Kehityksen tukeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä?

Vieras
Moi!

Pienokaisemme tupsahti tähän maailmaan yllättäen etuajassa enkä ennättänyt lueskelemaan lapsenkehityksestä mitään oppaita.

Tiedättekö hyviä linkkejä, millä sivuilla kerrottaisiin lyhyesti lapsen kehityksen vaiheista, mitä oppii missäkin vaiheessa (ekan vuoden aikana)? Voisin seurata oman lapsen kehitystä ja mukava tietää etukäteen vähän asioista. Ja onko teillä antaa vinkkejä, mitä vauvan kanssa kannattaa tehdä missäkin vaiheessa? Tarkoitan siis että esim. nyt vastasyntyneen kanssa vaipanvaihdon, kylvetyksen ja syöttämisen lisäksi onko jotain jumppa- tai leikkiohjeita tai vinkkejä millaisista asioista vauva pitää (millaisilla asioilla normaalia kehitystä voi tukea, miten itse voi toimia)?

Joku voi opastaa, että ihan normaalia kanssakäymistä perushoidon ohessa, mutta kertokaa sitten mikä teillä on normaalia kanssakäymistä? Mitä itse puuhaatte vauvojen kanssa? ..en ole ikinä ollut vauvojen kanssa tekemisissä ja tämä on ihan uusi tilanne.. :) Kiitos vinkeistä!

Itsellekin tämä on aika uutta (tyttö 2kk) mutta käsittäisin normaalin kanssa käymisen ihan vain jutteluksi ja hellittelyksi. Mitään kummallisia temppuja ei näin pienen kanssa voi oikein tehdä. Sitten kun vauva jaksaa vähän kannatella päätään niin mahallaan pitäminen on ihan mukavaa (ainakin meillä), niin että vauva saa vähän ""jumppaa"". Olen lisäksi näyttänyt tytölle äitiyspakkauksen kirjasta kuvia kun ovat kuulemma suunnitellut niin että ovat vauvan silmille kiinnostavia. Tytsi tutkii niitä ihan kiinnostuneena ainakin vähän aikaa. Tämän enempää en nyt valitettavasti osaa neuvoa, ehkä muut enemmän. :)

Ainiin laulamisesta ainakin meillä tytkätään...

Mulla on nelikuinen vauveli. Luin kaikenlaista vauvojen kehityksestä, mutta vauvadementia vei kyllä sen kaiken mennessään. Oikeasti voin tällä lyhyelläkin kokemuksella sanoa, että vauva antaa itse vinkit kehittymisensä edistämiseen, ja silloin se todella kehittyy juuri omassa tahdissaan.

Muista ottaa lapsesi ennenaikaisuus huomioon kun vertailet keskiarvoihin. Minä esim. huolestuilin kun vauveli ei 2kk täyttäessään vielä ollut hymyillyt, mutta viikon päästä hymyili jo. Omani oli 3 viikkoa ennenaikainen, ja kyllä sen varsinkin aluksi huomasi.

Esimerkiksi kun vauva kuukauden iässä alkoi katsella tarkemmin ympärilleen, laittelin sen lähelle värikkäitä esineitä, jotta viihtyisi hetken itsekseen viltillä lattialla. Kun vauva viimein alkoi hymyillä, siihen tuli itsekin otettua entistä enemmän kontaktia, kun yritti lirkutella niitä hymyjä esiin. Näin kehittyi vauvan taito ottaa ja pitää yllä kontaktia. Kun vauva alkoi epävarmasti hapuillen tavoitella esineitä ja löysi kätensä, sille tuli luonnostaan tarjottua kaikenlaista tavaraa käteen, ja aluksi autettua ne tavarat nyrkkiin ja sitten kokeiltua, että löytäisikö se sen tavaran itse käteensä nenänsä edestä. Nythän tuo osaa jo välillä itse poimia pudottamansa tavaran masunsa päältä. Kirjoja ollaan katseltu jo kuukauden iästä, vaikkei tuo vielä paljon niistä ymmärrä. Onpahan kiva katsella värikkäitä kuvia ja kuunnella äidin puheenpulputusta.

Vastasyntyneen kanssa on tärkeää, että sitä silitellään ja sylitellään mahdollisimman paljon, ja sille jutellaan, ja sen tarpeet tyydytetään mahdollisimman pian ja hyvin. Muuta virikettä se ei tarvitse, ennen kuin alkaa itse osoittaa kiinnostusta. Huomaat sen taatusti!

Kivoja loruleikkejä leikkiohjeineen löytyy mm. kirjasta Silkkipaperitaivas.

Radio päälle ja voit tanssia vauvan kanssa. Tykkää varmasti äidin kehon liikkeistä ja rytmistä. Näin tein usein pienen kanssa.

Vastasyntynyt on uskollinen satujen kuuntelija kun ei vielä pysty liikkumaan karkuun. Menin monesti meidän sängylle pienen viereen ja luin hänelle kuvakirjoja. Tykkää kuunnella ääntäsi ja katsella kuvia.

Laita vauva lattialle ja lepertele ja jumppaa muka sen jalkoja ja käsiä hellästi.

Heiluttele ja kilisyttele jotain kiinnostavaa lelua jota vauva voi yrittää huitoa.

Osta soittorasia-lelu jossa kiva musiikki. Saa aina vaavin hiljaiseksi ja meillä tykättiin kovasti.

Mene osoitteeseen www.liberovaipat.fi ja jos haluat liity ilmaiseen liberokerhoon niin saat kivan sammakkolelun joka tuntuu olevan kaikkien vauvojen suosikki ja sieltä lähetetään myös sellainen kirjanen -vauvan ensimmäinen vuosi- . Siitä voi saada vinkkejä ja tietoa.

Minä kävin paljon kirjastossa vauvan syntymän jälkeen ja sieltä löytyi paljon kirjoja juuri vauvan ensimmäisen vuoden kehityksestä ja hoidosta ja virikkeistä. Niistä voisit saada lisätietoa ja vinkkejä.

Neuvolasta saa myös pyydettäessä lehtisiä ja kirjasia vauvan kehityksestä.

Tässä nyt jotain vinkkejä. Pusuja ja haleja vaan vauvalle. Niitä ei voi saada koskaan liikaa. Oikein ihanaa vauva-aikaa teille ja nauttikaa pienestä kääröstänne!

Hyvää joulunodotusta!