Kävi sääliksi pientä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi pientä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi pientä

Vieras
Näin tänään päiväkodin pihalla yhden pienen rattaissa. Hoitaja kertoi, että lapsi ei vielä kävele, joten täytyy pitää rattaissa. Tuli surku lapsen puolesta. Rattaissako hän kököttää kaikki ulkoilut?? Jokainen perhe tekee ratkaisun oman tilanteensa mukaan, eikä muilla ole sitä oikeutta arvostella. Mutta silti mun kävi sääliksi lasta, joka on joutunut päiväkotiin niin pienenä, ettei osaa vielä edes kävellä. :( Olen minäkin vienyt päiväkotiin alle 3-vuotiaan, mutta hän osasi kuitenkin jo kävellä, puhua, syödä itse ja käydä potalla.

Aina niitä pieniä säälitään. Uskon että ihan turhaan. Ei meidän päiväkodissa pieniä turhaan istuteta rattaissa, vaikka sielläkin ne tykkäävät varmasti tarkkailla maailman menoa.

Mun lapseni meni ennen kävelemään oppimistaan hoitoon. Onnellinen lapsi siellä huristeli hiekkalaatikolla auton kanssa ja tilitti vanhemmilleen. "äiti, kato auto".

Meillä on kanssa näitä rattaissa istujia. Otetaan heidät kyllä huomioon niin että pääsevät sisälle aiemmin ja pakkasraja on matalampi, koska eivät liiku. Välillä otetaan syliin ja vedetään vaikka pulkassa ja esitellään pihan tapahtumia, ettei vallan tylsisty. Välillä saa konttailla maassa. Jos uni iskee, niin pakkasessa on sitä varten ruoka-annos jonka voi antaa, että pääsee aiemmin nukkumaan. Meidän kanssa samaan aikaan ulkoilee toinen ryhmä, jolla on kanssa näitä pieniä ja he eivät jousta yhtään esim. sisälle menossa tai pakkasrajoissa. Usein yksikin tytt laitetaan maahan konttimaan kun meinaa nukahtaa kärryyn, niin se sitten nukahtaa istualleen siihen maahan, kun on niin väsynyt kun tulee aikaisin hoitoon. Kyllä säälittää. Itse pyrin siihen, että hoidossani olevaa lasta ei tarvitsisi sääliä, mutta kyllä välillä iskee itsellekkin surku pienten puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Useimmat lapset kököttävät rattaissa kaiket ulkoilut. Erona vain se että kotihoidossa olevien rattaita lykkii äiti ja päiväkodin pihalla rattaat ovat paikoillaan. Harva päästää pieniä maahan mönkimään. Olen päästänyt lapset maahan vaikka he eivät osaa kävellä ja saanut joka ainoa kerta selittää muille äideille pihoilla ja puistoissa, että lapsen ei tule kylmä, lapsi ei kärsi kengistä jne.

:kieh: Toivottavasti ap:lla riittää sääliä myös tosiaan kaikille raukoille.

Useimmat lapset kököttävät rattaissa kaiket ulkoilut. Erona vain se että kotihoidossa olevien rattaita lykkii äiti ja päiväkodin pihalla rattaat ovat paikoillaan. Harva päästää pieniä maahan mönkimään. Olen päästänyt lapset maahan vaikka he eivät osaa kävellä ja saanut joka ainoa kerta selittää muille äideille pihoilla ja puistoissa, että lapsen ei tule kylmä, lapsi ei kärsi kengistä jne.

Ah, niin totta.
Tismalleen samoja juttuja sain selittää itsekin aikoinaan: ei, hän ei vielä kävele. Juu, annan hänen kontata. Kyllä, näen että hänen hanskansa likaantuvat ja että hänen suunsa ympärillä on hiekkaa. Jne.

ei se lapsi siellä rattaissa koko päivää istu, oppii varmasti kävelämään... omanikin oppi vaikka hoitoon meni kun osas vasta seistä. kyllä lapset leikkii myös sisällä ja ulkonakin pääsee varmasti liikkumaan jossai vaiheessa.. tää on taas niin tätä kun maalaisjärkee ei käytetä :D

Monet kotihoidossa olevat pienet nukkuvat päiväunet silloin kun äiti niitä rattaita lykkii. En ole koskaan tavannut äitiä, joka pitää lastaan rattaissa ja seisoo paikallaan omalla pihallaan pari tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
No joo, mitenkähän se edes oppii liikkumaan jos vaan rattaissa istutetaan :/

Sisällä?

Niin niin, mutta hyvä se on oppia liikkumaan kengätkin jalassa. Meillä on kyllä päästetty maahan mönkimään jo tosi pienestä lähtien. Eriasia tietysti jos pieni ei viihdy maassa, niin sitten saa istua ulkoilun ajan rattaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Monet kotihoidossa olevat pienet nukkuvat päiväunet silloin kun äiti niitä rattaita lykkii. En ole koskaan tavannut äitiä, joka pitää lastaan rattaissa ja seisoo paikallaan omalla pihallaan pari tuntia.

Kivempaa sillä muksulla on päästä välillä pihalle istumaan ja katsomaan maailman menoa, kuin ulkoilla vain nukkuessa...
Ja kyllä varmaan lähes joka pk:ssa rattaissa istuttamisen ohella vedetään niitä pienimpiä vauvapulkassa, laitetaan istumaan hiekkikselle, keinutetaan vauvakeinussa, pidetään sylissä, kävelytetään käsistä. Ehkäpä myös siellä, missä sinä tänään tämän pienokaisen näit.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Meillä on kanssa näitä rattaissa istujia. Otetaan heidät kyllä huomioon niin että pääsevät sisälle aiemmin ja pakkasraja on matalampi, koska eivät liiku. Välillä otetaan syliin ja vedetään vaikka pulkassa ja esitellään pihan tapahtumia, ettei vallan tylsisty. Välillä saa konttailla maassa. Jos uni iskee, niin pakkasessa on sitä varten ruoka-annos jonka voi antaa, että pääsee aiemmin nukkumaan. Meidän kanssa samaan aikaan ulkoilee toinen ryhmä, jolla on kanssa näitä pieniä ja he eivät jousta yhtään esim. sisälle menossa tai pakkasrajoissa. Usein yksikin tytt laitetaan maahan konttimaan kun meinaa nukahtaa kärryyn, niin se sitten nukahtaa istualleen siihen maahan, kun on niin väsynyt kun tulee aikaisin hoitoon. Kyllä säälittää. Itse pyrin siihen, että hoidossani olevaa lasta ei tarvitsisi sääliä, mutta kyllä välillä iskee itsellekkin surku pienten puolesta.

Voikun kaikki hoitajat toimisivat samoin kuin sinä, ihanaa, että sinunlaisiasi löytyy! Mun pikkuinen on syksyllä vähän päälle yksi ja joutuu päiväkotiin. Tottakai lapsi sopeutuu ihan mihin vain (eihän lapsi muusta sitten tiedä), mutta kyllä minua jo valmiiksi säälittää pikkuisen puolesta tuleva.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä säälin syvästi pientä 11kk ikäistä poikaa, joka tarhan portin luona seisoi hiljaa paikoillaan. Katse oli portissa ja tutin takaa kuului hiljaa, "aati".

Moneltako menit hakemaan?

Hain eskarilaisen, se poika ei ollut minun lapsi. Säälin silti.

Meidän kotihoidossa oleva 10kk ikäinen ulkoilee rattaissa nukkuen joka päivä. Yleensä lähdetään ulos silloin kun vauva nukkuu. Ei tuommoista ryömijää viitsi tuonne lumeen laittaa ryömimään. Esikoinen aloiti päiväkodissa 10.5kk iässä ja hän osasi silloin jo kävellä, joten ulkoilutkin sujui hyvin. Samaan aikaan samassa ryhmässä aloitti n.8kk ikäinen tyttö (elokuussa aloitti hoidossa ja täytti joulukuussa vuoden), joka ulkoili rattaissa istuen tai hoitajien sylissä tiukasti makuupussiin käärittynä.;)

Ohan se vähän sellasta niiden 10kk hoitolasten kanssa jotka ei kävele eikä pääse konttaamaankaan tamineissaan. Pulkassa tai rattaissa ne tarhassa on. Sekin maassa viihtyminen on lapsikohtastakin, omani pääsi kunnolla maahan kun oppi konttaamaan, ei se viihtyny vaan rattaissa tai sylissä. Joku toinen ei oo tottunu ulkoilemaan ja huutaa pää punasena koko ulkoiluajan kun haluaa vain syliin tai nukkumaan(ei onnistu kun vahdittavana 6 muutakin seimilasta).

Yhteistyössä