Kävin Tänään Verenluovutuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Red Dragon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnittelut hyvästä päätöksestä!! Itse olen ollut vasta 2 kertaa. Viime viikolla meinasin luovuttaa pitkän tauon jälkeen, mutta ei sitten onnistunutkaan kun olin yskäinen. No, joku kerta sit uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
kukka sulle :flower: mää todella arvostan verenluovuttajia! mua ei oo huolittu; liian alhainen hemo :/

Kiitos kukasta! =)
Tänään sainkin ruusun mukaan, ku kävin luovuttamassa.
Ensiksi mittas hemoglobiinin 124.. Joten silloin arvasin, että enpäs saakaan luovuttaa.. Sitten sille naiselle, että ei mulla kyl yleensä oo noin heikot veret ollut.. Mittas sit vasemmasta sormesta ja sit tulos olikin 143 =)

Flowers.gif

Onneksi olkoon!

Itse en ole koskaan käynyt luovutuksessa tyttäreni kyllä on useasti =)

Hienoa! Itselläni saldo on lähemmäs kaksikymmentä luovutusta, mutta nyt on taasen taukoa kun olen raskaana. Ja vuoden muttainen karenssi tiedossa tulevan sektion takia, mutta sitten taas.

Oliskohan 11 tai 12 kertaa mittarissa. Ja tuohon aikaan on vielä sisältynyt vuoden karenssi tatuoinnista, vuoden napakorusta ja yhteensä kahden vuoden tauko raskauden ajalta

KUKA VOI LUOVUTTAA VERTA?

Luovutetun veren on oltava turvallista potilaalle. Toisaalta verenluovutuksesta ei saa olla haittaa verenluovuttajalle itselleen. Tästä syystä verenluovuttajan on oltava terve. Verenluovuttajalla ei saa myöskään olla sellaista sairautta, joka voisi aiheuttaa verenluovutuksen yhteydessä tai sen jälkeen hänelle terveydellistä haittaa.

Useimmat lääkekuurit estävät verenluovutuksen. Lääkityksen loputtua verenluovutus on taas mahdollista, kunhan kuurin loppumisesta on kulunut tietty aika, yleisimmin 2 viikkoa. Lue lisää lääkityksen vaikutuksesta verenluovutukseen.

Verenluovuttajan perusedellytykset

* Luovuttajan tulee olla terve.
* Luovuttajan tulee olla 18-65-vuotias.
* Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias.
* Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135-195 g/l ja naisilla
125-175 g/l.
* Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg.
* Luovuttajan tulee olla asunut Pohjoismaissa viimeisen kuuden kuukauden ajan.
* Virallinen henkilötodistus tulee olla mukana.

>> Lue lisää verenluovutusedellytyksistä

Verenluovutuskelpoisuus arvioidaan ennen jokaista luovutusta

Älä epäröi kysyä henkilökunnaltamme verenluovutuskriteereistä juuri sinun kohdallasi soittamalla infopuhelimeemme p (09) 580 1322 tai lähettämällä kysymyksen lomakkeella.

Veripalvelun virallisiksi asiointikieliksi on määritelty suomi, ruotsi ja englanti. Verenluovutukseen aikovan tulee itse selviytyä jollakin edellä mainitulla kielellä. Asiointi muilla kielillä tulkin välityksellä ei ole mahdollista.

Voit tutustua ennen luovutusta täytettävään terveystietokyselyyn jo etukäteen. Terveystietokysely täytetään kuitenkin aina paikan päällä.

Huomaathan, ettei "kyllä"-vastaus automaattisesti tarkoita verenluovutuskieltoa, vaan luovutuskelpoisuus arvioidaan aina hoitajan tekemien tarkentavien kysymysten avulla luovutustilan

Mä oon käyny pari kertaa, kolmannella ne ei päästäny ku oli niin alhainen hemoglobiini. Siitä on jo aikaa, ei oo ollu mahollisuutta mennä sen jälkeen. Menisin jos tänne tulis ja vielä niin että ehtisin käydä. :)

Yhteistyössä