Käynnistäminen sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ma-mi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla.

Toisesta olin äitipolilla ja pohdittiin käynnistys/sektio (jotain piti tehdä hepatoosin takia). Lääkäri päätyi sektioon perustellen ettei kannata käynnistää mm siksi että "paikat ei ole yhtään auennut". Eli jos olisin ollut "valmiimpi" synnytykseen se olisi ymmärtääkseni voitu käynnistääkin :/ Ja viikkoja oli tällöin kasassa 38.

minulla esikko syntyi kiireellisellä sektiolla rv 36+1..toka synnytys normaali alateitse..kolmas käynnistettiin rv 39+2..paikat olivat pehmenneet ja auki siinä vaiheessa. käynnistyksessä ei vain voida käyttää yhtä suuria lääkemääriä kuin tavallisesti..

Minulla esikko suunniteltu sektio perätilan vuoksi ja toisella meni täys aikaisena käynnistykseen suuren koon vuoksi. Käynnistettiin ihan epäkypsästä tilanteesta( sormelle vähän auki vaikka viikkoja oli tasan 40) cytotecilla ja lähti toisesta tabletista käyntiin. Hommaan meni aikaa 5h 20 min eli aika rivakka homma, puolentoistatunnin ponnistamisen jälkeen imukupilla koeveto jossa vauvan sydänäänet romahti ja mentiin hätäsektioon. Mut siis käynnistys sujui ok ja jos vauva olis mahtunut tulemaan niin koko homma olis ollut ihan kestettävä....

Minulla esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi, ja toinen oli tarkoitus synnyttää alateitse. Vedet meni 41+5 ja supistusten puuttuessa laittoivat cytotecia pari kertaa, kun kuulemma ei olisi voinut oksitosiinia laittaa sektioarven takia. Minulla on kaksiosainen kohtu, eikä ilmeisesti sen takia supistuksia kuulunut käynnistelyistä huolimatta, joten tyttömme leikattiin kiirellisellä sektiolla 41+6. Kotiuttava lääkäri kuitenkin arveli, että oksitosiini oisi ollutkin mahdollinen... se jälkiviisaus, se jälkiviisaus.

mulle on koko ajan puhuttu käynnistyksestä kahden viikon päähän vaikka paikat ei vielä ole yhtään auki. Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla ja nyt kyllä kaikki puhuu käynnistyksestä. Ei kukaan ole maininnutkaan ettei kohtu kestäis.

Minulle sanottiin tätä meidän poikaa odottaessa (esikoisemme syntyi siis sektiolla) Kun yliaikaisultrassa käydessä sanottiin, ettei voida antaa esim. oksitosiinia joka aiheuttaa rajut supistukset jos paikat ovat täysin kiinni. Itselläni oli juuri tämä tilanne. Käynnistys varattiin viikon päähän ja sanottiin, että saan ns. mietoja lääkkeitä. Mutta synnytys käynnistyikin sitten seuraavana päivänä ja 29 tunnin jälkeen siitä poika oli maailmassa. Synnytys eteni siis aika hitaasti, ja sain oksitosiinia jolla vauhditettiin supistuksia. Siitä alkoivat rajut supistukset, kohdunsuu oli 6cm auki kun oli pakko saada ponnistaa. Tikkejä tuli, mutta hyvä mieli jäi kaikinpuolin kuitenkin.

Huomenna mulla olis nyt aika tuonne sairaalalle, saapas nähdä aloittavatko käynnistyksen vai vieläkö paikkoja kypsytellään. Viime reissulla tuota kanvaa 3cm jäljellä ja kohdun suu kiinni ja kiinteä. Siirsivät sen takia käynnistystä vielä viikolla.
Toivottavasti ensi viikolla aloittavat, nuo maksa-arvot kun tuppaavat olemaan niin korkealla ja kutinaa löytyy :'( Esikoinen leikattiin heti kun kutinat paheni, mut nyt eivät mielellään leikkaisi..vaan käynnistys olis ensisijalla.

Minä kieltäydyin käynnityksestä, koska kohdun repeämisvaara on sektion jälkeen suurempi. Esikoisen synnytys käynnistettiin Cytotecilla suun kautta otettuna, ja supistukset olivat rajuja alusta saakka. Synnytys päättyi kiireelliseen sektioon.

TAYSissa taas sanottiin että oksitosiinilla voisi sektion jälkeen käynnistää, koska oksitosiinitippaa voi pienentää jos supistukset käyvät liian voimakkaiksi. Cytotecillä käynnistettyä synnytystä ei voi millään hillitä. En luottanut lääkärin sanaan käynnistyksen turvallisuudesta, koska olen kuullut joidenkin lääkäreiden välttävän käynnistystä sektion jälkeen. Kohdalleni osunut lääkäri ei tästä tykännyt, mutta antoi silti ajan sektioon.

tosi paljon tuntuu oleva eroja paikkakunta kohtaisesti noissa käynnistys asioissa sektion jälkeen. Itselläni sektion jälkeen käynnistettiin cytotecilla kohdunsuulle puolikkaalla tabletilla heti ja olin vähän vaan sormelle auki. Sain siis kaiken kaikkiaan kokonaisen tabletin kun 4 tunnin päästä annettiin uusi vaikka jo jonkun verran supisteli mistä lähti sitten tietty kunnolla käyntiin. Ponnistus vaiheen pitkittyessä lisättiin vielä oksitosiini tippaa voimistamaan ponnistuksia eikä kukaan missään vaiheessa epäillyt etteikö kohtu kestäisi moista rääkkiä.

Yhteistyössä