Kehtaisitko? Naapuri- ja puutarha-asiaa

  • Viestiketjun aloittaja Muuttaja
  • Ensimmäinen viesti
Muuttaja
Moi!

Eli, mitä ajattelisit, jos naapurisi veisi muuttaessaan mukanaan yhteiseen pihaanne istuttamiaan kasveja? Pitäisitkö kahjona vai olisko ok?

Eli, asutaan 8 perheen rivitalo-pienkerrostalo-tyyppisessä talossa. Pihaa on hoidettu periaatteella joka viitsii niin laittaa, ja kustantaa kulut omasta pussista. Ollaan asuttu tässä pisimpään, ja ehkä siitäkin syystä olen eniten laittanut tuohon pihaan sekä aikaa että rahaa. Nyt ollaan syksyllä muuttamassa okt:eek:on, ja hiukan houkuttelisi kaivaa mukaan nuo komeimmat ja kalleimmat perennat eli ainakin pionit, ruusut, sormustinkukat, kurjenpolvet jne... Eli en tietty kaikkia veisi enkä tietty mitään tulppaanin sipuleita ala maasta ylös kaivaa mutta sanotaan nyt 1/4 kasveista. Mutta kehtaisinko, mitä mieltä ootte?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Makkarasiili:
Kyllä mä ainakin saattasin vähän kieroon kattoo jos mun naapuri oisit ja lähtisit kukkia ylös kaivelemaan.
Samoin. Mutta jos tuttuja keskenään ootte, niin voisithan sä siinä "pihanakoille" mainita, että tykkäisivätkö huonoa jos ottasit muutaman alun mukaan.
 
minä
En ottais.Ne ei kuitenkaan maksa niin paljoa etteikö niitä raaskis ostaa omia uuteen paikkaan.Pioni ei kuitenkaan tykkää siirtelystä.Ruususta voisin ottaa pienen alun,jos on.Mut silleen ettei jää rumia monttuja.
 
Laittasin uuteen paikkaan uudet kukat.En ruppeis kaivelemmaan entisiä.Niin tein nytkin,entiseen pihaan jäi japanin tatarit,vuorenkilvet,perennakasveja jne, jotka pari vuotta sit istuttelin.Sormet oikein syyhys ku piäsin taas "alottammaan" tyhjästä pihamaan laiton.Näin ainakin mie tein.
 
Ap
Ok, heh, tulipa ainakin selkeät vastaukset. Eli kyllä ne sitten jää maahan, eipä sillä että mua nyt kauheasti haittais jos jäisivät tänne ajattelemaan että olen ihan tärähtänyt kun muutetaan toiseen kaupunkiin, mutta kuitenkin... ;)

Ei siis olla mitenkään tuttuja, enkä viitsi asiaa puheeksi ottaa. Ihan vaan siksikin ajattelin, kun onhan tohon nyt muutama sata euroa uponnut, ja aina keväisin olen hampaitani kiristellyt, kun kukaan muu ei ole pihan eteen oikein mitään viitsinyt tehdä, vain pari perhettä käy edes pihatalkoissa. Mut joo, uudet kasvit sitten uuteen taloon, tehdään niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aurinkoenergiaa:
omalta puolelta ottaisin mitä huvittaa mukaan, mutta jos toisen pihalla tai "yleisellä" en ottais...
itse asun rivarissa ja ihan varmasti mukaan otan OMALTA pihalta mitä olen istuttanut jos muuttaisin...
Jos joskus muutatte, niin muistathan mainita jo hyvissä ajoin että istutukset eivät kuulu kauppaan. Jos ei ole mitään mainintaa ja kauppakirjat on jo tehty, istutukset kuuluvat ostajalle.
 
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ei siis olla mitenkään tuttuja, enkä viitsi asiaa puheeksi ottaa. Ihan vaan siksikin ajattelin, kun onhan tohon nyt muutama sata euroa uponnut, ja aina keväisin olen hampaitani kiristellyt, kun kukaan muu ei ole pihan eteen oikein mitään viitsinyt tehdä, vain pari perhettä käy edes pihatalkoissa. Mut joo, uudet kasvit sitten uuteen taloon, tehdään niin.
No joo, itse asiassa nyt kun ajattelen, niin ehkä jos siellä ei tosissaan ketään yhtään nappaa nuo pihatouhut, niin ehkä sitten ottaisin osan kasveista mukaan. Kenties ne ei edes huomaa...?!

Ja joo, kyllä noihin kasveihin rahaa saa menemään! Meillä rivarissa onneksi jaettiin kulut.
 
Työäiti
Jos penkistä pystyy helposti jakamaan kasveja, niin tottakai voit ottaa mukaan. Useat kasvit pitävät jakamisesta ja mm niiden kukkiminen vaatii riittävästi tilaa juurille. Toki kertoisin muille suunnitelmista ja katsoisin että närää ei tule. Jaloruusut ja pionit jättäisin vanhaan pihaan. Mutta esim leviävästä pensasruususta, unkarinsyreenistä tai vadelmista voi pikkutaimia suosiolla ottaa. Näinhän omakotitaloalueillakin kasveja jaetaan pihasta toiseen. Kaikkea ei kannata ostaa kaupasta.

Toki on törkeää kaivaa "omat" kukat kokonaan pihasta mukaansa, mutta kasvien jakaminen on eria asia.
 
minä
Jos niitä kukkapenkkejä ei kukaan muu sinun lisäksesi hoitele, niin samalla kun siellä niitä siistit, niin vähän harventelet niitä kasveja. Jos kerta ne olit itse ostanut sinne niin sinulla on oikeus kyllä niitä ottaakin.
 

Yhteistyössä