Mun piti mennä yhden sektion jälkeen (esikoinen) toisen lapsen kanssa käynnistykseen. Mutta vaisto sanoi, että älä mene. Raskaus meni yliajalle ja viime hetkillä tehtiinkin sektio (vauvan suuri koko). Kun vatsa oli auki leikkaussalissa lääkäri hämmästyi kohdun ohuutta, joka tuli yllätyksenä kaikille. Kohdun paksuutta ei siis rutiinisti mitata eikä minultakaan oltu mitattu sitä koko raskauden aikana vaikka äippäpolilla tiheään kävinkin ultrissa. Lääkäri sanoi, että kohtu olisi hyvin voinut revetä käynnistyksessä tai normaalissa alatiesynnytysyrityksessä, että olipa luojan lykky, että tehtiinkin sektio. Sektioarpi aiheuttaa kohdun ohenemista sen arven ympärille. Itse se arpi siis kestää, mutta kudos käyttäytyy eri tavalla ihan siinä arven ympärillä eikä jousta niin hyvin ja on ohuempaa ja repeytyykin siis helpommin. Ja kohdun repeäminen on erittäin erittäin vaarallinen tilanne niin äidille kuin vauvallekkin.
Ja siis käynnistyksessä supistukset on paljon rajumpia ja jos on sektio alla ja ohut kohtu, niin kohtu ei välttämättä kestä siis niitä supistuksia sitten.
Ihan tiedoksi vain kaikille. Itse pääsin säikähdyksellä.