja.

Lahjat annetaan syntymäpäivänä ja jouluna. Jotain pientä silloinkin. Toisekseen meillä se muuten vain antaminen on tuliaisia kylään tullessa, eli ruokaa tai lasten vaatteita. Harvoin sekin :) Koskaan keltään saatu mitää kallista ilmatteeksi, eikä ole ollut tarkoituskaan yrittää saada.

En ikinä kehtais sanoa ääneen. Mut eipä tarvi kavereiden ajatella moista, kun meen molempien kummatkin vanhemmat on kuolleet.

Mulla kans yx ystävä jonka äiti maksaa "kaiken". Sen miehellä on lapsia edellisestä liitosta ja tän ystävän äiti maksaa niidenkin tenevien vaatteita, leluja ja huonekaluja. Muutenkin ku jouluna ja synttärinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Niina:

ruoka 100 /kk

Muuten ihan hyvä, mutta kyseessä on monesti ihmiset jotka tienaavat reilusti enemmän kuin isovanhemmat.

Talolainaa ei ole, koska äiti on antanut talonsa lapselleen ja asuu itse vuokralla... Lapset ei harrasta koska äiti ei jaksa kuskata lapsia harrastuksiin, eli?

Ja sit taas jos toisen näkökannan ottaa, miksi niitä lapsi pitää tehdä jos niiden elättämiseen ei ole itsellä varaa?

Olisi aika noloa laittaa omat vanhemmat elättämään ensin minut, sitten minun perheen...

kai se lastenteko on biologiaa ja hormoneja.

Tottakai lahjoja voi antaa, ja että joskus jotain satunnaista, mutta että jos äiti käytännössä täysin kustantaa aikuisen, perheellisen ihmisen elämää?? En ymmärrä, ehkä ei tarvikkaan!

Minun mielestä hyvää vanhemmuutta on kasvattaa lapset pärjäämään omillaan! Päästää lapset elämään itsenäistä elämää:)

No jos asia noin kovasti vaivaa miksi et kysy suoraan kyseiseltä henkilöltä? Ehkä kaikelle on syynsä, tai sitten toinen on vaan tottunut elämään vanhempiensa siivellä koko ikänsä, joten ei näe siinä mitään kummallista, mikäli näin silloin se on kyllä vanhempien vika suurelta osin, koska ovat opettaneet lapsellensa etta saavat aina mitä haluavat..

Tottakai lahjoja voi antaa, ja että joskus jotain satunnaista, mutta että jos äiti käytännössä täysin kustantaa aikuisen, perheellisen ihmisen elämää?? En ymmärrä, ehkä ei tarvikkaan!

Minun mielestä hyvää vanhemmuutta on kasvattaa lapset pärjäämään omillaan! Päästää lapset elämään itsenäistä elämää:)

Nimenomaan. Pärjäämään elämässään :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos asia noin kovasti vaivaa miksi et kysy suoraan kyseiseltä henkilöltä? Ehkä kaikelle on syynsä, tai sitten toinen on vaan tottunut elämään vanhempiensa siivellä koko ikänsä, joten ei näe siinä mitään kummallista, mikäli näin silloin se on kyllä vanhempien vika suurelta osin, koska ovat opettaneet lapsellensa etta saavat aina mitä haluavat..

Olen kysynytkin, mutta ei kyseinen henkilö asiaa tiedä. Aikoo tulla kuulemma äitinsä kuoleman jälkeen toimeen perinnöllä. Ei siksi meinaa hommata itselleen uraa tms.

Meillä käynyt niin että isovanhemmat tukevat rahallisesti. Eivät siis anna rahaa käteen vaan ostavat kaikenlaista hintavaa lapsenlapsilleen. Esim. tämä meidän pienokainen sai syntyessään turvakaukalon autoon ja esikko saa joululahjaksi etelänmatkan. MUTTA.....kaikkein eniten toivoisin vaan tukea arjessa tai vaikka omalta äidiltäni edes pienen rohkaisevan sanan arjessa jaksamiseen.

Olen kysynytkin, mutta ei kyseinen henkilö asiaa tiedä. Aikoo tulla kuulemma äitinsä kuoleman jälkeen toimeen perinnöllä. Ei siksi meinaa hommata itselleen uraa tms.

Heh, vai perinnöllä meinasi elellä.. Jokainen tyylillään mutta jos tuota vauhtia äitinsä omaisuutta kuluttaa niin voipa hyvinkin jäädä ilman perintöä, ellei aiti satu kovin varakas (ja vanha) olemaan. Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja usein tuommoiset henkilöt tulee alas ja kovaa..

no nyt haiskahtaa porvoo. tuskin tuollaisia ihmisiä sentään on jotka kaiken maksattaisi. alussa puhuit vain matkoista ym ja niitä on paljon juurikin hyvätuloisten joukossa jotka saa kalliita ja isoja lahjoja. matkoja ja autoja ja tälläkin palstalla usein mainostetaan näistä lahjoista. eivät muuten pärjäisi edes, koska palkasta menee iso vero ja asuminen on kallista. ja lapset ovat kalliita. ja nämä hyvätuloiset ovat tottuneet leveään elämän jo lapsuudesta saakka. kaiken ovat saaneet.

Jos tilanne olisi niin, että joku muu maksaa elämisen, niin pahus vieköön pitää sitten olla pokkaa myöntää se!

Mä olen lainannu mutsilta rahaa ostaessamme asunnon. Nyt makselen sitä kuukausittain pois. Ja mä sentään olen nelikymppinen.

Ensinnäkään minun vanhemmilla ei ole varaa ostella edes itselleen mitään lomamatkoja tms. niin se nyt ei olisi meillä ainakaan "ongelmana", että vanhemmat maksaa kaiken aikuiselle lapselle.

Vaatteita lapset saa meidän molempien vanhemmilta, muulloinkin kuin syntymäpäivinä. Ja jos joku mainitsee jotain vaatteista, sanon kyllä että "äiti osti sen sieltä ja sieltä"

Siitä, että ottaisinko vanhemmilta kalliita lahjoja vastaan jos heillä olisi siihen varaa, niin en osaa sanoa. En kuitenkaan ikimaailmassa sanoisi, että "ku me ei ikinä olla päästy ulkomaille"-vihjailulla, mutta jos jostain syystä nyt vanhemmat tulisivat liput kourassa, että nyt lähdette, niin en varmastikaan kieltäytyisi. Saattaisin kyllä mainita, jos menis aivan tolkuttomuuksiin, ettei voi ottaa vastaan, kun tuntuu liian anteliaalta.

Mä oon ottanut sen periaatteen, että mitään en pyydä (edes lainaan) mutta kun äiti joskus käydessään heittää 20 euroa kouraan, en ala tappelemaan, että en ota... :xmas:

Mutta kyllä mua ihmetyttää eräs tuttu, kelle äiti maksaa "elatusapua" 300 euroa kuussa. Ja ihan siksi ettei rahat muuten riittäisi. Ja ne ei riitä koska on tullut hankittua omakotitalo, auto, mökki järvenrannalta jne... Juuh. Kannattaa ne tulot suhteuttaa menoihin, tekis mieli sanoa. Ja kyse lähes kolmekymppisestä.

no nyt haiskahtaa porvoo. tuskin tuollaisia ihmisiä sentään on jotka kaiken maksattaisi. alussa puhuit vain matkoista ym ja niitä on paljon juurikin hyvätuloisten joukossa jotka saa kalliita ja isoja lahjoja. matkoja ja autoja ja tälläkin palstalla usein mainostetaan näistä lahjoista. eivät muuten pärjäisi edes, koska palkasta menee iso vero ja asuminen on kallista. ja lapset ovat kalliita. ja nämä hyvätuloiset ovat tottuneet leveään elämän jo lapsuudesta saakka. kaiken ovat saaneet.

Ei kuulu oo välttämättä porvoosta. Mä tunnen tosiaan yhden yli kolmekymppisen pariskunnan ja naisen äiti maksaa välillä jopa ruokakaupan laskut.
Meitä on moneen junaan nykyään. Ja tuo nainen haaveilee vielä omasta lapsesta, vaikka miehellä on niitä liuta edellisestä liitosta.

Yhteistyössä