Käynnistetty vs. ""luonnollinen"" synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hm

Vieras
Onko joku, jolla on kokemusta sekä käynnistetystä että luonnollisesti käynnistyneestä synnytyksestä? Onko supistuksissa, ponnistusvaiheessa jne. eroja. Itselläni synnytys ei käynnistynyt ei sitten millään. Käynnisteltiin lääkkeiden kanssa 3 päivää. Välillä tuli supistuksia, mutta sitten vaimenivat kunnes alkoivat aivan älyttömällä kivulla. Oksentelin, tuntui, että taju menee. Supistukset tuntuivat jotenkin aivan luonnottomilta. Ponnistusvaihe oli tosin lyhyt ja sain puudutteen (P:llä alkavan, joku para...). Mutta noita supistuskipuja edelleen peläten olen miettinyt, että onkohan ns. luonnollisesti käynnistyvässä synnytyksessä jotenkin erilaiset supistelut. Tuo mitä koin, oli joitan, jota en hevillä uudelleenk kokisi. Lapsia haluaisin kuitenkin lisää...

Olen kuullut jonkun lääkärin sanoneen muistaakseni tv:ssä tai lehdessä, että yleinen uskomus on että käynnistetty synnytys on kivuliaampi, mutta se ei pidä kuulemma paikkaansa. Se kyseinen synnytys olisi ollut ilman käynnistystäkin kivulias. Ei voi verrata edelliseen/seuraavaan koska kaikki synnytykset ovat usein erilaisia. Jospa seuraava olisi helpompi?

Hm, aika vaikea uskoa, että luonnollisesti käynnistyvä synnytys olisi sama asia kuin kolmen päivän tabukuurin jälkeen väkisin käynnistyvä. Jotenkin tuntuu, että lääkkeet iskivät sitten voimalla... toinen kätilö sanoi, että pitkään lääkkeillä käynnistetyssä synnytyksessä lääkkeet alkavat sitten kertaheitolla vaikuttaa, mutta luonnollisessa tilanteessa keho itse säätelee kipua ja kipu voimistuu luonnollisesti vähitellen, ei kerta rykäyksellä. Toinen kätilö taas totesi, ettei mitään eroa ole... kaipa niitä mielipiteitä on niin monta kuin ajattelijaakin. Mutta oisko niitä asian ihan oikeasti kokeneitakin...

Mulla oli kyllä ihan itsestään käynnistynyt synnytys, mutta sitä vauhditettiin oksitosiinitipalla, jonka aiheuttamat supistukset olivat tajuttoman kipeitä vrt. niitä edeltäneisiin(jotka avasivat myös muutaman tunnin kohdunsuuta)... Eli todellakin uskon, että käynnistys on kivuliaampi, vaikka siis varsinaista kokemusta ei ole...Mutta aina kun oksitosiinia lisättiinkin, alkoivat tajuttoman kovat kivut!

Takana kaksi itsestään käynnitynyttä ja kolme käynnistettyä synnytystä.

En voi väittää, että käynnitetyt olis ollu jotenkin rankempia. Kaikki erilaisia kuten raskaudetkin.

1. synnytys käynnistyi siis itekseen rv 40+1, kesto 3h40min. Paracervikaali puudutus. Puudutus tehosi heti ja vei terävimmän kivun. Ponnistustarve pysyi kun kohdunsuu oli täysin auki.

2. synnytys myös luomusti käynnistyi rv 39+2, kesto 4h25min. Kivut helvetilliset. Kätilö ei suostunut antamaan mitään kivunlievitystä. Vannoin pyhästi etten enää ikinä synnytä:) Ponnistustarvetta ei tullut, joten piti vain ponnistaa, kun aika tuli.

3. synnytys käynnistettiin rv 39+0, kesto 2h30min. Kalvojenpuhkaisu. Paljon helpompi kuin toinen synnytys. Paracervikaali ei tuonut mitään helpotusta. Ponnistustarve hävisi kesken kaiken. Sisulla vaan:)

4. synnytys käynnistettiin rv 39+2, kesto 6h20min. Kamala. Epäkypsästä tilanteesta käynnistys kalvojenpuhk+tippa. Kohdunkaula oli auki käynnistettäessä vain sormen kärjelle (luin jälkikäteen papereista). Spinaalipuudutus toi helpotuksen. Ei ponnistustarvetta ollenkaan.

5. synnytys käynnistettiin rv 39+2, kesto 1h20min.Kalvojenpuhkaisu+tippa. Tosi helppo, lähes kivuton. En tarvinnut mitään kivunlievitystä. Ponnistustarve tuli ja kesti loppuun asti.

Joten älä pelkää:) Rohkeutta..

Mulla yksi luonnollinen synnytys ja kolme käynnistettyä.

Luonnollinen synnytys kesti 6h 25 min ja oli ensisynnytykseksi lyhyt. Supistukset olivat aika kovat mulla väliä supistuksilla oli jotenka levätäkkin pystyi.

Toinen olikin sitten käynnistys ja oli sitten ensimmäistä paljon rajumpi vaikkei kestänyt kun 2h 45 min mutta kun niillä supistuksilla ei ollut mitään väliä vaan olivat yhtäjaksoisia. Silloin synnytys käynnistettiin geelillä joka laitettiin suoraan kohdunsuulle ja vuosihan oli 1986 sairaala Tyksi.

Kolmas ja neljäs olivat niinikään käynnistyksiä muttei niin rajuja kun toi toinen synnytys. Niistä jäi ihan hyvät muistot ja etenkin kun oli kannustava ja lohduttavat kätilöt. Supistuksilla oli selvät välit ja lehvähtää pystyi välillä.
Ja synnytykset -89 ja 95

En oikein ymmärtänyt kommentia höhiltä. Toki välitän vastauksista. Halusin vain omakohtaisia kokemuksia, en mitään tv:stä kuultua tai jonkun kertomaa. Nytpä niitä sainkin ja kiitos kaunis vastanneille! Mielelläni kuuntelen lisääkin.

On hyvin eri asia, käynnistetäänkö synnytys esim. okstosiinitipalla vai Cytotec-kypsyttelyllä. Ilmeisesti sinulla se on käynnistetty Cytotecillä, koska odottelu on ollut noinkin pitkä. Itselläni käynnistely kesti lähes yhtä kauan ja kokemus oli musertava henkisestikin. Selailin googlella artikkeleja oman kokemukseni jälkeen ja monissa teksteissä todettiin, että käynnistetty synnytys on kivuliaampi. Tosin ensisynnytyskin on yleensä kivuliaampi... anyway uskon kyllä että Cytotec kasaantuu ja aiheuttaa kivuliaammat ja epäluonnollisemmat supistelut kuin normaalisti ja luonnollisesti käynnistyvä synnytys, jolloin kohtu, kohdunsuu ja koko keho valmistautuu omaa tahtia synnytykseen.

Nostan tätä, kun asia itseänikin kiinnostaa... minulla myös useamman päivän piti odottaa käynnistymistä. Mikään ei kypsynyt, kohdunsuut jne. Kyllä kai se eri asia on jos väkisi aletaan pakottaa kehoa johonkin kuin että tulee luonnostaan.

Yhteistyössä