Kävin pitkän keskustelun koulukuraattorin kanssa tänään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Eli edelleen tuon Sällin asioista, vaikkei se nyt enää siellä koulussa olekkaan.

puitiin läpi kaikki asiat mitä tässä vuosien aikana on tapahtunut.

oli itselle tosi hyvä juttu saada purkaa se kaikki paska ulos jollekkin, ja huomata kuinka se ihminenkin tajus et meidät tosiaan jätettiin selviytymään lähes yksin, toki kuraattorin palvelut, nuorisopsykiatrian polin käynnit jne tarjottiin, mut se tärkein, siellä koulussa asiaan puuttuminen jäi kokonaan tekemättä.

toki siihen on vaikuttanut se, et luokanvalvojat, opot, kuraattorit ym asioita hoitaneet ihmiset vaihtui kokoajan, 4 vuoden aikana viis eri kuraattoria, neljä luokanvalvojaa, kaksi rehtoria (kaks koulua ) ja kolme eri opoa, ei todellakaan tue sitä et asiat saatais rullaamaan:|

mä halusin sen kuraattorin kanssa tän keskustelun vielä käydä, vaikka tiedän et meitä se ei enää auta, mut ehkä näistä virheistä vois joku oppia, ja seuraavalla kiusatulla ei ehkä olekkaan ihan niin kivinen tie sieltä ojanpohjalta ylös: /

mä kerroin, kuinka mua on loukannut se, et kiusatusta on tehty ongelma, kuinka pahalta tuntui kun sitä nolattiin vielä aikuisten taholta, kuinka paljon se satutti sitä lasta et kukaan ei pitänyt sitä sen arvoisena et sen kiusaamiseen olis pitänyt puuttua, kun helpompi tapa oli pistää se itse psykologille juttelemaan ja unohtaa koko kiusaaminen.Ja kuinka ikävää on kuulla olevansa huono äiti, kun yrittää saada äänensä siellä koulumaailmassa kuuluviin.

kaikenkaikkiaan siis onnistunut 1,5 tunnin "rupattelutuokio":whistle:

Hienoa että jaksat vielä ajatella myös muita jotka joutuvat taistelemaan lapsensa puolesta. Muistan kuinka olet poikasi vaikeuksista täällä kirjoitellut. Meillä oli tänään palaveri perheneuvolassa, läsnä oli pojan opettaja, koulun rehtori, kuraattori ja erityisopettaja. Sekä tietysti tämä perheneuvolan työntekijä. Toivon että koulussa nyt asiat paranevat ja meidänkin poika saisi enemmän tarvitsemaansa tukea..

Kaikkea hyvää teille jatkossa!

mut mikä oikein on kuraattori?
mikä se on koulutukseltaan?

Kuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Koulutus on siis sosiaalityöntekijän koulutus. Tosin jotkut kunnat ovat muuttaneet pätevyysvaatimusta "soveltuvaksi korkeakoulututkinnoksi", eli jossain sosionomi tai vaikka KTM voi saada viran. Useimmat kuitenkin pitävät edelleen kiinni tuosta sossun pätevyydestä.

Itse soitin kuraattorille kysyäkseni onko mitään konkreettisia keinoja auttaa kiusattua.

Ei ole kuin keskustelu. Lapseni on sellainen, että pitäisi sitä itselleen rangaistuksena.

Mietin konkreettisena keinona kerhoa hiljaisille, jossa olisi muita samanlaisia, arkoja ja hiljaisia (toisten lasten kiusaaminen on tehnyt lapsesta aran, oli reipas ja rohkea kun meni kouluun).

Minusta lässyttämisen kulttuuri on mennyt liian pitkälle. Kiusaamisesta pitäisi tehdä suomessa rikos, kuten se on muuallakin.
RAngaistukset pitäisivat olla paljon kovemmat esim. ylinopeudesta tai toisen päälle ajamisesta suojatiellä.
Kirsi virtasen pakina radiossa käsitteli tätä asiaa. Jos ihmisellä on vapaus valita, hiljentääkö ennen suojatietä vai ei, sen rangaistuksen pitäisi olla tuntuva jos jotain sattuu: esim. jos joku kuolee, pitäisi seurata kuolemantuomio suojatiellä päälle ajavalle.

Koulukiusaaminen/työpaikkakiusaaminen/kiusaaminen p itäisi olla rangaistava rikos.

piti poistua muihin hommiin..mut joo, itselläkin on nyt aika ok olo.

ens viikolla täällä alkaa vanhempien vertaistukiryhmä, en oo ihan varma minkälaisia ongelmia muilla vanhemmilla siellä sit on, mut aattelin käydä kattomassa siellä, ehkä sieltä saa apua itselle ja ehkä mä voin auttaa sit vastaavasti muita.

mut tosiaan vaikka kiusaamisesta puhutaan jatkuvasti, kehitellään uusia keinoja siihen puuttua, niin minnekkään se ei katoa..en tiedä mitä pitäisi tehdä, mut tiedän paljonkin mitä ei saisi tehdä.

ja teille kiusattujen vanhemmille, uskokaa itseenne ja lapsiinne, jos te tiedätte et lapsella on joku hätänä, tehkää mitä voitte sen lapsen eteen ja seisokaa sen lapsen tukena, koulusta viis, sen ehtii joskus suorittamaan, lapsen mielenterveyttä ei sen kustannuksella kannata menettää.

Mä oon seurannut teidän tarinaa täältä taustalta. Nostan sulle hattua. Olet rohkea äiti ja saat olla ylpeä itsestäsi ja pojastasi.
Toivon lapsellesi loistavaa tulevaisuutta sekä sinulle kaunista ja ihanaa syksyä :)

Mitä jos lapsi häpeää eikä halua kertoa kiusaamisesta ?

ei meilläkään poika ole oikeastaan koskaan myöntänyt kiusaamista.Itse huomasin rajut muutokset lapsessa ja aloin selvittämään asioita.
se on yksi asia mikä on hidastanut meillä asioiden hoitamista, vaikka 13v poika on ihan hysteerinen kotona ja lintsaa, muttei myönnä kiusaamista niin kukaan ei pidä vanhemman huolta tärkeänä.
noi kuraattorit ja psykologit on rivien välistä lapsen keskusteluista saanut ongittua niitä juttuja, luokkatoverit on kertoneet jne

ja just se tässä onkin paha, lapsi häpeää sitä et on kiusattu, ja sitten sille naureskelee vielä aikuiset, auttaa ihan hirveästi itsetuntoa sellainen :kieh:

Yhteistyössä