Käyttäisittekö lasta vielä yksityisellä tässä tilanteessa?

30.09.2011
617
0
16
Keski-Pohjanmaa
Haluaisin nyt vielä kuulla ulkopuolisen mielipiteen tähän asiaan.

Elikkäs, meidän taaperolla alkoi pari viikkoa sitten flunssa. Viikko sitten nousi yllättäen reilun 38 asteen kuume, ja näin onkin käynyt joka ilta. Pahimmillaan lämpö oli 39 asteessa tuossa yhtenä päivänä, mutta saatiin onneksi laskemaan. Taapero on räkäinen, yskii todella pahankuuloista yskää ja kuulostaa välillä että tukehtua meinaa. Muutamaan otteeseen on oksennellut limaakin.

Päivisin on nyt pidellyt reilua 37 lämpöä (tavallinen lukema on siinä 36,6 - kyllä, olen mitannut :)) ja illalla tosiaan sitten nousee (riippumatta siitä onko paikoillaan, makoileeko vai onko jalkeilla) 38,00-38,50 kuume. Eihän tuo tosiaan kovin korkea ole, mutta melkeinpä nyt viikon tuota pidellyt, niin sillä tässä vähän tuumailuttaa.

Käytin lasta terveyskeskuksessa. Kerroin oireet, lapselta katsottiin korvat ja kuunneltiin keuhkot. Korvissa ei mitään, keuhkoissa kuulemma kuului "jonkin verran rohinaa", mutta lääkäri sanoi ettei "usko, että tämä mitään sen kummempaa on". Vatsaa paineltiin, muuta ei katsottu. Käskettiin tulla parin päivän kuluttua uudelleen, mikäli kuume ei rupea laantumaan.

Se pari päivää on nyt tässä kulunut, ja edelleen mennään samoissa tunnelmissa. Jäin lisäksi aprikoimaan, olisiko lapselta pitänyt ottaa CRP, josta olisi ehkä voinut päätellä jotain. Minua kehotettiin viemään (siis lähipiiri on kehottanut) lapsi yhdelle yksityiselle lääkäriasemalle, ja mietinkin tässä, kuinka olisi viisainta toimia. Miten te toimisitte? Odottelisitteko vielä vai kävisittekö visiitin? Onko turhaa käydä vielä yksityiselläkin?

Jos se pari päivää on mennyt, niin veisin uudestaan terveysasemalle. Usein tuollaiset menee ohi itsestään, mutta jos ei mene niin on syytä uudelleen katsoa korvat ja kuunnella keuhkot.

Ei se tee lääkäristä huonoa/epäpätevää, jos haluaa seurata suht hyväkuntoista potilasta pari päivää ennen kuin määrää turhia labrakokeita tai turhalle antibioottikuurille.

Vie lapsi lääkäriin, ei ole väliä onko yksityinen vaiko kunnallinen. Lapsi on saattanut kehittää keuhkokuumeen jos on ollut limainen ja varsinkin jos jo muutama päivä sitten kuului jotakin rohinaa. Pienen lapsen kohdalla saatta tilanne huonontua tosi nopeastikin. Tulehdusarvot otetaan varmaan kun nyt menette ellei kuulu selkeitä pneumoonisia rohinoita. Viikon kuume on kyllä pienelle melko rasittavaa...

Veisin sinne tk lääkärille uudestaan, niin ei aivan kaikkea tarinoita tarvi uudelleen kertoa vaan ne löytyy sieltä koneelta jo valmiina.

Ei sinne yksityisellekkään välttämättä aivan heti sitä aikaa saa..

Siis tää on nyt vähän vierestä asian, mut miks täällä sanotaan et terveyskeskukseen saa nopeemmin ajan ku yksityiselle. Kyllä Tampereella ainakin saat ajan yksityiselle ihan samalle päivälle (eikä mikään päivystysaika) menit sitten koskiklinikkaan tai terveystalolle ja terveyskeskukseen et tasan saa aikaa, hyvällä säkää päivystysajan yleensä ei edes sitä vaan terkan kautta ehkä lääkärille.

Ite en vielä veis, ihan normi flunssalta kuulostaa. Kuume aina nousee iltaa kohden et ihan normaalilta kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä x2;27180069:
Siis tää on nyt vähän vierestä asian, mut miks täällä sanotaan et terveyskeskukseen saa nopeemmin ajan ku yksityiselle. Kyllä Tampereella ainakin saat ajan yksityiselle ihan samalle päivälle (eikä mikään päivystysaika) menit sitten koskiklinikkaan tai terveystalolle ja terveyskeskukseen et tasan saa aikaa, hyvällä säkää päivystysajan yleensä ei edes sitä vaan terkan kautta ehkä lääkärille.

Ite en vielä veis, ihan normi flunssalta kuulostaa. Kuume aina nousee iltaa kohden et ihan normaalilta kuulostaa.

Mehän emme nyt tiedä mistä päin ap on.
Täällä on ainakin lastenlääkärille yksityiselle puolelle hyvin hankala saada aikoja.
Terveyskeskukseen taas saa samalle päivälle ajan, jos ei ihan "normi" vastaanoton puolelle niin päivystyksen kautta.
Tai ainakin mä olen saanut lapsilleni aina ajan samallepäivälle tk:hon kun olen sitä tarvinnut.

Ja toisaalta, lääkärihän oli käskenyt ottamaan yhteyttä mikäli ei muutosta parempaan ole näkyvissä...

Alkuperäinen kirjoittaja äippä x2;27180069:

Teillä saattaa olla näin, muualla toisin ja ei pelkästään paikkakuntakohtaista vaan myös terveysasemakohtaista. Esim. Oulussa Sepän terveysasema aukeaa jo ennen yksityisiä ja ajan saa aina samalle aamulle kun kyse lapsesta, ja nimenomaan erikoistuneelle lastenlääkärille. Ei siis mitään järkeä odottaa tuntia pidempään yksityisten aukeamista ja ainakaan Terveystalolla ja Mehiläisellä ei edes aina saa samalle päivälle aikaa.

Veisin tässä tapauksessa samalle lääkärille, jolla on jo käyty. Tosin meillä käydäänkin yksityisellä, kun kerran vakuutuskin on olemassa. Meillä on Turussa sama kuin Tampereella -yksityiselle saa huomattavasti nopeammin ajan ja ennen kaikkea ajan pystyy valitsemaan itse! Tietysti julkiselle pääsee jonottamaan, mutta paljon kivempi mennä varatulla ajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27179444:
Kyllä mä veisin. Se että flunssan jälkeen tulee yskä, ei ole mielestäni hyvä juttu. Meillä esikoisen flunssa muuttui yskäksi ja paljastui rs-virukseksi joka aiheutti tytölle infektio-astman.

Kuin? Tai musta tuntuu että meillä lapsilla lähes aina/usein yskä jää vielä varsinaisen flunssan jo parannuttua. Eikä ole koskaan ollut sen vakavempaa.
Ap.n tapauksessa ehkä joo, jos kuume/lämpö ei häviä mutta noin yleensä niin onko muka oikeesto jotenkin huono juttu?

veisin heti huomenissa uudelleen tk:hon ja en lähtisi pois ennen kuin crp ja nieluviljely olis otettu. itselläni angiina vuosia sitten aiheutti tuollaista iltakuumeilua.

Voisin viedä, jos lapsen vointi on ennallaan eli paranemista ei ole yhtään.
Mutta voisin olla viemättä, jos lapsi jo vähän voi paremmin. Flunssa saattaa kestää kauankin ihan normaalisti.

Tärkeää on myös se, että puolikuntoisen kanssa oikeasti levätään ja ollaan kotosalla. Ei siis ulkoilua, ei riehumista jne. Lapsi jaksaa ehkä päivät riehua ja leikkiä ja sitten illalla kuume nousee. Eli siis lepoa potilaalle.

Laiskana käyttäisin lasta yksityisellä korvalääkärillä noiden kurkkuvaivojen takia. Toinen vaihtoehto tietysti mennä tk jos sinne vaan saa ajan. Joko käyttää lääkärissä to tai pe tai sitten tyynesti odottelee seuraavaa viikkoa. Maanantaina on taas tk ajat kortilla ja sh saa jonottaa urakalla.

Tuo sahaava kuume voi viitata keuhkokuumeeseen. Siinä on usein kuiva kova yskä ja kuuluu rohinoita keuhkoista. Veisin lääkäriin, jos yleisvointi hyvä niin huomenna, mutta jos yhtään kehno vointi, niin kävisin jo tänään. Pika crp on helppo ja nopea ottaa, tosin jos on virusperäinen niin ei nosta tulehdusarvoja.

Ettei olis keuhkokuume teijän taaperolla. Ite olin keuhkokuumeen kourissa viime viikolla ja vielä tuli viikko sairaslomaa, kun olo ei vieläkään ihan normaali ole. CRP- olis pitäny katsoa, ihan jo sen takia että, tiedetään onko jotain tulehdustautia. Lapsi ihmeessa vietävä kunnon tutkimuksiin.

Mulla keuhkokuume alko hitaasti, eka rajulla yskällä ja sitten tuli nuha ja nuha nyt meni ohi. Mutta yska vaan jatku, jatku ja jatku. Olin kaverin kanssa viihteellä tän kuun alussa. No sillon baarissa join vähän. Alko reisiä särkemään, pää oli tajuttoman kipee, yskä oli siihen mennessä jatkunu jo pitkään, rintaan sattu ja olo oli todella hirvee. Väsymys oli todella voimakasta. Baarissa ehin olemaan kolme tuntia, sitten luovutin ja lähin kotiin, hyvä niin. Nimittäin seuraavana päivänä menin lääkäriin ja valittelin rinta kipua. Mulla oli illon CRP 47. Mut lähetettiin sairaalaan kuvauksiin kun epäiltiin ilmarintaa. Ilmarintaa ei ollu, vaikka jokin varjostuma oli keuhkoissa sydämen päällä. Mut lähetettiin kotiin burana resepti kourassa ja siinä oli myös määrätty panacodia, joka ei auttanu tohon rintakipuun ollenkaan. Maanantaina menin ensiapuun taas. CRP olikin sitten 124 ja kuumetta 38,4 ja olo oli ihan outo. Väsytti ja tuntu kun olis tunkenu pään täyteen pumpulia. Lääkäri epäili että, yskan takia oli murtunu kylkiluu ja mulle määrättiin kipulääkkeet. Lääkäri käski tulla uudestaan jos tulee jotain muutoksia voinnissa. No, iltapäivästä lääkäri sitten soitti mun perään, sano että, hän laittaa antibiootti reseptin kuntoon, että mulla on keuhkokuume todennäkösesti kun CRP on niin korkee. Nyt on enää toi kova rintakipu jäljellä ja eilen tuli keuhkoveritulppa epäilys kun sairaalan röntgen kuvissa oli se varjostuma sydämen päällä. Saa nähä taas mitä tästä tulee.

Yhteistyössä