kävinpä lääkärissä (sisältää myös kysymyksen vanhempana lapsensa saaneille)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mulla on ollut pitkään tulehtunut isovarvas johon sain antibioottikuurin. Samalla kyselin että pitäiskö alkaa huolestumaan kun mulla edelleen synnytyksestä nivuset ja vatsa kipeä, maha on kovahko pallo edelleen ja en laihdu sitten millään.

Lääkäri sanoi että ei syytä huoleen, on ihan normaalia että palautuminen kestää ja että kukaan ei voi sanoa kuinka kauan. Kertoi myös että on hyvin yksilöllistä miten ihminen laihtuu. Toinen saattaa laihtua syömällä ihan tavallisesti, toinen saattaa laihtua vaikka söis miten paljon, ja joku ei laihdu vaikka miten tarkkaan katsois syötäviään. Kertoi myös että osalla äideistä vaan jää raskauskilot, ei auta mikään.

Mä siis edelleen jatkan terveellisesti syömistä ja lisään varovaisesti liikuntaa. Ja lopetan murehtimasta (hah, taas kerran) vaa'an näyttämiä lukemia. Kuten lääkärikin sanoi: vaikka paino ei tipu, niin tottakai terveellisempi ruokavalio edesauttaa kuitenkin terveyttä.

Ja sitten se kysymys: Paljonko te vanhemmalla iällä lapsenne saaneet ootte saaneet kuulla iästänne? Tää lääkäri oli nimittäin jo peräti kolmas, joka piilokettuili mulle korkeasta iästäni. Ja mä sentään olen vasta 31-vuotias. Mä olin täysin varautunut että saan kuulla kunniani joka paikassa ylikiloista. Mutta todellisuudessa ainoastaan yks hoitsu sanoi raskausaikana ettei sais enää yhtään tulla painoa. Ja se sama hoitsu kuitenkin kettuili mulle mun iästäni. Samoin yks ultraava lääkäri ja nyt tämä lääkäri :o

vai on 31-vuotias vanha :o mä oon 32v, eikä kukaan lääkäri tai hoitsu oo sanonu mitään mun iästä!! enkä kyl pidä itseeni lainkaan vanhana, päinvastoin =)
eipä varmaan kannata välittää niistä kommenteista!!!

Kun sain tuon nuorimman 40 vuotiaana, niin lääkäri totesi jälkitarkastuksessa, että jos on tarkoitus vielä lisää tehdä, niin parasta tehdä pian. Saman sanoi paria vuotta aikaisemmin, kun edellisen tein. Vähän päälle kolmikymppisenä ei kukaan mitään huomautellut.

Olin 34-vuotias kun sain pojan enkä muista, että kukaan olisi koskaan maininnut sanallakaan mitään iästäni. Ja palauduin raskauden jälkeen todella nopeasti ennalleni sekä "sisältä" että ulkoisesti. Eli hyvin yksilöllistä tuo palautuminen on eikä liity ikään.

Mä just koitan tässä muistella mitä nuo aiemmat sanoivat. Tänään tosiaan tuo lääkäri vaan tokaisi palautumisesta jotenkin siihen tyyliin että nuorena sitä palautuukin (kun siis ihmettelin miten esikoisesta palauduin PALJON nopeammin).

Hitto etten nyt muista mitä se hoitaja ja ultraaja sanoi. Molemmat kyllä varjosivat sanomansa vitsiksi, mutta tyhmempikin kyllä ymmärsi että se oli vitsi vain puoliksi.

Höh, hemmetti kun tökkii muisti.

Miten se lääkäri kettuili? Se ei käynyt tuosta ilmi. Olin pari kk vaille 31v kun sain esikoisen ja kakkonen tuli 2v myöhemmin. Kertaakaan kukaan ei sanonut mitään iästä. Päinvastoin. Kakkosesta jäi np-ultra väliin, kun oli raskaus 4vko pidemmällä kun luultiin. Kysyin sitten lääkäriltä downriskeistä, niin totesi, ettei noin nuorella ole mitään syytä huoleen, riski ei ole korkea. (ei se olis kyl mitään muuttanut vaiks np:ssä olis jotain käynytkin ilmi)

Hmm, sähän olet täällä kertonut ihan avoimesti herkuttelevasi niin miten sä voit sanoa ettei paino laske millään?
Mä luulen että nuo nivuskivutkin voi johtua ihan vaan ylipainosta. Mulla itsellä oli hirveät liitoskivut raskauden aikana eikä ne hävinneet kokonaan..Olen miettinyt että ehkä painonpudotus auttaisi.

Voisko sitten mun kohdalla vaikuttaa se että esikoisen sain kuitenkin 23-vuotiaana (piirun vaille 24). Jos sitä sitten automaattisesti vertaa siihen. Siis hoitohenkilökuntakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Hmm, sähän olet täällä kertonut ihan avoimesti herkuttelevasi niin miten sä voit sanoa ettei paino laske millään?
Mä luulen että nuo nivuskivutkin voi johtua ihan vaan ylipainosta. Mulla itsellä oli hirveät liitoskivut raskauden aikana eikä ne hävinneet kokonaan..Olen miettinyt että ehkä painonpudotus auttaisi.

Oletkos sä lainkaan lukenut mun viestejäni :D. Mä olen kyllä jo aika pitkään laihdutellut, lisännyt kasviksia ruokavalioon, vaihtanut valkoiset jauhot täysjyvään, lisännyt liikuntaa jne.jne. Jättänyt karkit todella vähiin, vähentänyt radikaalisti Pepsi Maxia yms. yms. :D :D

Hei... sä oot vaan yliherkkä. Tottahan se on, että 20v palautuu nopeammin kuin 30v, fakta--ei kettuilua :)
Tuosta vatsasta vielä... kaverilla oli 3kg myooma vatsassa, ihmetteli kans kun ei vatsa palaudu...
Kuinka kauan sulla on synnytyksestä, olika alatie vai sektio?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä just koitan tässä muistella mitä nuo aiemmat sanoivat. Tänään tosiaan tuo lääkäri vaan tokaisi palautumisesta jotenkin siihen tyyliin että nuorena sitä palautuukin (kun siis ihmettelin miten esikoisesta palauduin PALJON nopeammin).

Hitto etten nyt muista mitä se hoitaja ja ultraaja sanoi. Molemmat kyllä varjosivat sanomansa vitsiksi, mutta tyhmempikin kyllä ymmärsi että se oli vitsi vain puoliksi.

No jos noin sanoi niin ei tuo minusta ole kettuilua iästä tms. Onhan se selvää, että 21v palautuu synnytyksestä paremmin kuin 31v. Tai että kroppa kestää muutokset paremmin ja raskausaika on helpompi jne.

Meinaan että kyllä se kroppa kuitenkin on 31vuotiaalla 10v vanhempi kuin 21vuotiaalla, vaikka ei vielä vanha ihminen olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

No jos noin sanoi niin ei tuo minusta ole kettuilua iästä tms. Onhan se selvää, että 21v palautuu synnytyksestä paremmin kuin 31v. Tai että kroppa kestää muutokset paremmin ja raskausaika on helpompi jne.

Meinaan että kyllä se kroppa kuitenkin on 31vuotiaalla 10v vanhempi kuin 21vuotiaalla, vaikka ei vielä vanha ihminen olekaan.

Siis mä en ottanut sitä mitenkään pahalla. Kyllähän mä itsekin ymmärrän että olen nyt vanhempi kuin esikoisen saatuani :D. Enkä siis ottanut niitä aiempiakaan kommentteja pahalla. Eihän kolmekymppinen ole sama kuin kaksikymppinen. Se nyt on ihan fakta.

Mutta kyllä nuo kaikki kommentit on olleet just silleen että "et ole mikään eilisen teeren poika" ja siks vaan aloin miettimään että paljonko mua vanhemmat saa kuulla vastaavaa. Kun tosiaan yllätyin siitä että läskien sijaan mä olenkin saanut kommenttia iästäni, en kiloistani.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
juu, nää ikäjutut on niin muuttunu

nimim. 23-vuotias 2 lapsen äiti, jota eilen 10-vuotiaat pojat kutsuivat mummoksi :snotty: :ashamed:

Voi ei :laugh:

Ja ap:lle, että mä olin vähän alle 30-v kun sain kolmannen, ei puhuttu iästä mitään. Mut mitä tuohon palautumiseen tulee... sama juttu :(. Vauva on 9kk ja mä harrastan liikuntaa ja lasken pisteitä, paino ei putoa! Aina on pudonnut näillä keinoin, nyt ei millään. alapääkin tuntuu edelleen epänormaalilta, mutta kuulemma normaali on lääkärin mukaan. Maha on niinkuin ilmapallo. Nytkin se on kuin ilmaa täynnä, eilen jumpassa ollut ja mitään herkkuja en ole syönut, terveellisesti vain.

Alkuperäinen kirjoittaja 34v:
Hei... sä oot vaan yliherkkä. Tottahan se on, että 20v palautuu nopeammin kuin 30v, fakta--ei kettuilua :)
Tuosta vatsasta vielä... kaverilla oli 3kg myooma vatsassa, ihmetteli kans kun ei vatsa palaudu...
Kuinka kauan sulla on synnytyksestä, olika alatie vai sektio?

Juu, mulla oli väärät sananvalinnat. Enkä ottanut laisinkaan itseeni vaikka ikäkriisiä podenkin :D.

Alatiesynnytys, kaveri painoi 4785 g ja on nyt neljän kuukauden ikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Mikään ei oo koskaan hyvä! Mä oon joka paikassa saanu vakuutella ettei meijän poika oo vahinkolapsi, eikä edes yllätys (mä nääs tiedän, mistä vauvat tulee), ja olin mä sentään 22 ku toi kaveri synty... :kieh:

Minkäköhän ikänen sitä PITÄIS olla?

Mulla oli muuten sama juttu esikoisesta :D. Ja joka paikkaan sai vakuutella että ihan on tekemällä tehty. Siis jopa pappi kysyi meiltä vanhemmilta että ei varmaan ollut suunniteltu lapsi kun oltiin niin nuoria. Siis kastepappi. Ja me oltiin vajaa 24- ja 25-vuotiaat :D :D

Yhteistyössä