käy sääliksi lapsia (sikainfluenssasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Minun käy sääliksi niitä lapsia, joiden vanhemmat ovat heidän puolestaan päättäneet, ettei lapsia rokoteta sikainfluenssaan. Toiset joutuvat käymään läpi hirveän taudin, jonka olisi voinut estää pienellä rokotteella. Raasut, ja heiltä ei kysytä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mun käy sääliksi ihmisiä, joilla on hirveästi aikaa ja energiaa pohtia muiden ihmisten ja perheiden henkilökohtaisia valintoja ja päätöksiä.

Mutta kun lapsilla ei ole oikeuksia. Minusta se asia on väärin, että vanhemmat saavat päättää puolesta. Pohdin tätä asiaa moraalisesta ja juridisesta ym. yleisestä katsantokannasta käsin, en kenenkään henkilökohtaisten valintojen kautta. Minusta tämä ei ole oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen :
Minun käy sääliksi niitä lapsia, joiden vanhemmat ovat heidän puolestaan päättäneet, ettei lapsia rokoteta sikainfluenssaan. Toiset joutuvat käymään läpi hirveän taudin, jonka olisi voinut estää pienellä rokotteella. Raasut, ja heiltä ei kysytä mitään.

Ei sitä kaikki lapset käy läpi eikä ees kaikki aikuiset, kuhan on paisuteltu pullaksi koko juttu

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kun lapsilla ei ole oikeuksia. Minusta se asia on väärin, että vanhemmat saavat päättää puolesta. Pohdin tätä asiaa moraalisesta ja juridisesta ym. yleisestä katsantokannasta käsin, en kenenkään henkilökohtaisten valintojen kautta. Minusta tämä ei ole oikein.

Toisaalta vanhemmillahan on oikeus päättää lapsen terveydenhoidosta ja kaikista muistakin rokotuksista. Ja kastetaanhan lapselta kysymättä heidät kaiken näköisiin uskonnollisiin lahkoihinkin eikä sekään pidemmän päälle aina terveellistä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Onkohan tämä sellainen asia, että ne pikkuraasut, joita säälittelet, osaavat tehdä tämmöisiä päätöksiä?

Eivät tunnu osaavan tehdä aikuisetkaan. Mielestäni rokotus olisi pitänyt määrätä kaikille yhteiskunnantasolta pakolliseksi.

Rokotus, joka on aivan sama influenssarokotus, jota on annettu 20-vuotta, mutta eri viruskannalla, on nyt median vääristämänä peloitellut koko kansan. Ja jos se tauti oikeesti tulee, ja on tosi kova ja myös vaarallinen, jää monelta lapselta ottamatta rokotus, vain koska vanhemmat päättävät niin. Silti lapsen henki voi olla vaarassa.

Mun käy sääliksi ihmisiä, joilla on hirveästi aikaa ja energiaa pohtia muiden ihmisten ja perheiden henkilökohtaisia valintoja ja päätöksiä.

Minusta sinä olet provo sillä kukaan ei kai oikeasti voi olla noin idiootti?

Jos voitaisiin olla 100% varmoja, että rokote on täysin turvallinen, ymmärtäisin ehkä sen säälin ja pohtimisen.

Koska kuitenkaan ei olla, niin niin on ihmisten oma asia päättää, rokottaako vai ei.
Eikä lapsilla ole kovin monessa muussakaan asiassa oikeutta itse päättää. Mitä pienempi lapsi niin sen vähemmän sananvaltaa. Vanhempien asia on silloin tehdä päätökset.
Niin se vaan on.

Jos mennään siihen, että yhteiskunnan, viranomaisten, terveydenhuoltohenkilökunnan asia on tehdä päätös asiasta, niin sitten jouduttaisiin pohtimaan aika pirun montaa muutakin asiaa siltä pohjalta, että onko päätösvalta vanhemmilla vai yhteiskunnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja kai sentäs olet aikuinen:
Mua käy sääliksi noin ahdasmielinen aikuinen.

Mä nauran sulle sitten kun kunnon tutkimukset tuostakin rokotteesta valmistuu.

Naura vaan. Minä en ainakaan naura kenellekään tällaisessa tilanteessa. Minusta tämä on vakava tilanne, joka tulisi ottaa vakavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja kai sentäs olet aikuinen:
Mua käy sääliksi noin ahdasmielinen aikuinen.

Mä nauran sulle sitten kun kunnon tutkimukset tuostakin rokotteesta valmistuu.

Sairasta! Vai pitäisikö rokotteen ottaneiden naureskella niille raskaanaoleville ja vanhemmille, jotka eivät ole ottaneet rokotetta itselleen ja/tai lapsilleen ja päätyvät sairaalaan?

Sairasta :x .

Se EI ole sama rokote eri viruskannalla. Siinä on aivan eri tehoste-aine,sitä EI ole testattu raskaana olevilla. Joten se siitä 20v vanhasta rokotteesta.
Ps.terveisiä Thl:ään.

Eivät tunnu osaavan tehdä aikuisetkaan. Mielestäni rokotus olisi pitänyt määrätä kaikille yhteiskunnantasolta pakolliseksi.

Rokotus, joka on aivan sama influenssarokotus, jota on annettu 20-vuotta, mutta eri viruskannalla, on nyt median vääristämänä peloitellut koko kansan. Ja jos se tauti oikeesti tulee, ja on tosi kova ja myös vaarallinen, jää monelta lapselta ottamatta rokotus, vain koska vanhemmat päättävät niin. Silti lapsen henki voi olla vaarassa.

Ei se vanhakaan influenssarokote ole kuitenkaan pakollinen, monet ovat senkin jättäneet ottamatta.

Entäs ne lapset joilta ei myöskään kysytä haluvatko he rokotteen? Vanhemmat vaan päättävät ja sitten lapsi sairastuu rokotteesta :(

Miksei näillä lapsilla ole mitään oikeutta? Käy sääliksi!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

Minusta sinä olet provo sillä kukaan ei kai oikeasti voi olla noin idiootti?

Höpö höpö! Mutta nyt tekee päätöksiä sellaiset ihmiset (eli vanhemmat), joilla ei ole terveydenhuollon asiantuntijuutta, ja kyse on kuitenkin aika vakavasta asiasta. Silloin ne päätökset voivat pohjautua perättömään tietoon. Minusta vanhemmilla on nyt liikaa vastuuta tässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jorma:
Se EI ole sama rokote eri viruskannalla. Siinä on aivan eri tehoste-aine,sitä EI ole testattu raskaana olevilla. Joten se siitä 20v vanhasta rokotteesta.
Ps.terveisiä Thl:ään.

Kerroppa mikä lääke tai rokote OLISI testattu raskaanaolevilla? :D

Höpö höpö! Mutta nyt tekee päätöksiä sellaiset ihmiset (eli vanhemmat), joilla ei ole terveydenhuollon asiantuntijuutta, ja kyse on kuitenkin aika vakavasta asiasta. Silloin ne päätökset voivat pohjautua perättömään tietoon. Minusta vanhemmilla on nyt liikaa vastuuta tässä asiassa.

Loppujen lopuksi kovinkaan monella ei ole tämänkaltaisista asioista erityisen paljon tietoa. En esimerkiksi luota enempää satunnaisen terveydenhoitajan arvioon kuin omaani.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kerroppa mikä lääke tai rokote OLISI testattu raskaanaolevilla? :D

Erikseen raskaanaolevilla testaaminen on yksi juttu, mutta vanhoista lääkkeistä monia on kuitenkin joskus käytetty joillakin raskaanaolevilla ja siitä on jotain pidemmän aikavälin tietoa saatu.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Entäs ne lapset joilta ei myöskään kysytä haluvatko he rokotteen? Vanhemmat vaan päättävät ja sitten lapsi sairastuu rokotteesta :(

Miksei näillä lapsilla ole mitään oikeutta? Käy sääliksi!

NO entäs sitten ne lasten/raskaanaolevien hoitajat, jotka ei ottanu rokotetta ja sairastuttavat ne rokottamattomat potilaat??? Tautiahan voi jo levittää ennenkun se kunnolla iskee päälle...

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Onkohan tämä sellainen asia, että ne pikkuraasut, joita säälittelet, osaavat tehdä tämmöisiä päätöksiä?

Älä huoli. Jos sikainfluenssa muuttuu todella vaaralliseksi niin rokotuksista voidaan tehdä pakollisia joko osalle ihmisistä tai sitten kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Erikseen raskaanaolevilla testaaminen on yksi juttu, mutta vanhoista lääkkeistä monia on kuitenkin joskus käytetty joillakin raskaanaolevilla ja siitä on jotain pidemmän aikavälin tietoa saatu.

Kuten vaikka talidomidi.

Jos voitaisiin olla 100% varmoja, että rokote on täysin turvallinen, ymmärtäisin ehkä sen säälin ja pohtimisen.

Koska kuitenkaan ei olla, niin niin on ihmisten oma asia päättää, rokottaako vai ei.
Eikä lapsilla ole kovin monessa muussakaan asiassa oikeutta itse päättää. Mitä pienempi lapsi niin sen vähemmän sananvaltaa. Vanhempien asia on silloin tehdä päätökset.
Niin se vaan on. (...)

Kysyn tuohon, että mitä rokotteita olet antanut lapsiisi pistää vai mitään? Koska 100 % turvallisia ei taida olla edes olemassa..

Yhteistyössä