V
vieraampi
Vieras
Käykääs täältä lukemasta miten elatusavun määrä lasketaan ja onko se 118e ja risat todellakin ihan tarpeeksi elatusapua.
http://www.eroperhe.net/?core=elatus
http://www.eroperhe.net/?core=elatus
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2006 klo 22:30 mie kirjoitti:niimpä niin noita systeemejä ja linkkejä on monia! ja ihan riippuu siitä kuka ne tekee!! mut nyt tässä pitäsi jossain vaiheessa tullla valtiolta se uusi lskutapa!! joka on hiukka erilainen todellakin kuin toi!! siinä oli muistaaksen että alle 7 vee kuluttaa 250 e kuussa ja perustuu ihan ja ohonkin tutkimuksiin!!
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:29 äityli kirjoitti:"osuutta asumisesta" Niinpä, mutta tässä mielestäni pitäisi huomioida se seikka ovatko etälapset toisen vanhemman luona 95% ja toisen vain 5%. Lukusuhde pitäisi olla mielestäni noin suuri, sillä jos normaali tapaamissysteemi on usein noin 10vrk/kk isällä ja 20 vrk / äidillä tai vielä suurempi isällä, pitää tämä osuus asumisesta huomoida KUMMANKIN vanhemman taholta. Olen jo aiemmin siitä kirjoittanut, että kyllähän kumpikin vanhempi haluaa / haluaisi antaa lapselleen mahdollsimman kodinomaisen tunteen. Miettikääpä itse omalta kohdalta, kun aliarvioitte sen etäisän kotia sanomalla "ei se lapsi siellä tartte omaa huonettaa, täällä kotona se tarvitsee kun täällä on suurimman osan ajasta." Ei se näin olen.
Meillä etälapsilla on yhteinen huone, joka on tyhjilläään sen 20 vrk/kk, mutta sen pidämme sillä lapset tuntevat olonsa kodikkaammaksi kun heillä on täällä oma huone omineen tavaroineen ihan niin kuin äidin luona.
Ei näitä laskukaavoja voi katsoa laput silmillä- tyylillä vaan siinä pitää huomioida muutkin asiat, kun onko isällä laaja tapaamisoikeus vain tapaako isukki lapsiaan vain pari kertaa vuodessa. Turha on verrata naapurin asioita sinun asioihin, kun teillä saattaa olla ihan eri lähtökohdatkin asioille. Maalaisjärjellä pääsee melko pitkälle. Ja mitä paremmin on pelannut omat korttinsa elämässä (koulutus, työ, jälkikasvu) sen helpompi on olla ja elää itsenäisestikin
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:29 äityli kirjoitti:"osuutta asumisesta" Niinpä, mutta tässä mielestäni pitäisi huomioida se seikka ovatko etälapset toisen vanhemman luona 95% ja toisen vain 5%. Lukusuhde pitäisi olla mielestäni noin suuri, sillä jos normaali tapaamissysteemi on usein noin 10vrk/kk isällä ja 20 vrk / äidillä tai vielä suurempi isällä, pitää tämä osuus asumisesta huomoida KUMMANKIN vanhemman taholta. Olen jo aiemmin siitä kirjoittanut, että kyllähän kumpikin vanhempi haluaa / haluaisi antaa lapselleen mahdollsimman kodinomaisen tunteen. Miettikääpä itse omalta kohdalta, kun aliarvioitte sen etäisän kotia sanomalla "ei se lapsi siellä tartte omaa huonettaa, täällä kotona se tarvitsee kun täällä on suurimman osan ajasta." Ei se näin olen.
Meillä etälapsilla on yhteinen huone, joka on tyhjilläään sen 20 vrk/kk, mutta sen pidämme sillä lapset tuntevat olonsa kodikkaammaksi kun heillä on täällä oma huone omineen tavaroineen ihan niin kuin äidin luona.
Ei näitä laskukaavoja voi katsoa laput silmillä- tyylillä vaan siinä pitää huomioida muutkin asiat, kun onko isällä laaja tapaamisoikeus vain tapaako isukki lapsiaan vain pari kertaa vuodessa. Turha on verrata naapurin asioita sinun asioihin, kun teillä saattaa olla ihan eri lähtökohdatkin asioille. Maalaisjärjellä pääsee melko pitkälle. Ja mitä paremmin on pelannut omat korttinsa elämässä (koulutus, työ, jälkikasvu) sen helpompi on olla ja elää itsenäisestikin
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 14:05 peuhu kirjoitti:Tässä vähän ajankohtaista tietoa keskusteluun, käykääpä lukemassa.
http://www.om.fi/36283.htm
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 15:04 äityli kirjoitti:Ovat suuntaa antavia eivät ohjeita. Aivan, mutta kun niitä tulkitaan kuin piru raamattua. Ainoat häviäjät ovat etäisät, joilla on laaja tapaamisoikeus eli lapset ovat isällään noin 1/3 kk ja 2/3 äidillä.
En ota tässä kantaa sitä jos lapset ovat isällään 5-6 kertaa vuodessa.
Olisiko ideaalitilanne 50/50 kummankin vanhemman luona, kumpikaan ei maksa toiselle mitään ja kumpikin vanhempi elättää lastaan silloin omien tulojensa mukaan.
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 14:50 vieras kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 14:05 peuhu kirjoitti:Tässä vähän ajankohtaista tietoa keskusteluun, käykääpä lukemassa.
Ihan hyvä huomioida alle koluluikäisen tarhamaksut, kun voivat olla keskituloisellakin helposti 200 yhdestä lapsesta, saatikka useammasta.
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 14:50 vieras kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 14:05 peuhu kirjoitti:Tässä vähän ajankohtaista tietoa keskusteluun, käykääpä lukemassa.
Ihan hyvä huomioida alle koluluikäisen tarhamaksut, kun voivat olla keskituloisellakin helposti 200 yhdestä lapsesta, saatikka useammasta.
Mun mielestä on reilua jo lapsi on 50/50 niin kumpikaan ei maksa mitään ja lapsilisät käytetään vaatteisiin ym.Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 15:04 äityli kirjoitti:Ovat suuntaa antavia eivät ohjeita. Aivan, mutta kun niitä tulkitaan kuin piru raamattua. Ainoat häviäjät ovat etäisät, joilla on laaja tapaamisoikeus eli lapset ovat isällään noin 1/3 kk ja 2/3 äidillä.
En ota tässä kantaa sitä jos lapset ovat isällään 5-6 kertaa vuodessa.
Olisiko ideaalitilanne 50/50 kummankin vanhemman luona, kumpikaan ei maksa toiselle mitään ja kumpikin vanhempi elättää lastaan silloin omien tulojensa mukaan.
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:39 mirena04 kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 09:10 äityli kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:39 mirena04 kirjoitti:
No jaa, minun exäni osti isomman talon siinä vaiheessa kun oli uuden vaimon kanssa tulossa jälkikasvua. Edellisessä kodissa ei ainakaan ollut etälapsille omaa huonetta. Sitä en tiedä onko uudessa talossa heille oma huone. Lapsiaan saa tavata niin usein kuin haluaa, käytännössä 5-6 kertaa vuodessa. Hänen tulonsa taatusti paremmat kuin minulla tällä hetkellä. Silti maksaa "vain" 113e/lapsi. En ole enempää vaatinut enkä tule vaatimaankaan, mut kyllä se välillä pistää vähän ketuttamaan tämä epätasa-arvoisuus tässäkin asiassa. Mutta sellaista se elämä on =)
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 09:10 äityli kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:39 mirena04 kirjoitti:
No jaa, minun exäni osti isomman talon siinä vaiheessa kun oli uuden vaimon kanssa tulossa jälkikasvua. Edellisessä kodissa ei ainakaan ollut etälapsille omaa huonetta. Sitä en tiedä onko uudessa talossa heille oma huone. Lapsiaan saa tavata niin usein kuin haluaa, käytännössä 5-6 kertaa vuodessa. Hänen tulonsa taatusti paremmat kuin minulla tällä hetkellä. Silti maksaa "vain" 113e/lapsi. En ole enempää vaatinut enkä tule vaatimaankaan, mut kyllä se välillä pistää vähän ketuttamaan tämä epätasa-arvoisuus tässäkin asiassa. Mutta sellaista se elämä on =)
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 10:20 ihmettä kirjoitti:Mä en tajuu tätä keskustelua taas ollenkaan! Hirvee narina exillä siitä että miten (huonosti?) mies eli heidän kanssa ja nyt sit vaaditaan mm. suurempia elareita kun miehellä ja sen nykyisellä menee hyvin.
Eikö exien aivoon mene se, että ero TODELLA tarkoittaa sitä että sen jälkeen mies/nainen on vapaa tekemään elämällään MITÄ HALUAA (kunhan hoitaa velvollisuudet). Exät (miehet/naiset) ei tosiaan tunnu kestävän positiivisia muutoksia entisen nykyisessäelämässä vaan aina pitää olla sorkkimassa sitä. Sitä paitsi, se erohan tarkoittaa eroa (avio/avo)puolisosta, niin kysynpähän vaan että MITÄ HEL... EXÄT HALUU ENTISEN PUOLISON NYKYISESTÄ ELÄMÄSTÄ? Eikä se edes niille kuulu! Lapset ja niiden asiat täytyy hoitaa, se on selvä, mut toi ruikutus *eipä minun aikaan kiinnostanut se ja se...* on niin syvältä, KATTOKAA EXÄT PEILIIN, SIKSIHÄN TE OLETTE EXIÄ!
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 11:49 vieras kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 10:20 ihmettä kirjoitti:Mä en tajuu tätä keskustelua taas ollenkaan! Hirvee narina exillä siitä että miten (huonosti?) mies eli heidän kanssa ja nyt sit vaaditaan mm. suurempia elareita kun miehellä ja sen nykyisellä menee hyvin.
Eikö exien aivoon mene se, että ero TODELLA tarkoittaa sitä että sen jälkeen mies/nainen on vapaa tekemään elämällään MITÄ HALUAA (kunhan hoitaa velvollisuudet). Exät (miehet/naiset) ei tosiaan tunnu kestävän positiivisia muutoksia entisen nykyisessäelämässä vaan aina pitää olla sorkkimassa sitä. Sitä paitsi, se erohan tarkoittaa eroa (avio/avo)puolisosta, niin kysynpähän vaan että MITÄ HEL... EXÄT HALUU ENTISEN PUOLISON NYKYISESTÄ ELÄMÄSTÄ? Eikä se edes niille kuulu! Lapset ja niiden asiat täytyy hoitaa, se on selvä, mut toi ruikutus *eipä minun aikaan kiinnostanut se ja se...* on niin syvältä, KATTOKAA EXÄT PEILIIN, SIKSIHÄN TE OLETTE EXIÄ!
Ainakin osittain peesaan...
Meillä miehen ex on puuttunut rahankäyttöömme ja elämäämme koko seitsemän vuotta kestäneen suhteemme ajan. Esim. jos olemme lähteneet mieheni kanssa lomalla ulkomaille, ja ex saa siitä tietää (mainittakoon, että olemme myös miehen lasten kanssa ulkomailla matkustaneet), heti soi mieheni puhelin ja tulee kauheaa ruikutusta ja huutoa, KOSKA mies ei hänenkään kanssa kyseisissä paikoissa käynyt! Seuraava valituksen aihe on se, ettei meillä hänen mielestään ole oikeutta lähteä matkalle ilman lapsia, lapset pitäisi kouluaikanakin ottaa mukaan. Hänellä itselläänhän tietysti on oikeus matkustella ilman lapsia.
Sanomista tuli myös siitä, kun muutimme vuokrakämpästä omistusasuntoon. Pitäisi maksaa enemmän elatusmaksuja, koska mieheni on näköjään niin varoissaan, kun oli varaa asuntoon. Hoh. Asuntomme on lähes pelkkää velkaa. Mieheni ei maksanut käteisellä euroakaan, koska hänellä ei rahaa ollut. Minä maksoin säästöilläni sen pienen summan, jonka käteisellä maksoimme.
Mieheni on ollut esimerkillinen etäisä. Maksellut enemmän kuin pakolliset, tavannut lapsia enemmän kuin sopimuksessa lukee... Mikään vaan ei riitä. Nykyään lapset eivät tuo tapaamisiin edes vaatteita kotoaan, sillä ruikutusta tuli siitäkin, että pyykin peseminen on niin kallista (voi jessus!). Lapsilla on meidän luonamme vaatteet ulkokamppeita myöten, eipä tarvitse exän enää tapaamisviikonlopuiksi pyykkiä pestä.
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 13:21 Vieras kirjoitti:Mun mielestä 50/50 on ideaali sillä lapsihan on menossa OMILLE vanhemmilleen, ei siis joka toinen viikko hoitoon tms.Silloin molemmat vanhemmat pääsevät nauttimaan lasten seurasta tasapuolisesti niinkuin kuuluukin ja meidän lähipiirissä lapset ovat sopeutuneet hyvin tilanteeseen.
Minä en taas tajua tätä 50/50 systeemiä, JOS LAPSET vaihtavat kotia viikon välein. Mahtaa se olla muksuille rankkaa joka perjantai/sunnuntai pakata ne henk.koht jutut reppuun ja taas vaihtaa osoitetta viikoksi. Miksi vanhemmat ei tee niin, että HE vaihtavat kotia viikon välein ja lapsilla pysyy sama koti koko ajan?? Kaverit tietää mistä osoitteesta tullaan kyselemään, koulureitti aina sama jne. Sillon se olisi lapsille jo paljon helpompaa ja vanhemmat saisi viettää lasten kanssa aikaa tasapuolisesti... ( Kaikki vanhemmathan eivät edes halua..) Tai kait se riippuu lapsestakin, meillä eivät missään nimessä halua vaihdella kotia viikon välein.