Käy sääliksi tutun lapset, mitä mä voin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jepou

Vieras
Tyttö 6v ja poika 5v:

-Kumpikaan ei ole koskaan ajanut polkupyörää. Pyöriä ei ole ostettu, koska ei ole rahaa.
-Kumpikaan ei ole luistellut, koska luistimiin ei ole varaa.
-Hiihto, sama homma.
-Pulkkamäkeä ovat kokeilleet, mutta omia pulkkia ei ole :/

-Kummallakaan ei ole paljoakaan leluja. Tytöllä yksi vanhanaikainen nukke, muutama leikkiastia ja ruokia. Värityskirjoja ja palapelejä. Pojalla yksi parkkitalo ja maks. 10 pikkuautoa, yksi isompi auto. Koska muuhun ei ole varaa :/

Lapset ovat kaiken lisäksi todella ujoja, eivät välttämättä edes vastaa jos kysytään :/

Mitä mä voin tehdä, kun muutoin heitä ei kaltoin kohdella? Kun itselläkään ei niin liikaa rahaa ole.

Johan heitä varmaan kiusataan, tyttökin menee eskariin ja poika aloittaa hoidon. Muut lapset varmasti haukkuu sutena, kun pk:ssa nuita aktiviteettejä tehdään. JA entäpä vaikka synttärivieraat, kamala arvostelu :/

No miltä lapset muuten vaikuttavat? nauravatko? Ovatko he onnellisen oloisia?
Häiritseekö tämä lapsia tai vanhempia, vai vain sinua? Ikävä ku maailma on näin pinnallinen ja ulkoisiin seikkoihin tuijottava, mutta niinhän se vaan on fakta....

Jos sinulla parikymppiä liikenisi niin voisit vaikka huutonetistä tai kirpparilta ostaa sukset/luistimet/ pyörät tmv

Jos itselläsi on sen verran ylimääräistä, voisitko vaikka kirpparilta ostaa lapsille jotain lelua tms? Tai jos muutenkin itselläsi on ylimääräisiä leluja jemmassa, niin antaa heille lainaksi siksi aikaa kun lapset tykkäisivät leikkiä?

Siivoaisin omien lasten lelut ja antaisin ylimääräiset. samoin vaatteet. Tätä kyllä teen muutenkin ja lahjoitan tavaraa eteenpäin vaikkei noin pahaa tilannetta kellään tutulla olekaan. Eikä itekkään kovin leveästi eletä.
Toinen että muistaisin lapsia ainakin synttäreillä ja jouluna ja ehkä ajoittain muutenkin.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
vie lastesi vanhat lelut heille. Voi että, minulla olisi täällä leluja vaikka millä mitalla annettavaksi, siis oikeasti kasapäin. Eroon haluaisin. Meillä 3 lasta ja leluja kertynyt ihan liikaa. Antaisin mielelläni niitä pois.

Päiväkodissa eivät toiset lapset ihmettele kun luistelua vasta harjoitellaan, pyöräilyäkin monet vielä harjoittelee ja pulkka trulee kyllä päiväkodissa tutuksi.

Voi jeesus. Materialisti tilittää. Muksut saa vaikka puukapulalla metsässä leikkimisestä aivan saman nautinnon, kuin tuollaisesta ylenpalttisesta materialismista. Lopeta se stressaaminen

[QUOTE="alkup.";24078702]

Lapset ovat oikein onnellisia, nauravat ja keksivät leikkejä jne.[/QUOTE]

Mikä sit on ongelma? Moni leluröykkiön keskellä kasvanut lapsi on todella mielikuvitukseton ja mikään uusikaan lelu ei jaksa kiinnostaa paria päivää kauempaa...

Meillä ei oo mökillä leluja ollenkaan, saavat ottaa mukaan yhden tai pari lelua. Lapset keksivät itse leikkejä ja leluja lähes tyhjästä ja tulevat ylpeänä esittelemään mitä ovat keksineet. Musta tää on kehittävää ja leikkivät ulkona eli saavat raitista ilmaa lähes koko päivän.
Noi sukset, luistimet ym "urheiluvälineet" on vähän eri juttu. Eihän ne opi jos ei ole välineitä. Kysele vähän tutuilta, yleensä ihmisillä lojuu pyöriä, luistimia ym nurkissa joista haluaisivat eroon muutamalla eurolla. Meilläkin ois yks pyörä jonka antaisin heti jos jollekin kelpais. Ois varmaan kuus vuotiaalle sopiva.

En usko, että suuri lelumäärä tekee lasta onnelliseksi. Leluja lapsilla tuntuu olevan tarpeeksi.

Luistelu, hiihto ja pulkkamäki sen sijaan kuuluvat jokaisen suomalaisen lapsen perusjuttuihin. Jo siksikin, että koulussa pitää viimeistään luistella ja hiihtää. Luistimia saa kirppiksiltä todella edullisesti. Minä olen ostanut lapsieni kaikki luistimet kirppiksiltä siitä asti, kun ovat olleet 5-6-vuotiaita. Nyt ovat yläasteella ja edelleen kirppiksiltä löytyy hyväkuntoisia luistimia hintaluokassa 5-15€. Olen myynyt pieneksi jääneet luistimet samalla hinnalla eteenpäin kuin ostinkin ne!

Pulkkamäki ja luistelu eivät ainakaan ole rahasta kiinni. Hiihtovälineet ovat kalliimpia ja vaikeampi hankkia, jos ei satu löytämään sopivaa suksi+sauva+mono-pakettia.

[QUOTE="vieras";24078727]Mikä sit on ongelma? Moni leluröykkiön keskellä kasvanut lapsi on todella mielikuvitukseton ja mikään uusikaan lelu ei jaksa kiinnostaa paria päivää kauempaa...[/QUOTE]

Totta! Pistää vihaksi kun näen ne valtavat leluröykkiöt eräissä perheissä. Annoin kerran
lahjan lapselle, hän ei edes avannut sitä pakkausta. Ei arvosteta enää mitään.
Mielikuvitus ei kehity kun kaikki on "valmista".

Mites nyt toi lelumäärä tähän liittyy? herraie ei kaikilla tarvitte olla hirveää lelyryökkiötä! Tunnen perheen jossa pohalla on bambusta tehty joku kapustasoitin ja puusta tehty lelurekka. Kaks marakassia ja puujunarata. Muutama satukirja ja siinä se. Tai on muutama lelu vielä, mutta kaikki lelut mahtuu pienenpieneen puiseen matkalaukkuun. Poika on erittäin vilkas ( ei liian) ja puhuu valtavan paljon (on 2,3 vuotta) osaa jakaa leluja ja leikkiä muiden kanssa. Sitten taas tiedän niitä joilla on satamäärin leluja. Nehän ei sitten sitä lelua jaa mikä kädessä on. Eikä juuri osaa leikkiä toisten kanssa. Mielikuvitusta lapset osaa ihan toisella lailla hyödyntään kun keksii samalla lelulla viis eri leikkitapaa!

Tuo urheiluvälineiden ja pulkkien puuttuminen on kyllä iso ongelma, ja minä en jaksa uskoa, ettei vanhemmilla ole sellaisia varaa hankkia, kyse on pelkästään tahdosta. Jos on rahallisesti tosiaan noin tiukkaa, niin kyllä sosiaalitoimistosta lapselle sukset saa.

Yhteistyössä