Käytetyt lastenvaunut. Ne, jotka olette ostaneet lähiaikoina ja vaunuista jotain tiedätte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Esikoista odotan ja mitään en mistään tiedä.
- Mitkä on parhaat vaunut, jotka 100-150 euron budjettiin mahtuisivat?
- Toki jostain voi jonkin hyvän diilin bongata, joten mitkä olisivat parhaat vaunut ilman budjettia?

Jos joku jaksaa pääpiirteet kertoa, mitä vaunuissa olisi hyvä olla tai olla olematta, niin sekin auttaisi. :heart:

tuohon hintaan joutuu tinkimään jo aika paljon tai sitten on hyvä tuuri.

Ensimmäiseksi tuli mieleen omat tarpeet. Eli älä osta sellaisia vaunuja, joita et voi käyttää. Eli että ne ei mahdu oman talosi hissiin tai oman autosi peräkonttiin, jos autolla kuljette.

Toisena tuli mieleen turvallisuus. Osta vain ehjät vaunut.

Työntömukavuus on myös aika oleellinen tekijä. Eli että pystyt työntämään niitä kumartumatta tai kurkottamatta. Itselläni jalat osuu matkarattaisiin joten joudun kumarassa työntämään. Matkarattaita käytetään harvemmin, joten se ei haittaa, mutta jos olisi ainoat vaunut niin kuuppa hajoaisi.

Muut ominaisuudet taitaakin olla vain luksusta.

Itse en koskaan tarvinnut heittoaisaa, kun oli käännettävä ratasosa. renkaiden materiaalilla ja kääntyvyydellä ei ole niin suurta merkitystä, etenkin kun tuossa hintaluokassa olet.

no sitten tietysti mietit sitä, että tarviiko kuskata kauppakasseja vaunujen kanssa. jos tarvii niin muista tarkistaa että on riittävän iso ja helposti käytettävä tavaratila.

minä itse tykkään kääntyvistä etupyöristä, mutta talvella en tahdo olla pulassa joten meidän vaunuihin on myös isot etupyörät talveksi. Etenkin lumisissa oloissa niistä on suuri hyöty.

travel system on hyvä, mutta vain jos käyt pikareissuja kaupungissa autolla tai muuten kaupassa autolla. tosin monet nostaa turvakaukalon ostoskärryyn, joten ei kait sillläkään ole väliä jos kaikissa paikoissa on ne ostoskärryt.

ratasosan sisälle laitettava puolikova koppa on olluit kiva. helppo säilyttää koppaiän jälkeen. meillä sai kopasta tehtyä myös jalkapussin.

kannattaa katsoa myös kärryjen ratasominaisuuksia. eli onko kätevät myös isommalle lapselle.

Talvivauvalle kova, tilava kantokoppa. Ehdottoman tärkeää ovat puhtaat, homeettomat kankaat. Maastosta riippuen kunnon renkaat, ilmakumit on hyvät. Säädettävä työntöaisa. Tilava ratasosa kun taapero alkaa istumaan. Itsekkään en välitä heittoaisasta, varsinkin käytetyissä kärryissä saattaa olla jo aika krenkka. Itse olen ostanut käytettynä, nyt piakkoin syntyvälle löysin todella edullisesti viisi vuotta vanhat Ora Jovi yhdistelmät, joissa löytyy kaikki tarvittava.
Omia suosikkejani, käytetyt, onkin juuro Ora ja Brio. Tukevia ja säilyvät hyvinä vuodesta toiseen, tietysti omistajasta riippuen =)

Mikä tuo heittoaisa on? *nolo* :D Tulee ihan heittoistuin mieleen, mut luulen, ettei tää nyt liity siihen. :D

Todella hyviä vastauksia jo. Noissa on niin paljon noita ominaisuuksia mitä ei todellakaan osaa edes ajatella etukäteen. Esim tuo säädettävä työntöaisa. Ei olis tullu mitenkään mieleen, mutta varmasti olisi kätevä kun myös mies näitä vaunuja tulee työntelemään ja pituuseroa meillä on...

Niin ja vauvan laskettu on helmikuun alussa. Hirmuisia maasto-ominaisuuksia ei tarvita, kun on asfaltoidut tiet meillä päin (korkeintaan anoppilan hiekkateillä tarviis vähän joustoa) ja isot renkaat varmasti tarvitsee, kun ei aina ole niin tehokas auraaja täällä päin. ;)

Kannattaa mysö pohtia niiden 100-150,- maksavien käytettyjen kohdalla niiden kuntoa. Joutuuko ostamaan mahdollissti uudet pyörä (100.- - 120.- EUR/sarja), jos niitä edes saa ostettua. Muitakin varaosia voi tarvita ja niitä voi olla vaikea löytää. Uusissa on kahden vuoden takuu ja uudet on aina uudet , vaikka haövemmatkin. On eri asia ostaa vuoden vanhat Emmaljungat, Hartani t tai Gessleinit ja maksaa niistä 400,- - 500,- kuin kymmenen vuotta vanhat satasella. Ne eivät voi olla hyvät sen ikäisinä, vaan hajoavat käsiin ja silloin saattaa joutua ostamaan kahdet romut.

Katso huuto.netistä. Sieltä voit saada ihan hyvätkin vaunut tuohon hintaan.
Me ostettiin aikoinaan muistaakseni satasella käytetyt Hartanin vaunut.
Olivat kyllä muutaman vuoden vanhat, mutta todella hyvässä kunnossa, melkein voisi sanoa uudenveroiset. Renkaatkin olivat tosi hyvät, ei ollenkaan kulumaa.

Talvivauvalla (tammikuu) meille on riittänyt ihan hyvin pehmeä koppa. Emmaljungalla esim. on tilava koppa.

Yhdistelmissä on hyvää, että niistä saa kunnolliset rattaat. Jos pyörii paljon kaupungilla niin kääntyvät etupyörät on näppärät. Maastossa/ hiekkateillä taas nelipyöräiset perinteiset ovat vertaansa vailla.

Kannattaa myös miettiä missä aikoo liikkua, esim.paljon autoileva voi tulla toimeen kevytrattailla, joihin saa turvakaukalon kiinni (brio sing, britax b-agile) sekä muös vaunuosan. Tuommoiset rattaat ovat myös pitkäikäisiä, niissä istuu isompikin lapsi vaikka kaupunkilomalla vaikkei muuten rattaita tarvitsisikaan ja rattaat menee pieneen tilaan.

Itse en arvosta ilmakumirenkaita. Heittoaisaakaan en ole kaivannut.

Mikä tämä kova koppa/pehmeä koppa-juttu on? Mitä eroa ja mistä tietää kumpi on oikea omiin tarpeisiin?

Meillä varmasti tullaan eniten vaunuilemaan tässä kotiympäristössä koiran kanssa ja jonkin verran tietysti anoppilassa. Tosin epäilen kyllä, että saattavat intoutua ostamaan sinne omat. Eli kevytrattaatko siis unohdetaan ja ei tarvita kääntyviä etupyöriä?

Koppa-asian oppii vain kokeilemalla. Mä olen pehmeän kopa fani. Siitä saa siis kovan pohjan pois, jolloin se toimii isommalla lämpöpussina ja sen kanssa voi nostaa päätyä, kun vauva ei enää hereillä suostu vaan pötköttämään. 150 euroa on jo ihan hyvä budjetti, sillä saa siistit Briot tai Emmaljungat. Emmaljungissa voit kuikata esim Cerox tai City Cross malleja. Ne on sellaiset hyvät perusvaunut, jotka menee joka säällä ja joka maastossa.

Käy tutustumassa jossakin liikkeessä uusiin vaunuihin niin saat tuntumaa vaunuihin ja sitten alat etsiä käytettynä esim.huuto.netistä. Itse liputan Brion yhdistelmävaunujen puolesta. Hinta/laatu kohdillaan. Kun jaksaa etsiä uskon että voit löytää hyvin pidetyt esim. Brion Kombit vaikka huutiksesta.

[QUOTE="poikien äiti";26925802]Koppa-asian oppii vain kokeilemalla. Mä olen pehmeän kopa fani. Siitä saa siis kovan pohjan pois, jolloin se toimii isommalla lämpöpussina ja sen kanssa voi nostaa päätyä, kun vauva ei enää hereillä suostu vaan pötköttämään. 150 euroa on jo ihan hyvä budjetti, sillä saa siistit Briot tai Emmaljungat. Emmaljungissa voit kuikata esim Cerox tai City Cross malleja. Ne on sellaiset hyvät perusvaunut, jotka menee joka säällä ja joka maastossa.[/QUOTE]

Kiitos! Kävin huuto.netistä kurkkimassa noita ja tosiaan löytyy tuolla budjetilla hyvässäkin kunnossa olevia vaunuja.

[QUOTE="a.p";26925733]Mikä tämä kova koppa/pehmeä koppa-juttu on? Mitä eroa ja mistä tietää kumpi on oikea omiin tarpeisiin?

Meillä varmasti tullaan eniten vaunuilemaan tässä kotiympäristössä koiran kanssa ja jonkin verran tietysti anoppilassa. Tosin epäilen kyllä, että saattavat intoutua ostamaan sinne omat. Eli kevytrattaatko siis unohdetaan ja ei tarvita kääntyviä etupyöriä?[/QUOTE]

Kevyt rattaat on _minun mielestä_ rimpuloita, jos lenkille meinaa. Käy vertailemassa vaunuliikkeissä eri ominaisuuksia, jos kiinnostaa.

Perusvaunut on varmaan hyvät ja myöhemmin voi hankkia matkarattaat, jos tuntee tarvetta niille. Meillä oli alkuun emmaljungan city crossit ja myöhemmin hankittiin matkarattaat kaukalon kaveriksi.

Myös nuo Brio Kombit näyttää olevan ihan budjetin tuntumassa. =)

Uskon kyllä, että kannattaa etsiä juuri näitä merkkejä, joista jopa minä olen kuullut. :D Eiköhän nämä tunnetuimmat ole luotettavimpia ja kestävimpiä. Kiitos näiden vastausten, olen viisastunut tässä asiassa huomattavasti yhden päivän aikana! :flower: Eikä tarvinnut koko nettiä googlata läpi. :D

Me ostettiin 6-7 vuotta vanhat briot, mallin nimeä en tiedä. Pehmeä koppa, ei heittoaisaa tai kääntyviä etupyöriä. REnkaat mukavan isot ja ilmalla täytettävät, hyvä jousitus. Ovat olleet todella hyvät, asutaan maalla ja lenkkeilen metsäteillä ja maantien reunassa, jossa lumisateella on aika kynnöspeltomaiset olosuhteet :D Meille siis pääasia oli, että vaunut liikkuu mukavasti muuallakin kuin siisteillä ja siloisilla kaduilla, eikä meno ole vauvalle ja työntäjän käsille kamalaa tärisevää hyökytystä :)

Uusimmat

Yhteistyössä