Kehtaisinkohan minä soittaa perhetyöntekijälle?

Soita pois vaan! Kuten sanoin meillä käy välillä perhetyöntekijä, lapsi tykkää ihan hirveästi ja itse saan levähdystauon.
Meidän kunnassa ainakin perhetyö on juuri sitä varten että äiti saa hetken tauon, ettei ongelmat pääse liian pahaksi. Täällä perhetyönasiakkaana ei joudu mihinkään lastensuojelun piiriin, ei mitään raportteja kirjoiteta, eikä perhetyöntekijät mitään kyttää, utele tms.
Itse olen tehnyt niin että tarjoan kahvit siinä kun työntekijä tulee, ollaan yleensä aamupalaa siinä juuri syömässä. Sitten itse liukenen paikalta tekemään jotain omia hommia. Jossain vaiheessa yleensä tulevat kysymään mitä puetaan päällä, että ulos ovat lähdössä. Näytän ulkovaatteet ja itse painun vaikka sängylle lukemaan siksi aikaa kun ulkoilevat :)

Tosiaan kuten Haaveilija sanoi, lapset saavat tästä paljon irti! Tunnen pari muutakin perhettä jotka käyttävät perhetyöntekijää ja heillä lapset on aina ihan innoissaan kun saavat kivan tädin leikkikaveriksi :) Meidän 2v poika ainakin on ihan täpinöissä, kun on joku aikuinen joka on 100% häntä varten siinä :)

Olisiko mahdollista että mies voisi edes joksikin aikaa hellittää pitkistä työpäivistä? Perheensä hyvinvoinnin nimissä. Luulenpa ettei pelkkä ptt apu auta pidemmän päälle ja milloin ihmeessä sitä yhteistä aikaa olisi jos hän on koko ajan töissä? Kerran kaksi vuodessa "laatuaikaa" ei jaksamista lisää, muutosta pitäisi tulla sinne ihan arkiinkin.

[QUOTE="vieras";23580096]Olisiko mahdollista että mies voisi edes joksikin aikaa hellittää pitkistä työpäivistä? Perheensä hyvinvoinnin nimissä. Luulenpa ettei pelkkä ptt apu auta pidemmän päälle ja milloin ihmeessä sitä yhteistä aikaa olisi jos hän on koko ajan töissä? Kerran kaksi vuodessa "laatuaikaa" ei jaksamista lisää, muutosta pitäisi tulla sinne ihan arkiinkin.[/QUOTE]

Tämä tilanne on jo sen hellittämisen jälkeen... nyt tekee eniten tuon 50h viikossa, ennen teki sen 60h. Tämä on oikeastaan kompromissi, jotta turvataan mun kotonaolo myös ä.loman päätyttyä edes joksikin aikaa.

Laatuaikaa yhdessä meillä ei ole odotettavissa edes perhetyöntekijän myötä, se auttanee vaan vähän keventämään mun tunteita ja arkea. Mies arjet töissä. Ollaan me oltu kahdelleen viime heinäkuussa, seuraava kerta aikaisintaan joulukuussa.

Soitin työntekijälle, mutta hän jää huomisen jälkeen reilun kk:n lomalle. Soittaa mulle toukokuussa...

Hei, kunan järjestämä kotipalvelu lapsiperheille on lakisääteinen. Toisin sanoen kunnan on pystyttävä tarjoamaan sulle perhetyöntekijä, jos koet sit tarvitsevasi. Ei voi noin vain ilmotta lomailevansa viikkokaupalla, kunnan pitää järjesätää sijainen! Ja ihan oikeesti hei, älä kanna huonoa omaatuntoa tuollaisesta! Kyllä täällä aiainakin ihan tavalliset perheet käyttää tuota palvelua, ilman mitään leimautumista tai lastensuojelun asiakkaaksi joutumista!

Tai sitten ei. Siellä voi hyvinkin olla hyvin tuomitsevaisia, joka asiaan puuttuvia idiootteja. Varaudu siihen että tekevät teistä jatkuvaa arviointia, tarkkaileva ja saattavat kirjoittaa mitä sattuu raporttiin. Jos oikein huonosti käy, voitte joutua lastensuojelun hullunmyllyyn mukaan. Siihen ei tässä maassa paljon tarvita!

hohhoijaa. aloittaja: älä usko tuota! kun perheessä on asiat hyvin, niin ei lastensuojeluun joudu. useilla tulee välistä hengähdyksen tarve, ja varsinkin teille, joilla on useampi pieni lapsi tai muuten vaativa vauva. eli soittakaa ihmeessä apua perhetyöstä. itselläni on vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23580297:
Hei, kunan järjestämä kotipalvelu lapsiperheille on lakisääteinen. Toisin sanoen kunnan on pystyttävä tarjoamaan sulle perhetyöntekijä, jos koet sit tarvitsevasi. Ei voi noin vain ilmotta lomailevansa viikkokaupalla, kunnan pitää järjesätää sijainen! Ja ihan oikeesti hei, älä kanna huonoa omaatuntoa tuollaisesta! Kyllä täällä aiainakin ihan tavalliset perheet käyttää tuota palvelua, ilman mitään leimautumista tai lastensuojelun asiakkaaksi joutumista!

Siis tämä perhetyöntekijä ei kuulu siihen kunnan varsinaiseen perhetyöhön, vaan on neuvolan yhteyteen perustettu siitä erillinen virka nimenomaan ennaltaehkäisevään työhön. Siksi hänellä ei ole sijaista. Jos mulla olis tosi tukala olo tai akuutti ongelma, niin toki sieltä saisin tiimin heti. Mutta en minä halua sieltä vaivata ketään, kun en tosiaan ole vielä huonossa jamassa. Tuo neuvolan yhteyteen perustettu perhetyöntekijän virka ei perustu lakisääteisyyteen, vapaaehtoinen työmuoto, matalankynnyksen palvelua. Mut toki soisin, että sijainen olisi.

Surkeaa tuo ettet kuitenkaan saa apua nyt, kun olet sitä uskaltautunut hakemaan. Kuuntele omaa kertomustasi; jos se olisi jonkun muun kertoma, sanoisit itsekin että TOTTAKAI neljän alle kouluikäisen äiti on avun tarpeessa.

Pari ideaa: ehkä sukulaisesi pelkäävät ottaa vastuulleen monta lasta? Mitä jos jakelet lapsia hoitoon, kummeilleen tai kaksi isovanhemmille ja yksi siskolle tai toisin päin. Ja pikkuvauvahan lähtee mukaan. Käytte vaikka yhden yön nukkumassa hotellissa tms. Se tekee hyvää.

Tai voitko saada jonkun lähiseudun koululaisen ulkoiluttamaan lapsia iltapäivisin? Se ei tule kalliiksi, varmasti joku 15-16 -vuotias tulee mielellään pariksi tunniksi kerran-pari viikossa. Laita ilmoitus kaupan/koulun/liikuntahallin seinälle tai kysele MLL:stä tai 4 H:sta tai partiosta.

[QUOTE="viiraska";23580436]Surkeaa tuo ettet kuitenkaan saa apua nyt, kun olet sitä uskaltautunut hakemaan. Kuuntele omaa kertomustasi; jos se olisi jonkun muun kertoma, sanoisit itsekin että TOTTAKAI neljän alle kouluikäisen äiti on avun tarpeessa.

Pari ideaa: ehkä sukulaisesi pelkäävät ottaa vastuulleen monta lasta? Mitä jos jakelet lapsia hoitoon, kummeilleen tai kaksi isovanhemmille ja yksi siskolle tai toisin päin. Ja pikkuvauvahan lähtee mukaan. Käytte vaikka yhden yön nukkumassa hotellissa tms. Se tekee hyvää.

Tai voitko saada jonkun lähiseudun koululaisen ulkoiluttamaan lapsia iltapäivisin? Se ei tule kalliiksi, varmasti joku 15-16 -vuotias tulee mielellään pariksi tunniksi kerran-pari viikossa. Laita ilmoitus kaupan/koulun/liikuntahallin seinälle tai kysele MLL:stä tai 4 H:sta tai partiosta.[/QUOTE]

Ollaan yritetty tuota jakamista. Mutta ei onnistu. Mun vanhemmille siis on ehdotettu viimeksi sitä, että katsoisivat tunnin max 2 tuota pienintä, isot olis päässy toiselle mummolle. Mut eivät voineet, koska piti siivota. Edellisen kerran saatiin heinäkuussa lapset niin, että 2 isointa oli mun vanhemmilla, silloin nuorin oli työkaverilla, olin raskaana. Mentiin konserttiin, joka loppui joskus yöllä ja palattiin kotiin klo 2 maissa. Klo 8.30 mun äiti soitti, että nyt tuodaan lapset kotiin koska heitä väsyttää, pitää saada jatkaa unia (lapset nukkuivat klo 19-06)...

Mun siskolle ehdotin, että voisin tuoda yhdeksi yöksi yökylään tuon kummitytön (helppo muksu 6v). Ei sopinut, koska ei halunnut etukäteen sopia mitään, siltävaralta että sille illalle tulee jotain kivaa.

Mun vanhemmat on työssäkäyviä, energisiä ihmisiä joista kaikki pitää. Hoitavat siskon lasta innoissaan. Mulle äiti valittaa väsymystä koko ajan, joka puhelu on vaan sitä mihin sitä koskee. Kerran 15min puhelu siitä, kuinka ei kertakaikkiaan jaksa ilman päiväunia, koska kissa herätti yöllä. Jep, mitäpä mä väsymyksestä tietäisin... päiväunet, mitä ne on?

Yhteistyössä