käynnistämisestä kysyisin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Eli voi olla että joutuvat käynnistämään synnytyksen, koska eivät halua päästää yliaikaiseksi, jos siis ei synny laskettuna aikana käynnistys on hyvin mahdollinen asia kohdallani. Kuitenkin olen alkanut pelkäämään varsinkin ponnistusvaihetta ja olisinkin kysnyt että miten teillä joilla käynnistetty synnytys on sujunut ja käynnistyikö nopeasti vai miten??? Kaikki kokemukset olisivat hyvin tervetulleita.

eka kertalainen

Mulla on käynnistetty kaksi synnytystä vähäisen lapsiveden vuoksi. Ensimmäisellä kerralla tein Taysin ennätyksen käynnistyksen kestossa: 7vrk :kieh: Toinen tuli jo sitten kolmessa päivässä... Yleensä luullaan, että synnytys lähtee heti käyntiin kun ensimmäinen tabletti on annettu, mutta usein se ei näin ole... Toisilla synnytys voi olla kyllä nopeakin, eikä montaa tablettia tarvita.

Onnea käynnistykseen ja malttia!

mulla ensimmäinen käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi, 38+5, geeliä käytettiin. tyttö syntyi n. 6 tuntia käynnistyksestä.. kivut oli kovat, kun ei kerinny saaha kuin lihakseen pistoksen ja aqua-rakkuloita (joista ei mitään apua). peloteltiin sairaalassa, että monta päivää tässä menee, mutta onneksi ei :) . toinen tyttö syntyi sitten itsekseen 41+5, ja nopeasti, sairaalassa olin vain 2 tuntia..

Mulla lapset -02 ja -04, ja molemmat käynnistetty niukan lapsiveden takia.
Esikoinen rv41+6 ja synnytys kesti 3½h, toinen rv40+6 ja tasan 3h.
Molemmat käynnistettin suoraan tipalla, ja heti melkein sit ne supistukset alkoivatkin.
Kolmannen lapsen laskettuaika olisi juhannusviikolla, eikä yhtään pelota/ tai haittaa vaikka tämänkin käynnistäisivät.
Tsemppiä synnytykseen!!! :hug:

Synnytys käynnistettiin kaksi päivää ennen laskettua koska vauvalla todettiin sydämen rytmihäiriöitä.
Neljäs osa pillerin sain klo.11 ja lähes välittömästi alko supistukset. Lapsivesi meni klo.12 ja terve tyttö syntyi klo. 17.15
Elikkäs nopeaa oli ja kaikki meni hyvin. Ponnistus tosin kesti 30min mikä tuntui ikuisuudelta. Kivunlievityksenä sain epiduraalin ja kohdunkaulanpuudutuksen. Epiduraali vei kivuilta huipun kun taas kohdunkaulap. ei ollut mitään apua.

Keskimmäinen käynnistettiin ylhäisen vedenmenon sekä vauvan ison koon (epäily) takia rv.38

Syntyi sitten rv38+3...eli n.3vrk meni kypsyttelyssä,mutta kun kalvot saatiin puhki niin lapsi oli maailmassa 4.5h (tämä aika sitten kirjattiin synnytyksen kestoksi).

Kivut tuli kalvojen puhkaisun jälkeen salamana ja pirun kipeää teki enkä kerinnyt saada muuta lievitystä kuin ilokaasua,mutta minkäänlaista pelkoa tai traumaa ei jäänyt itse synnytyksestä ollenkaan.

Tosin, kätilöopiskelija neuloi tikit alaosastoon ja ne meni ihan päin prinkkalaa..joutuivat korjailemaan parin pv päästä synnytyksestä.
Kaiken lisäksi tuli vielä kohtutulehduskin (mutta sillähän ei ole mitään tekemistä käynnistyksen kanssa).

Esikoisen synnytys käynnistettiin rv 40+4 ja synnytys kesti kaikenkaikkiaan 3h45, eli varsin nopea ensisynnyttäjäksi. Epiduraalin sain ja melko helpolla omasta mielestäni pääsin. Ponnistusvaihe oli kamala, mut sehän kuuluu asiaan :D

Kakkosen synnytys käynnistyi itsestään ja kesti 1h20min ja siitä tuon 20 minuuttia kerkesin sairaalassa olemaan. Mitään puudutuksia en tietenkään kerennyt saamaan, mut ilmankin sit pärjäsin, kun pakko oli! Ei jäänyt mitään kammoa.

Eli ei minun mielestä eroa käynnistetyllä ja itsestään alkaneella synnytyksellä.

Ja lisään vielä, että minulla käynnistys aloitettiin suoraan tipalla ja sit puhkaistiin kalvot.<br><br>

ekaa tehdessä 40+4 synnytys käynnistettiin tipalla eikä tableteilla kun eivät halunneet sen menevän enää yhtään yli verenpaineen vuoksi..ei se sen nopeampi ollut kuin luomunakaan ja ihan yhtä kipeitä suppareita oli sitten se luomu tai käynnistys ainakin mulla :) Ei tullut mulle ainakaan sitä rajua synnytystä vaikka siitä aina käynnistyksen yhteydessä puhuvatkin ,joten yksilöllistä..
turhaa pelätä käynnistystä,hyvin se menee! :heart:

Minulla puhkaistiin suoraan kalvot ja kahteen tuntiin ei tapahtunut mitään.
Sitten laitettiin tippa ja kolmen tunnin päästä oli syntynyt poika.Ponnistus vaihe ei kestänyt kuin 5 min.
Kaikki kävi nopeasti ja tuntui ,että käynnistäminen oli mukavampi kuin itsestään lähtenyt synnytys.
Esikoista tein 11 tuntia ja ponnistelin 45 minsaa.

Mulla käynnistys 41+2 vähäisen lapsiveden vuoksi sytotec-tableteilla. Sain 2 tablettia kohdunsuulle ennenkuin käynnistyi (2h toisen tabun jälkeen) melko äkkiä ja heti voimakkaana, muttei mitenkään järkyttävänä tuskana (tuskana kylläkin). Avautuminen lähti hyvin käyntiin, mutta tyssäsi 6cm. Lapsen uhkaavan hapenpuutteen vuoksi jouduin kiireelliseen sektioon 10h synnytyksen alkamisesta.

Mulla kaks käynnistetty ja kaks lähteny itestään syntymään.
Ei mitään eroa oo synnytyksen kulussa ollut. Esikoinen käynnistettiin rv 38, synnytys kesti 2, 5 tuntia kaikkinensa.
Juhannusviikolla nytten on LA ja melkeen toivon, että käynnistäisivät, ku se loppuaika on niin tuskastuttavan pitkä ootella :ashamed:

minulla käynnistettii tipalla yliaikaisuuden vuoksi 42 vklla.. tippa ei vaikuttanu mitään, ei tuntunu missään, ja muutaman tunnin päästä puhkaistiin kalvot ja sen jälkee alko tapahtuun. synnytys kesti reilut viisi tuntia ja luulenpa et helpolla pääsin..varsinki näin ensisynnyttäjänä.

vähän epäröin käynnistämisen vaikutuksia vaikka mahasta olikin jo kova hinku päästä eroon siinä vaiheessa mutta mitään ongelmia ei aiheutunu..
lähinnä ajattelin et jos synnytys käynnistyy kovin rajusti kun ei mene "luonnollisesti" ja sen takia repeilen pahasti mutta ensimmäisen asteen repeämillä selvisin ja kun synnytyksestä oli kulunut kaks vikkoa niin olo oli entisellään eikä enää alapää kipeä.. ja salille vaan reippaana!

Meillä synnytys käynnistettiin rv 42+2. Lapsivesi oli jo vähentynyt ja istukka alkanut kalkkeutumaan.
Itselleni annettiin sytotec-tabletteja? (muistaakseni), klo 9,12,15,18. Tämän jälkeen lopetettiin yritys ja ilmoitettiin, että seuraavana päivänä jatketaan. Ensimmäiset vaivaiset supistukset sain vasta klo 16 jälkeen, eivätkä tuntuneet pahoilta. Olin tuon päivän jälkeen auki vaivaisen 1 cm, joka oli tilanne jo ennen käynnistystäkin.
Samana iltana klo 23.30 alkoivat supistukset, jotka tulivat heti parin minuutin välein ja kovenivat koko ajan.
Klo 2 aikaan olin samaisen 1 cm auki eikä edistystä tapahtunut. Onneksi tuolloin onnistuin saamaan epiduraalin, joka todellakin helpotti paljon. Ilman sitä en tiedä miten olisin kestänyt. Täytyy kyllä sanoa, että tuohon epiduraaliin asti kaikki oli yhtä #&%?$!*ä.
Sain myös nopeuttavan tipan, joka sitten vasta käynnistikin synnytyksen kunnolla. Paikat aukesivat lopulta 5 cm:stä täysin auki alle tunnissa. Kalvot puhkaistiin joskus 4:n jälkeen.
Ponnistusvaihe kesti 28 min ja poika syntyi klo 06.12.

Omalta osaltani käynnistys ei ollut pahimmasta päästä, koko synnytyksen kestokin oli vaivaiset 6 tuntia. Mutta täytyy sanoa, ettei supistuksien alkaminen noin nopeasti ja lähekkäin ollut mukavaa. Mutta kuulemma on normaalia, että supistukset ovat kovempia ja tulevat lähekkäimmin, kun synnytys käynnistetään. Kuitenkin olisi ollut mukavaa, jos ensisynnyttäjänä olisi ehtinyt edes hengähtää supistusten välissä, nyt kun ei edes tiennyt mitä tuleman piti.
Kaikki sujui kuitenkin loppujen lopuksi hyvin eikä siitä synnytyksestä jäänyt mitään kammoa.
Tässä siis oma kokemukseni reilun 2 viikon takaa.

Kaksi kertaa on käynnistetty tipalla, ihan vaan kun ei ole normaalisti alkaneet supistukset.
Eka 39+5 lapsiveden menon jälkeen ja toka 41+0 kalvojenpuhakaisun jälkeen. Kestot molemmissa 6-8 h ja kaikki mahdolliset kivunlievitykset oli käytössä.
Ei jäänyt traumoja, kolmas matkalla ja epäilen että oksitosiinitipalla taas käynnistetään, syystä tai toisesta!

Minulla käynnistettiin viime sunnuntaina vähäisen lapsiveden vuoksi.Kalvot puhkaistiin klo.16,20 ja lapsi syntyi klo.22,40.Omat supistukset lähti kivasti käyntiin eikä tippaa tarvittu.klo.18,30 oli upistukset säännölliset eli nopeasti meni meidän kohdalla.Onnea synnytykseen

Mulla on 2 synnytystä käynnistetty tipalla ja kolmas alkoi itse, mutta tipalla sekin loppuun hoidettiin.
Muistaakseni tipalla käynnistetyt on kestäneet vajaa 4,5 tuntia ja noin 6 tuntia, tipalla anitettu oli vajaa 4,5 tuntia. Eli aika nopeita kiutenkin, kunhan alkoivat.
Mä en kyllä tiedä voiko tipalla käynnistettyä ja kohdunsuuta kypsyttämällä läynnistettyä verrata, kun tipallahan ei voi käynnistää jos synnytys ei tavallaan ole jo alkanu, eli esim. lapsivesi tullu.
Rajuahan se on, kun lisäävät tippaa niin paljon kun uskaltavat, että homma hoituis nopeesti, mutta kai se synnytys aina jonkinmoinen urakka on.

Mulla käynnistettin synnytys suun kautta Cytotecilla lapsiveden menon takia. Kahden murusen jlkn alkoi supparit joita tuli heti 3 min. välein. Eli supparit alkoi n. klo 15, saliin pääsin klo 21 ja poika syntyi klo 3.02. Synnytys oli helppo ja saliin pääsyn jälkeen täysin kivuton =)

Mulla jouduttiin kans käynnistään 42+2 viikolla vasta!!!oli pikkase tuskallista..ekka päivä meni siin ku sain joku ruiskeen,ei tapahtunu mitn,ja sit suun kautta söin 3 tabua ei mit ehkä vähä..kolmantena päivänä mentiin synnytysaliin ja sain oksitosiini tipan n.12 aikaan auttoi jonkin verran 6aikaan illalla laittoivat epiduraalin ku meinas järki lähtee kipujen takia!!jättivät oksitosiinitipankin.lapsivesi tuli oksaksi itsestään,mut sitten kätilö puhkas kalvot ennen sitä oli yhdeksän senttiä auki..mut sit jonkin ajan pääst kätilö kattoi ni oli suu menos takaspäin...aika kummallista!!sano vaa et näin joskus käy..luulen et kätilö saattoi tehdä virheen ku puhkas kalvot lopuks.. :ashamed: no siin sit ooteltiin ei tapahtunu mitn,muutako olin KAMALAN kipiä!!!!!sit lopuks jouduin sektioon ku ei muu auttanu..viikkoja oli 42+5 ku maailmaan syntyi ihana poika!!isä oli koko synnytyksen ajan mukana :) isä katsoi poikaa sen aikaa kun minä olin toipumassa.en muista oikeestaan mitään ensimmäisestä päivästä,mut maito nousi heti samana päivänä ku poika syntyi. =) sen muistan et ku heräsin kysyin ensimmäisenä et missä on vauva ja kultani. vauva syntyi 1.28 yöllä!!olin tosi kipeä ainakin 3päivää,en päässyt edes 1 ja 2 päivänä sängystä ylös omin avuin,oli niin kipeät kyljet ja joka paikka!mut sitä ku sitkeästi yritti ni kyl mä siit selvisin ihanan mieheni ja lapsen ansiosta.jouduttiin oleen viel 1vko laitoksella,kun mulle tuli jokin tulehdus,eivät saaneet selville sitä,mut kai se tuli sen sektion aikana jostakin.synnytin 2005 vuonna,mut onhan toi uusi vauvakuume.. :p perhehuoneessa saatiin olla onneks koko aika kun ei ollut kellään tarvetta päästä huoneeseen..onnelliset vanhemmat olemme!!

Yhteistyössä