Käyttääkö jonkun reilu 3,5 v tuttia tai tuttipulloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja What?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en taida kirjoittaa tähän:
meillä on jo toinen lapsi menossa jolla on vielä tuttipullo käytössä 3.v. vanhempi lopetti tähän ikään. tolla kuopuksella on ja juo siitä velliä, kun juo liian vähän maitoa lasista. ja kun tämä asia ei oikeestaan kuulu kellekkään muulle. ei tämmönen asia kait kauheen paha asia ole, ei ainakaan minusta,,,,, joten kuka pystyy heittään ekan kiven!???
antakaa niiden lapsien juoda ja kattokaa että omat asianne ovat hyvin...

No kai siinä jotain on vikaa, jos hammaslääkärissä kysyvät, että eihän vaan ole enää käytössä...? Nämä asiat eivät ole ihan niin, että "mitä se kenellekään kuuluu, mitä meillä tehdään..." vaan näille suosituksille on ihan oikeasti syynsäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä on jo toinen lapsi menossa jolla on vielä tuttipullo käytössä 3.v. vanhempi lopetti tähän ikään. tolla kuopuksella on ja juo siitä velliä, kun juo liian vähän maitoa lasista. ja kun tämä asia ei oikeestaan kuulu kellekkään muulle. ei tämmönen asia kait kauheen paha asia ole, ei ainakaan minusta,,,,, joten kuka pystyy heittään ekan kiven!???

No kai siinä jotain on vikaa, jos hammaslääkärissä kysyvät, että eihän vaan ole enää käytössä...? Nämä asiat eivät ole ihan niin, että "mitä se kenellekään kuuluu, mitä meillä tehdään..." vaan näille suosituksille on ihan oikeasti syynsäkin.

meillä ainakin kysytään sama kysymys ensimmäisen kerran kun mennään hampulääkärille ,ennen 1-v....

mä sain joskus kauhian saarnan kun menin myöntämään että esikoisella oli tutti ja tuttipullo 1.vuotiaana...en mä ainakaan nyt kauheen kummoksuen kato jos jollain toin ikäisellä olis siis 3,5v. kunhan ei kokoaikaa lutkuta, ehkä illalla ennen nukkumaan menoa

meidän 2v8kk juo aamumaidot tuttipullosta ja käyttää tuttia päikkäreillä ja yöunilla. On muutoinkin herkkäsieluinen, hitaastilämpiävä ihmisenalku, joten hitaasti muutoksiin kypsyy. Olen itse sitä mieltä, että ihminen luopuu asioista ajallaan. Eihän meidän aikuistenkaan ole aina niin helppoa luopua kivoista asioista...

No en tunne kyllä ketään, kerran olen perhekerhossa nähnyt kun yks äiti lätkäsi mehua sisältävät tuttipullot n.3vee ja 1vee lapsilleen, ja olin kyllä aika huuli pyöreenä :o Ja ylpeänä vielä selitti kun kuopus on niiin iso (painoi 17kg), Mielessäni mietin että ei oo ihme kun kokoajan kulki kerhossa mehupullo kädessä.

Meillä esikoiselta otettiin tuttipullot pois aika tasan 1vuotiaana, kuopus saa olla vauva vähän pidempään, eli ajattelin että viimeistään 1,5vuotiaana otetaan pullot pois.

Meillä oli 3+ kaksosilla vielä unitutit käytössä, kunnes yks aamu toinen ilmoitti että "vien tutit roskiin, ei tarvita enää". Pari kertaa kysyivät perään, mut homma oli sillä selvä. Onneksi en stressanut tuttiasialla vaikka kaikki muut kyllä stressasi ;). Mulla on itselläni ollut tutti vielä 6v... Siihen en kyllä tähdännyt vaan tarkoitus oli viedä tuplien tutit tonttuvauvoille jouluna. Mut hoitivat siis homman itse n. 3v. 1kk iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja PS:
Meillä oli 3+ kaksosilla vielä unitutit käytössä, kunnes yks aamu toinen ilmoitti että "vien tutit roskiin, ei tarvita enää". Pari kertaa kysyivät perään, mut homma oli sillä selvä. Onneksi en stressanut tuttiasialla vaikka kaikki muut kyllä stressasi ;). Mulla on itselläni ollut tutti vielä 6v... Siihen en kyllä tähdännyt vaan tarkoitus oli viedä tuplien tutit tonttuvauvoille jouluna. Mut hoitivat siis homman itse n. 3v. 1kk iässä.

Ihana äiti oot! Todellakin muut stressaa toisten lasten tuttien käytöstä, sen olen huomannut!

Alkuperäinen kirjoittaja tude:
Alkuperäinen kirjoittaja PS:

Ihana äiti oot! Todellakin muut stressaa toisten lasten tuttien käytöstä, sen olen huomannut!

Kiitos ;), tiedä niin ihanasta. On ollu vaan niin hektistä tää elämä muutenkin 3+ kaksosten ja 1+ kuopuksen kanssa että toi tuttiasia oli pienin paha ;).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin siis tottakai sä saat antaa,eikä meille muille kuulukaan, mutta sitten jos tulee hammasongelmia vääntyy, vinot, reikiintyy..niin ketä silloin syytät? paha Varsinkin jos sinne sänkyyn annetaan illalla pullo ja juotavaksi muutakin kuin vettä eikä yli 2 vuotias muutenkaan tarvi enää pulloa. Maitokin reikiinnyttää jos juodaan vielä hammaspesun jälkeen.. Kyllä oikomishoidoilla ja repimällä ja paikkaamalla nykyään saadaan hampaat kuntoon, mutta miksi tahallaan mahdollisesti aiheuttaa turhaa kipua ja inhottavuutta lapselle jos se on mahdollista ennaltaehkäistä? Voihan muutenkin tulla hampaisiin jotain mutta mutta tää on kuitenkin tutkittu juttu.
Niin ja joku sanoi että ei me aikuisetkaan luovuta mielellään jostain mieluisesta jutusta mutta jos luovuttas niin olis paljon vähempi monia sairauksia joita voitas itse ennaltaehkäistä...
Ja se lapsi ihan oikeastikin joutuu oppimaan elämänsäaikana että kaikkea ei voi saada ja jostain joutuu luopumaankin....

meidän 3v2kk on ollut ilman nukahtamis-tuttia vasta viikon. eli tutti on tosiaan ollut käytössä sekä päivä- että yöunille nukahtaessa, eli noin 2 x 20 min päivässä. meillä ei asiasta ole kysytty neuvolassa eikä hammashoitajalla. kaipa se hammashoitajakin olisi kysynyt jos olis huomannut että hampaat olis ollut huonossa asennossa tutin käytöstä johtuen...?

Meilläkin 2,5-vuotias juo maitoa liian vähän, vain 1-2dl päivässä korkeintaan. En silti tunge sille tuttipulloa vaan annan viiliä, jogurttia ja välillä (harvoin) kalkkitabletteja. Tissistä tavalliseen lasiin/mukiin siirtyi. Pullon päälle ei ole koskaan ymmärtänyt ja vielä vähemmän nokkamukin päälle. Huvitutti jätettiin pois 2-vuotiaana.

Itse olen sillä linjalla, että lapsi tottuu siihen, mitä on tarjolla ja hyväksyy kyllä suhteellisen helposti myös sen, että ns. mukavasta asiasta joutuu luopumaan. Itse ainakin tein tutista ja pullosta luopumisesta isomman asian kuin lapsi eli meni paljon helpommin kuin kuvittelin. Jos kolmevuotias ei huoli maitotuotteita, niin ei niitä todellakaan ruveta tuttipullosta antamaan siksi, että menee sillä paremmin. Kyllä se muki alkaa aikanaan kelvata, jos pulloa ei ole tarjolla ja sen aikaa voi antaa vaikka kalkkitabletteja.

Ymmärrän ns. lapsentahtisuuden, mutta kyllä kolmevuotias pullosta juoja tai tutin syöjä alkaa olla jo aika irvokas näky.

Meidän lapsi ei ole vielä lähellekään noin vanha, mut itse oon syönyt tuttia 3-4vuotiaaksi asti :whistle: tarkoitus olisi toisella ikävuodella päästä eroon tutista. Iltamaidon söi tuttipullosta viimeksi ööh.. 14kk iässä, sitten ei enää halunnut. :)

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:
Meidän lapsi ei ole vielä lähellekään noin vanha, mut itse oon syönyt tuttia 3-4vuotiaaksi asti :whistle: tarkoitus olisi toisella ikävuodella päästä eroon tutista. Iltamaidon söi tuttipullosta viimeksi ööh.. 14kk iässä, sitten ei enää halunnut. :)

Hehee, tulipas tyhmä lause tuohon.. Siis oma lapsi olis tarkoitus vieroittaa tutista toisella ikävuodella. Itsehän sentään olen kyseisestä kapistuksesta päässyt eroon, varsin myöhään kylläkin :D

Yhteistyössä