S
surullinen äiti
Vieras
Esikoisellamme (reilu 3v) on voimakkaasti jäljessä puheen kehitys ja ymmärrys ja se myös näkyy päällepäin. Myös motorisissa taidoissa on viivettä jonkinverran.
Miehelleni tämä on erittäin vaikea sulattaa ja hän monesti puhuukin minulle siitä miten poikamme käyttäytyy kuin "idiootti" , "ääliö" jne. muihin lapsiin verrattuna kun käyvät jossain yhdessä.
Äitinä tuollaisen kuunteleminen on äärettömän raskasta ja haluaisin vain niin että mieheni kypsyisi sen verran että kykenisi ymmärtämään että poika on sellainen kuin on ja ei muuksi muutu ja omana itsenään aivan ihana ja rakastettava persoona, suloinen lapsi. Ajan mittaan todennäköisesti ottaa kiinni muita ikäisiään mutta siihenkin on varauduttava että jää hiukan hitaammaksi kuin muut ikäisensä.
Se ainainen vertailu muihin lapsiin ahdistaa minua, ja se että tuntuu ettei hän kykene rakastamaan lastamme kun hänessä on "noin paljon vikaa".
Mieheni mielestä hänellä on oikeus suhtautua lapseemme niinkuin tekee ja murmattaa asiasta minulle vaikken todellakaan halua kuulla sellaista. Kysymys kuuluukin näin että kuuluuko minun vain hyväksyä se että lapsen oma isä haukkuu lastamme ja päälisinpuolin jopa näyttää inhoavan häntä vai mikä neuvoksi.
Mies on erittäin hyvä isä muuten ja jaksaa leikkiä poikamme kanssa kun sillä päällä on, mutta tuo asia minua ahdistaa ja vaivaa.
Ja ollaan puhuttu asiasta, mutta miehelläni on mielestään oikeus purkaa nuo paskat fiiliksensä minulle vaikka en osaa sanoa niihin mitään muuta kuin ahdistua.
Kertokaa muut kehitysviiveisten lasten äidit ja läheiset myös omia kokemuksianne.