Kehtaatko sinä antaa käytetyn lahjan?

  • Viestiketjun aloittaja tornttu
  • Ensimmäinen viesti
tornttu
Itse kehtaan.
Siskon lapselle meni kaksi lapseni vanhaa (mutta ihan uudenverosta) dvd-piirrettyä, ja äitin miehelle aion antaa Selänne dokumentin, jonka tulin ostaneeksi toissapäivänä ja sen läpi katsoin. Ei se siitä mun katsomisesta mennyt pilalle. Muuten en sille lahjaa antaisikaan, mutta kun on kova urheilufani, niin dvd menee kätevästi sitten paketissa hälle uusiokäyttöön, kun en tollasta enää uudestaan katsois. En tiedä edes miksi ostin, kun en ole mikään Selänne- tai urheilufani muutoinkaan.

Olen myös aiemmin mm omalle lapselle ostanut kirpparilta joululahjoja.
 
kfkfkf
Kehtaan, jos tiedän etten lahjan saaja (tai vanhemmat) siitä pahastu. Omille lapsillekkin ostan paljon käytettyä, jos vain sopiva löytyy-

Eräs ekohenkinen kaverini nimenomaan kieltää tuomasta mitään uutta..
 
  • Tykkää
Reactions: Mythago
miunmau
Kyllä varmaan kehtaisin, mutta ei ole "ollut tarvetta".

Meillä laitetaan tarpeettomat lahjat kaappiin, josta valitaan sitten sopiva kaverisynttäreille, pikkujoulupaketeihin yms.
 
Keittiönoita
Toki kehtaan, mutta vain niille, joille käytetty on ok. Mun äitini ei arvosta käytettyä/kierrätettyä/vanhaa...ei edes antiikkia. Sen sijaan mun tyttäreni puolisoineen ovat yhtä hurahtaneita vanhoihin esineisiin kuin minäkin ja tulevatkin tänä jouluna saamaan multa antiikkiesineitä.
 
harmaa huutelija
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29350452:
Toki kehtaan, mutta vain niille, joille käytetty on ok. Mun äitini ei arvosta käytettyä/kierrätettyä/vanhaa...ei edes antiikkia. Sen sijaan mun tyttäreni puolisoineen ovat yhtä hurahtaneita vanhoihin esineisiin kuin minäkin ja tulevatkin tänä jouluna saamaan multa antiikkiesineitä.
Minä luulin viimejouluna tuntevani oman äitini, hän aina puhuu kierrätyksestä ja kehuu mm minun kirppu löytöjäni jne.
Löysin hänelle innokkaalle käsityöihmiselle sen vuoden vuosikerran käsityölehtiä, kaavat suurimmassa osassa mukana, puuttui siis vain yhdestä.
Äiti avasi aattona lahjansa innoissaan ja haukkui että jotain vanhoja lehtiä kehtaan antaa lahjaksi :(
Joululahjojen kuuluu kuulemma aina olla uutta.
 
Keittiönoita
Minä luulin viimejouluna tuntevani oman äitini, hän aina puhuu kierrätyksestä ja kehuu mm minun kirppu löytöjäni jne.
Löysin hänelle innokkaalle käsityöihmiselle sen vuoden vuosikerran käsityölehtiä, kaavat suurimmassa osassa mukana, puuttui siis vain yhdestä.
Äiti avasi aattona lahjansa innoissaan ja haukkui että jotain vanhoja lehtiä kehtaan antaa lahjaksi :(
Joululahjojen kuuluu kuulemma aina olla uutta.
Kurja tilanne :( Mun äitini on elänyt lapsuutensa 30-luvun pulavuosina ja vielä sotien jälkeenkin kaikesta oli pulaa, niin se ei voi ymmärtää, miksi ihmiset nykyisin käyttävät vanhaa, kun enää ei ole mikään pakko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29350452:
Toki kehtaan, mutta vain niille, joille käytetty on ok. Mun äitini ei arvosta käytettyä/kierrätettyä/vanhaa...ei edes antiikkia. Sen sijaan mun tyttäreni puolisoineen ovat yhtä hurahtaneita vanhoihin esineisiin kuin minäkin ja tulevatkin tänä jouluna saamaan multa antiikkiesineitä.
Näin. Lahjan sopivuus saajalleen tässäkin, moni arvostaa suuresti esim vanhaa kirjaa, jonka painos jo loppu.
 
En kehtaa enkä ole ikinä antanut. Periaatteessa voisin omille lapsille antaa jos olisi jotain aivan uudenveroista. Olen itse ja lapsetkin saaneet jotakin käytettyjä lahjoja joskus, ja se on mielestäni vähän outoa, enkä oikein tykkää. En kuitenkaan viitsi lahjojen antajille asiasta sanoa, koska luultavasti loukkaantuisivat.
 
"vieraana"
Voisin antaa jos lahjan saaja vaikka kerää jotakin sellaista minkä löydän käytettynä hyväkuntoisena. Tai jos tiedän, että se on jotain mitä lahjan saaja on etsinyt. Omille lapsille olen ostanut leluja käytettynä, yhtä hyvin ovat kelvanneet kuin uudet. Itsellenikin ostan käytettyä, mutta yleensä lahjaksi vien jotain uutta.

Tämä siitä syystä että kaikki eivät käytettyä, edes vanhaa ja antiikkista tavaraa arvosta. Eli tosi hyvin pitäisi olla lahjan saajan mieltymykset tiedossa lahjaa valittaessa.
 
"vieraana"
Kehtaan hyvinkin niile joille tiedän heidän tykkäävän siitä. Kaveripiirissä annetaan paljon kierrätettyjä lahjoja. Sitten on muutamia joille ei kelpaa muu kuin uusi.
 
tornttu
Kysyinkin asiaa juuri siksi, että kerran sain serkultani kuulla jälkeenpäin kun olin antanut kertaalleen katsotun elokuvan. En tiedä oliko se vain vitsi, mutta sanoi että "se filmi oli käytetty, ei ollut muoveissa!"
Mitähän silläkin on väliä onko dvd muovissa vai ei, maailma hukkuu muutenkin muoviin ja tavarasaastaan.
 
Itse en paljoa välitä kirppiskamasta. Antiikki kyllä kelpaa :) Johtuu ihan siitä, että kirpputorilta etsin tarvikkeita omiin töihini ja haluan olla itse suunnittelemassa mitä tai mihin mitäkin käytän. Mutta myös kirjat antikasta kelpaa. Mieheni juuri hankki minulle kirjan jota olen kovin halunnut.
 

Yhteistyössä